Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕИБ ОЩЕ УМУВА ЗА МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) все още не е определила окончателната си позиция дали ще се оттегли от финансирането на магистрала Тракия. Ще изчакаме съдът да се произнесе за законосъобразността на решението за отдаване на аутобана на концесия без търг или конкурс и едва тогава ще дадем становището си, заяви в началото на седмицата вицепрезидентът на финансовата институция Волфганг Рот след среща със строителния министър Асен Гагаузов.
В решението на предишното правителство от 30 декември 2004 г. е записано, че договорът за Тракия може да влезе в сила само ако ЕИБ даде своето положително становище. Банката кредитира със 100 млн. евро изграждането на Лот 1 Оризово-Стара Загора - 37.94 км, и Лот 5 Карнобат-Бургас - 33.2 километра. Именно заради това основната тема на срещата между Гагаузов и Рот е била възможността за преструктурирането на заема за двата лота.
В момента строителният министър се намира в доста деликатна ситуация. Както в.БАНКЕРЪ писа в миналия си брой, неговата позиция по отношение на сделката за Тракия преживява доста странни катарзиси. От една страна, Гагаузов афишира, че евентуалното оттегляне на ЕИБ няма да повлияе върху изграждането на двата лота, тъй като бил налице заместващ механизъм от страна на основните банки, които ще финансират концесионера - португало-българското дружество Магистрала Тракия АД. Едва ли обаче наследникът на Валентин Церовски ще си позволи с лека ръка да пропилее поредните европейски пари, отпуснати при твърде изгодни условия. Подобен вариант безспорно ще налее вода в мелницата на опозицията (колкото и слаба да е тя днес), а и няма да зарадва особено върхушката в БСП. Ето защо не е изненада, че Гагаузов дипломатично се опитва да се измъкне от създалата се ситуация, като обясни, че ще преговаря с ЕИБ за преструктуриране на заема.
Досега за градежа на двата участъка от магистрала Тракия са усвоени едва 40% от отпуснатите от банката 100 млн. евро. В същото време националното съфинансиране е в размер на 140 млн. евро. Затова българската страна ще настоява участъците да се довършат с европарите, а бюджетните средства, които останат, да бъдат пренасочени към други проекти. Доколко тази формула ще проработи ще се разбере в най-скоро време - до две седмици ЕИБ трябва да отговори дали приема искането на нашето правителство. Впрочем ако и тези средства бъдат изпуснати, това ще вложи още повече статистиката за усвояване на пари от евротрезора. От 1998 г. насам те са намалели над пет пъти - от 225 млн. до 40 млн. евро през 2004-а.
Неслучайно и вицепрезидентът на ЕИБ Волфганг Рот отбеляза, че е много странно защо България, която има множество големи инфраструктурни проекти, предлага за финансиране пред банката само краткосрочни обекти? Планираме - допълни Рот - през следващите две години да увеличим финансирането за страната поне със 100% най-вече чрез дългосрочни заеми за срок от 20 до 30 години. Околна среда и транспортната инфраструктура са приоритетните области за кредитната институция. Тя проявява интерес към финансиране на жп линиите София - Видин и Пловдив - Бургас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във