Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕР СОФИЯ ОТНОВО СГАЗИ ЛУКА

ЕР СОФИЯ ОТНОВО СГАЗИ ЛУКАОръжейното дружество Арсенал АД, Казанлък, е подало иск до Софийския окръжен съд за обявяване в несъстоятелност на авиокомпания Ер София, регистрирана в Ихтиман. Това е станало още миналия декември, но заради поредица оспорвания процедурата тръгва чак сега. Искът се основава на претенции за нанесени имуществени вреди в размер на 751 440 хил. щ. долара. Според мениджмънта на Арсенал, те са следствие от неизпълнен договор за транспортни услуги, който са сключили с Ер София на 14 юли 1998 година. Авиокомпанията е трябвало да плати най-малко 20 долара карго застраховка за всеки превозен килограм от товар, поверен й от Арсенал. Данните от въздушната товарителница показват, че превозвачът е пропуснал да застрахова 37 572 кг от 240-тонния товар. Шефовете на Арсенал АД твърдят, че са били съзнателно заблуждавани за наличието на застраховка. В резултат на това, според тях, са настъпили имуществени вреди за тях в размер над 750 хил. долара. От исковата молба не става ясно в какво се изразяват тези вреди (за кражба или за повреда на стоките става дума), какъв е бил товарът и дали все пак е бил доставен в крайния пункт. Изпълнителният директор на Арсенал Николай Ибушев не бе намерен за коментар, а неговият заместник Ненов не бе запознат със сделката.Оръжейната компания настоява Ер София да бъде обявено за неплатежоспособно от 17 юли 1998 г., когато е изтекъл срокът за изпълнение на задължението по договора. Според адвоката на Арсенал, вземанията са изискуеми, но не става ясно по какъв начин е установен размера им. Според военния завод, капиталът на Ер София е недостатъчен, за да покрие паричните му задължения. Затова той настоява авиокомпанията да бъде обявена в несъстоятелност поради свръхзадлъжнялост. Казанлъшкото дружество настоява и за запор на всички движими и недвижими вещи и имоти на длъжника и за назначаване на временен синдик, който да следи за запазване на имуществото на авиокомпанията.Искът за фалита е подаден на 5 декември 2002-ра, но окръжният съд оставил преписката без движение заради липсата на някои документи. Софийският апелативен съд е потвърдил на 21 март 2003 г. това становище. Но на 14 май Върховният касационен съд решава, че тези притеснения около редовността на исковата молба и доказателствата са неоснователни и дава указания да започне дело за фалита. Предстои окръжният съд да насрочи датата за него. Това е поредният скандал, в който е намесено името на Ер София (в него летателен директор е първият български космонавт Георги Иванов). Името на дружеството нашумя през 1993 г., когато самолет на авиокомпанията натоварва в Кипър 20 т цигари, но на летище София пристига едва половината от декларираното количество. Самолет на компанията катастрофира на 4 февруари 1998 г. край Азорските острови и в инцидента загина седемчленният български екипаж. От извършените разследвания (основно медийни) стана ясно, че самолетът на Ер София, извършил полета, е бил с изтекъл летателен ресурс, а проблемът е бил прикрит с фалшиви документи. Изнесените тогава във в.БАНКЕРЪ данни показват, че от полетите с технически неизправни самолети компанията е спечелила над 4 млн. долара, а от спестените ремонти на машините са икономисани още 2 млн. лева. И в този случай се установи, че нито членовете на екипажа, нито самият самолет са били застраховани.Два месеца по-късно името на компанията е замесено в още един скандал - този път за контрабанда на цигари от Гърция в Румъния. В наетия от компанията украински самолет Ил-76 на военното летище Отопени край Букурещ е заловена пратка на стойност 1.5 млн. долара. В аферата бяха замесени имената на редица високопоставени румънски политици.През 1996 г. самолет на Ер София е задържан с контрабандна пратка цигари на летището в Бургас, но отново всичко се разминава без последствия. Година преди това Световната организация на митниците предупреди българските си колеги, че по техни данни самолетите на Ер София се използват за контрабанда на наркотици и трафик на оръжие в Еквадор, Руанда, Северна Корея и Иран.

Facebook logo
Бъдете с нас и във