Банкеръ Daily

Banker engine

Електромобилите променят пейзажа и у нас

Въпреки декларациите за вярност към екологичните модели и желанието да бъдем модерни пазарът на електромобили в България остава много малък. Това също е причина да изоставаме от европейските страни. Но макар и с по-малки крачки ги следваме.

Електромобилите ще бъдат паркирани безплатно в София

Всеки електромобил, независимо къде е регистриран, вече може да получи от Центъра за градска мобилност безплатен стикер за паркиране в синя и зелена зона. В Столичната община са издадени 137 такива документа през осемте месеца на тази година. Броят им значително се е увеличил в цялата страна през последните месеци. А съгласно Закона за местните данъци и такси тези превозни средства са освободени и от местен данък.

Столичната община разработва и схема за поставяне на зарядни станции за електромобили. Най-новата такава станция заработи в София през август. По този начин на около 20 ключови места в града вече може да се зареждат екологичните превозни средства.

Субсидиране на покупката на електромобили

За последните четири години броят на електромобилите в света е нараснал до един милион. Основното им предимство е по-чистата, безшумна и здравословна градска среда, посочват експерти.

Технологията е все още много млада и навлизането й в практиката се нуждае от държавна подкрепа. В тази връзка инвестицията, която се предвижда за частично субсидиране на покупката на електромобили от българската администрация, веднага срещна одобрението на Българската асоциация за електрически превозни средства. Тя беше обявена от Министерството на околната среда и водите в края на миналата година. По този начин чиновниците ще дават пример за използване на екологично чисти автомобили, което пък ще помогне да се справим със замърсяването на въздуха, отбеляза тогава екоминистър Ивелина Василева. Инициативата включва 1 млн. лв. от Националния доверителен екофонд за частично субсидиране при купуването на електро- и хибридни автомобили и екобусове от администрацията. Средствата са придобити чрез търговията с парникови газове.

Световната практика показва, че другият заинтересуван от налагането на зелените коли са предприемачите. Пример за това вече са няколко куриерски компании и таксиметрови фирми, които използват електромобили. Според ИКЕМ тези коли са много подходящи за комунални и обслужващи дейности. Освен това използването им в тези сфери би стимулирало и българското производство на електрокари.

Държавата ще си купи 44 екоавтомобила по проект

Общо 34 електрически и 10 хибридни автомобила ще бъдат купени с помощта на Националния доверителен екофонд, а използването им ще доведе до спестяване на 138 т въглероден диоксид годишно, похвали се министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Пилотната схема беше обявена в края на март и разполага с бюджет от 1 млн. лева.

Одобрени са проектите на 22 общини, на три министерства и Изпълнителната агенция „Главна инспекция по труда“. Те ще получат субсидия от 20 хил. лв. за електромобил и по 10 хил. лв. за хибриден тип plug in. Министерството на околната среда и водите ще си купи два екоавтомобила - един електрически и един хибриден. 

Очаква се първите превозни средства по пилотната схема да тръгнат по пътищата през ноември. Но изпълнението й ще продължи и през следващата година. Обмисля се подпомагане на държавните и местните власти за закупуване на микробуси, но това зависи от резултатите при изпълнението на програмата.

Електромобилите са освободени от данъци, а правителството прие и по-ниски екотакси при закупуването им. Те са с 30% по-ниски за електромобилите и 15% по-ниски за хибридните.

България може да произвежда електромобили

Съвсем реална е възможността България да започне да произвежда електромобили. Представители на Българската асоциация по електрически превозни средства допълват, че у нас се произвеждат автокомпоненти за почти всички световни марки, така че няма да е проблем да се правят части за електромобили. Освен това у нас има образовани специалисти, които обмислят да направят миниелектромобили за лично ползване и за нуждите на бизнеса.

Самата асоциация, съвместно с още няколко европейски държави, разработва модел на миниавтомобил, който позволява върху стандартно шаси да се инсталират различни каросерии в зависимост от нуждите на клиента. Става въпрос за т.нар. кола "Хармони", чието производство е част от два проекта. Електрическият автомобил е с пробег от 150 км с едно зареждане при скорост от 90 км/ч при четири часа пълно зареждане. Батерията може да се сменя и това позволява бързо зареждане на стационарни зарядни системи.

