Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ексшефове на АПИ и директор в "Трейс" с повдигнати обвинения за катастрофата край Своге

Светослав Глосов

Бившите шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов и Светослав Глосов са обвинени за престъпление по служба. Прокуратурата уточнява, че повдигнатите им обвинения са свързани с трагичната катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души. Според събраните от прокурорите доказателства в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дейността на Дирекция "Управление на стратегически инфраструктурни проекти" и дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура", двамата не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работата на УС на АПИ. Окръжната прокуратура смята, че те са действали с цел да набавят облаги за ДДЗД "Трейс Своге" и от това са настъпили значителни вредни последици.

Дончо Атанасов и Светослав Глосов са с мерки за неотклонение и парична гаранция в размер на 10 000 лева. Наказателна отговорност ще поемат и други 5 различни длъжностни лица, включително Бисер Иванов, изпълнителен директор на "Трейс София" АД. Гаранцията на Иванов е в размер на 15 000 лева.

Срещу Дончо Атанасов има повдигнато обвинение и за инцидента в тунела "Ечемишка", където на 5 февруари 2017-а загина жена, след като осветително тяло се стовари върху автомобила й. Списъкът с подсъдими ексшефове на пътната агенция допълва Лазар Лазаров. Лазаров бе обвинен от прокуратурата в длъжностно престъпление във връзка с договора с "Пътища Пловдив" за строежа на автомагистрала "Марица".

Светослав Глосов напусна шефското място в АПИ заради фалстарта на електронните винетки. Към момента Дончо Атанасов продължава да е част от управата на пътната агенция.

Ще припомним, че "Трейс София" печели обществената поръчка за рехабилитацията на пътя край Своге за сумата от 23 млн. евро. Неин партньор е "Пътно поддържане Дупница" ЕООД. Ръководител на фирмата е бившият кандидат-депутат от ДПС Цветан Цветанов. 

В разгара на скандала, последвал трагичния пътен инцидент, бившият регионален министър Николай Нанков (сега зам.-министър във ведомството), бе категоричен, че некачественият ремонт е основната причина за трагедията. Неговата теза бе, че асфалтът, положен на пътя, е с недопустимо качество. По-конкретно, настилката съдържала варовик, който има свойствата да се полира при употреба. Съгласно нормативите този материал е недопустим за слагане в износващата част на асфалта.

И тогава, и сега от "Трейс" твърдят, че нередности при ремонтните дейности няма. В една от последните им позиции те подчертават, че са отстранили всички безспорни претенции по гаранционната им отговорност. И изразяват несъгласие с информацията, съобщена от Николай Нанков, че асфалтът на пътя край Своге съдържа "недопустим материал".

"В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е  БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%", поясняват представителите на строителната компания.

Както "Банкеръ" вече писа, "Трейс Груп Холд" АД е редовен победител в държавни търгове за строителство и ремонт на пътища. Всъщност в рамките на десетина години (самостоятелно или в консорциуми) фирмата е спечелила над 100 обществени поръчки. Общата стойност на тези договори е около 1 млрд. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във