Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕДРИ КАМЪНИ ПРЕПЪВАТ ЕВРОКАРУЦАТА НА МИТНИЦИТЕ

БЪЛГАРИЯ НЕ МОЖЕ ДА ВЛЕЗЕ В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ БЕЗ ДА ЗАТВОРИ БЕЗМИТНИТЕ МАГАЗИНИБългария няма шансове да затвори главата Митнически съюз в преговорите с Европейската комисия по време на испанското председателство, стана ясно през седмицата. Новината бе съобщена от главната преговаряща от наша страна Меглена Кунева, която пътува за Брюксел заедно с министъра на външните работи Соломон Паси. Тази нейна откровеност обаче остана в сянка на фона на успешния троен скок с финализирането на разговорите по главите Икономически и валутен съюз, Социална политика и трудова заетост и Институции. Според Меглена Кунева, забавянето на преговорите за митниците се дължи на чисто технически причини. Добре би било да се припомни обаче, че затварянето на тази глава се точи вече близо две години. България представи преговорната си позиция още през 2000 г., а съгласуването й с Еврокомисията започна в средата на миналата. Отлагането на парливия въпрос за митниците само подсилва съмненията за проблеми в диалога с Брюксел в тази област. Подобни опасения се появиха още в началото на тази година, когато стана ясно, че правителството е скрило от Евросъюза за водените преговори с Краун Ейджънтс. От Брюксел засега упорито мълчат по съдържанието му. За сметка на това страната получи едва 4.2 млн. евро вместо исканите 11 млн. евро за митническите проекти по програма ФАР 2002. Отлично информирани източници съобщиха за БАНКЕРЪ, че Еврокомисията е поставила условие българското правителство да докаже, че ще има пълен контрол над пунктовете, които представляват външна граница на ЕС. Причина за това бил текстът от договора с британците, според който консултантите ще имат правото на достъп до зоните за граничен контрол. В плана за действие към стратегията за ускоряване на преговорите с ЕС - в частта митници, управляващите си бяха поставили за цел до 20 февруари тази година да представят в Брюксел точно планиране за доизграждането на информационната система БИМИС. Най-вероятно обаче ще им се наложи да обяснят как инсталирането на отделни модули от софтуерния продукт на Краун Ейджънтс ТИМС ще се отрази върху темповете на въвеждане на българската система. Проблемът идвал от факта, че по силата на договора с агентите на короната ТИМС е изцяло тяхна собственост, твърдят запознати. Това на практика означава, че след три години, когато изтича срокът на проекта, англичаните ще си тръгнат заедно със софтуера. От Брюксел обаче настояват да имаме работеща компютърна система минимум година преди присъединяването ни.Прословутото споразумение с агентите на короната обаче далеч не е единственият и най-сериозен препъникамък, който може да обърне каруцата на митниците в калта. Един от важните въпроси, които предстои тепърва да бъдат изяснявани, е срокът, в който ще бъдат затворени безмитните магазини по границите ни. Петнадесетте страни-членки на Европейския съюз сториха това още на 1 юли 1999 година. Феноменът дюти-фрий шопове (б.а - безмитни магазини) в Европа води началото си от 1947 година. В продължение на повече от половин век след това техните собственици се ползваха от привилегията да не заплащат мита и ДДС при внос. Така фришоповете, разположени по гранични пунктове и летища, предлагаха луксозни стоки на цени, по-ниски от тези на вътрешния пазар средно с около 10 на сто. Изграждането на митнически съюз в рамките на Единния вътрешен пазар обезсмисли подобни преференции. Мярката, която доведе до загуба на 140 000 работни места в рамките на Евросъюза бе приложена безусловно от страните членки, въпреки сериозната съпротива на търговците. Привилегията да пазаруват от тях остана само за граждани на трети страни, които не членуват в общността.В България обаче нещата обикновено стоят по-различно и всяко подобно решение се оказва предпоследно. Според приетия през 1998 г. Закон за митниците, който бе правен по европейски тертип, нашите фришопове трябваше да преустановят дейността си след изтичането на договорите, които имат с Агенция Митници или някъде в началото на 2002 година. Повечето от споразуменията бяха подписани през 1991 г. и са с десетгодишен срок на действие. Според неофициална информация, фирмите с лиценз за безмитна търговия са около 20, а действащите в момента магазини са над тридесет. Сред малцината избраници, които притежават лиценз за подобна дейност, са фирмите Трансимпекс, Бела тур, Аида тур, Кореком, Софком, Б.