Този миниавтомобил ще може да се използва както за лична употреба, така и за обслужване на нуждите на бизнеса. Размерите му го правят подходящ за движение по тесните градски улици.

"Хармони" се разработва в рамките на проектите PlusMOBY и FreeMOBY, по които асоциацията работи в консорциум с партньори от Италия, Великобритания, Испания, Полша, Австрия, Дания и Румъния.

Този сектор ще се развива в България, а страната ни има потенциал за такова производство. Но той  следва да бъде обединен, подкрепен и “отглеждан” държавнически, като се обърне внимание на местния бизнес, казват експертите от "Индустриален клъстър Електромобили" (ИКЕМ).

Без зарядни мрежи не става

На пръв поглед високата цена на електромобилите  е пречката пред масовото им навлизане на пазара. Но всеки шофьор се изправя пред по-големия проблем - липсата на зарядна инфраструктура.

През последните години в целия свят има много бързо развитие на електромобилите и в изграждането на зарядни станции. България също не изостава от тенденцията, макар че към края на 2015 г. регистрираните електромобили у нас са под 500. Зарядните станции са около 50-60 с различен капацитет. Те са основно в големите градове - София, Пловдив, Бургас, Варна и Русе, което прави невъзможни междуградските пътувания.

От друга страна, истината е, че батериите на този етап издържат максимум по 100-150 км пробег, преди да се наложи поредното осемчасово презареждане. В момента вече се тестват технологиите за бързо зареждане на електрическите коли, но и в най-добрия случай това не може да стане за по-малко от 30 минути.

Цената на електрическите автомобили остава по-висока от тази на обикновените коли, но в рамките на градската среда е по-изгодно да се ползват електромобили. Тяхното зареждане е по-евтино, паркират се, както напомнихме, безплатно в синята и в зелената зона, разходите им са по-ниски.

Изграждането на зарядната инфраструктура е факторът за по-широко използване на електрическите и хибридните превозни средства у нас и този процес следва да се стимулира.

Конверсия на стандартни коли към електрически

Цените за конверсия на стандартни коли към електрически варират от 10 хил. до 20 хил. лв. - това сочат изчисленията на "Индустриален клъстър Електромобили" (ИКЕМ). В момента една от фирмите в клъстъра - "Транспортна електроника 91" от Пловдив, завършва проект по "Конкурентоспособност" за модел на конверсия на "Ситроен Берлинго". Още няколко други фирми също работели по темата. Според експертите има потенциал такива процедури да бъдат няколко хиляди годишно. Основен проблем обаче е липсата на ясен и достъпен модел за узаконяване на направените конверсии.

Пречките за купуване на зелени автомобили днес не са малко. Решаваща е цената, която е по-висока спрямо колите с ДВГ със същите технически показатели, но все още е нисък капацитетът на батериите, което означава и по-къс пробег с едно зареждане (между 100 и 150 км). Друга пречка са бавното презареждане, неразвитата инфраструктура за това, както и проблемите в момента с литиево-йонните батерии в различни продуктови категории (мобилни телефони, компютри).

От друга страна, електрическите коли имат редица предимства - по-голямо ускорение, безшумност, значително опростено обслужване на колите - по-малко на брой и по-неизносващи се части, но това все още не може да натежи на везните при вземане на решение за покупка.

Първият в света електрически туристически мотор дойде в София

"България е една от едва деветте членки на ЕС, които със съвместна декларация заявиха, че подкрепят приоритетното развитие на електрическата мобилност в Европа. Чистите технологии заемат особено място в политиката на българското правителство и на Министерството на икономиката." Това посочи заместник-министърът на икономиката Даниела Везиева на церемония по официалното посрещане у нас на първия в света електрически туристически мотор - STORM Wave. Иновацията е дело на екип студенти от Техническия университет в Айндховен (Холандия) и може да измине 380 км с едно-единствено зареждане с електричество.

Все още сме далеч от постижението на Холандия, където електромобилите имат дял от 5.6% от всички автомобили. Българското правителство полага усилия за насърчаване на електрическата мобилност. В резултат от тези усилия през 2015 г. в страната са закупени 2166 хибрида, което представлява ръст от 44 процента. Броят на електромобилите пък е 633, отбелязвайки увеличение от 27 на сто.

Facebook logo
Бъдете с нас и във