Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕИБ НЕ ПУСКА СДЕЛКАТА ЗА МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ

Сериозен проблем за правителството на НДСВ ще се окаже концесията на магистрала Тракия. В четвъртък (19 май) представители на Европейската инвестиционна банка заявиха, че не могат да участват в проект, който вече не е държавен и при който изборът на изпълнител не е одобрен от кредитната институция, но от строителното министерство отрекоха да са получавали официално такова становище. ЕИБ финансира със 100 млн. евро изграждането на две отсечки от аутобана: Лот 1 Оризово-Стара Загора (37.94 км) и Лот 5 Карнобат-Бургас (33.2 км). Банката трябваше да даде съгласието си участъците да бъдат включени в концесията, за да влезе в сила подписаният на 29 март договор със смесеното португало-българско дружество Магистрала Тракия АД. Другите две условия бяха да има положителни становища от Евростат и Комисията за защита на конкуренцията. Както се очакваше, българският антитръстов орган даде благословията си, но далеч по-сложно се очертава получаването на подкрепа от европейските институции.Статутът на ЕИБ й позволява да финансира проекти, минали през търг според правилата на Европейския съюз. А отдаването на магистрала Тракия без конкурс едва ли се вписва в евростандартите за публичност и прозрачност. Достатъчно е само да припомним, че подписаният преди повече от месец договор все още никъде не е публикуван официално. Да не говорим за редицата въпроси, останали без отговор, като например каква ще е реалната цена за изграждането на километър от трасето, докога ще продължат т. нар. плащания по дефицита, които държавата ще брои на концесионера за недостатъчния автомобилен трафик и т.н.Тлеещите въглени около спорната концесия бяха раздухани още на 18 май, след публикация в немския вестник Франкфуртер алгемайне цайтунг. В нея се твърди, че българските управници явно не обръщат внимание на поставеното от Европейската комисия условие да се борят срещу корупцията сериозно, ефективно и с всички средства. И че по този начин страната ни излага на риск присъединяването си към общността на 1 януари 2007 година. Изданието обяснява също, че в европейските институции в Брюксел и Люксембург вече има съмнения за корупция на най-високо ниво в българското правителство. Те обаче запазвали оптимизма си, тъй като последната дума по договора за концесията все още не е казана. При сходни случаи в Хърватия и Румъния международният натиск накара властите да подновят преговорите за сделките и най-вероятно това ще се наложи да стори и следващият кабинет в София. Интересно обаче какви ще са съдебните и финансовите последствия за страната от евентуалното прекратяване на контракта за аутобана? За тях можем само да гадаем, след като и до този момент на широката публика не е известно при какви условия може да стане това и какви ще са неустойките.

Facebook logo
Бъдете с нас и във