Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Електрическите тротинетки са популярни и удобни, но липсват регулации

Електрическите тротинетки могат да бъдат бъдещето на градската мобилност, тъй като с едно малко превозно средство хората могат да се придвижат изключително бързо, отбеляза Веселин Грозданов от клъстер "Зелен транспорт" пред Bloomberg. По думите му в София електрическите скутери като един по-екологичен алтернативен транспорт вече са много популярни. Грозданов подчерта, че не само у нас, но и в Западна Европа и САЩ обаче липсват регулации за тези пътни превозни средства.

"В нашия Закон за движение по пътищата няма определена дефиниция за тези превозни средства, както и къде трябва да се движим с тях", поясни Грозданов и заяви, че решението трябва да се вземе на национално ниво и да се промени законодателството. Според него липсата на регулации създава множество въпроси за това как трябва да бъде уреден процеса по използването на тези скутери, включително къде трябва да бъдат паркоместата за тях, откъде трябва да се взимат и оставят те при споделено използване.

Грозданов отбеляза, че потенциалът на електрическите тротинетки не трябва да изключва развитието и на градския транспорт, както и закупуването на възможно най-много нови превозни средства за него. Според експертът би било добре в това отношение България да се поучи от западния опит и проблемите, с които тези страни вече са се сблъскали. Добър пример за регулация на този тип транспортни средства е Дания, в която наскоро на най-малко 30 души в датската столица бяха предявени обвинения за каране на електрическа тротинетка под въздействието на алкохол или наркотици като част от кампания, целяща да внуши, че правилата за движение по пътищата в страната се отнасят и за тротинетките. Датското пътно законодателство се прилага и за водачите на тротинетки и допустимото съдържание на алкохол в кръвта е еднакво за автомобили и другите видове превозни средства.

До няколко месеца в София ще се появят първите споделени електрически тротинетки. Още през пролетта две водещи компании в областта - Lime и Voi, изявиха желание да си партнират със Столична община и да предоставят услугата. Третият потенциален доставчик е от България - стартиращата компания за споделени скутери Hobo. За да подпомогне процеса, общината е разработила схема с 200 паркоместа за наемане и връщане на тротинетки, велосипеди, скутери.

Facebook logo
Бъдете с нас и във