Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Електронни винетки, тол такси и "най-евтините магистрали"

Николай Нанков

Новите електронни винетки ще влязат в сила от 1 януари 2019-а, а тол системата ще започне да работи от следващото лято (15 август). През тази година ще бъдат въведени "уикенд" винетките, които ще важат от 12.00 часа в петък до полунощ в неделя. Това гласят последните промени в Закона за движение по пътищата, одобрени на първо четене от Народното събрание в четвъртък (26 юли). Текстовете бяха внесени от ГЕРБ и подкрепени от 113 депутати. Само един беше "против", а 69 "се въздържаха". Уговорката е, че до въвеждането на тол таксите, които ще се плащат на база изминат път, тежкотоварните превозни средства над 3.5 т ще се придвижват с винетки. Годишните стикери за тях ще важат от 1 януари до 15 август, като ще се плаща 60% от сегашната цена.

Междувременно в телевизионно интервю министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви сроковете за завършване на някои от най-важните пътни проекти. Очакванията му са до 2024-а да бъде завършена магистрала "Хемус". През следващите два месеца Агенция "Пътна инфраструктура" ще обяви обществени поръчки за още 137 км от аутобана между София и Варна. Три години и половина пък бил реалистичният срок за приключването на трасето от столицата до Велико Търново. Отделно, на 21 септември, ще излезе решението на Върховния административен съд по жалбата срещу обществената поръчка за изграждането на пътя от Русе до Търново, който ще се свързва с "Хемус". Ако магистратите я отхвърлят, пътната агенция има готовност веднага да започне процедурата по избор на изпълнител. 

"Проблемът не е в самото строителство. Там сме акуратни, бързи, вече се строи качествено... Най-евтините магистрали са в България, вече сме го доказвали с изнесени факти. Не е хубаво да се хвалим с това, но като мантра в обществото често сме критикувани със спекулации от опозицията, че строим най-скъпите магистрали... Не е вярно - най-евтините магистрали, не и за сметка на качеството", коментира Нанков. 

Той се спря и на тунела под "Шипка". По думите му такъв тунел ще има, като до края на 2018-а ще се довърши околовръстното шосе на Габрово, което е първата фаза от този проект. От началото на следващата година пък ще започнат процедурите за строителството на самото съоръжение, чиято дължина ще е 3.2 километра. Интерес имало от чуждестранни инвеститори - китайски, катарски и канадски. 

Нанков допълни, че скоро приключват археологическите проучвания край магистрала "Струма". "Няма да се конфронтираме с археолозите. Ако трябва - трасето ще се измести, ако трябва - ще осигурим средства за консервиране и за нови разкопки. "Струма" ще е готова през 2023 година", категоричен бе той. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във