Н.К и др.С промените в Закона за акцизите, приети през декември миналата година, на тези търговски дружества бе разрешено да продължат безмитната търговия до десет месеца след изтичането на контрактите с митниците. През този период магазините трябва да внасят всеки месец 2% от оборота си по сметка на Агенция Митници. Преди това сухопътните оператори заделяха 0.5%, а останалите 1.5% от продажбите си. Контролът върху изпълнението на тези задължения е поверен на отдела Митнически режими и процедури. Според данни на Агенция Митници общите отчисления, които са направили към бюджета, безмитните магазини за последните десет години са 1.5 млн. г. марки и 5.7 млн. щ. долара.В края на своя мандат правителството на ОДС бе взело решение за затварянето на безмитните магазини в началото на 2002 година. Твърди се, че зад волята на новото време да даде поредна глътка въздух на тези магазини стоят сериозни икономически интересиПодобна теза може и да не е лишена от логика, като се има предвид кои са собствениците на някои от фирмите, притежаващи лиценз.През декември миналата година Агенцията за приватизация продаде 78% от капитала на Трансимпекс на консорциум между Дюти фрий ЕООД и Галенит инвест ООД за 11 900 000 лева. Едноличен собственик на първото дружество е Интко трейд ООД, което се представлява от известния търговец Заки Маджид. Галенит инвест се притежава от Фърст инвестмънт интернешънъл С.А., но според запознати в действителност се контролира от хазартния бос Васил Божков.Името на собственика на Б.Н.К Веселин Балевски пък нашумя заради политическите протекции от министри в правителството на ОДС. Фирмата на бившия футболист на столичния Левски бе обвинена преди време, че е получила незаконно лиценз за безмитните магазини на Калотина. Съпругата на Балевски бе секретарка на Иван Костов, когато бе финансов министър, а също и на министъра на финансите в кабинета Костов Муравей Радев. Източници от финансовото ведомство твърдят, че тя все още работи там като служител в дирекция Международни отношения.Като цяло икономическата изгода от продължаването на живота на безмитните магазини е доста спорна. Според финансисти, няма логика в това данъкоплатците да субсидират определен брой туристи и търговци. Публична тайна е и че преференциите за безмитните магазини се ползват за нелегален внос на алкохол, цигари и кафе. Запознати с тези прийоми твърдят, че през фришоповете теченелегална търговия по две схемиПо-безобидната била тази с пласирането на дребно на стоки, закупени от безмитните магазини в малки магазинчета в граничните градове. В това няма нищо сложно. Търговците влизат в граничната зона с бус през платното за пътуващи за чужбина, натоварват го с евтин алкохол и цигари, след което се връщат обратно, без да напускат родината. А обяснението им най-често е, че са имали проблеми с документите. В играта се включват и лоялни митничари. Системата се затваря, след като закупеното се продаде - най-често от фирми, собственост на близки или роднини на пограничните служители. Доста по сериозни щети на хазната обаче е нанесъл несекващият с години крупен внос на акцизни стокиОфициално те се внасят за търгуване в безмитните магазини, но се пласират на вътрешния пазар на занижени цени. Според експерти, всеки пет от осем внасяни контейнери с цигари се декларират като безмитен импорт. Изследванията обаче показват, че в този случай три от петте контейнера се продават във вътрешността на страната, без за тях да е платено мито, акциз и ДДС. Мнозинството от НДСВ разчита в голяма степен тази практика да бъде ограничена с въвеждането на специални бандероли за търговия в безмитните магазини. Гласуваните тази седмица от парламента промени в Данъчно-процесуалния кодекс внасят корекции и в Закона за акцизите. Отсега нататък стоките в свободните магазини ще бъдат облепвани с бандероли с надпис FOR DUTY FREE ONLY (САМО ЗА БЕЗМИТНА ТЪРГОВИЯ). Това трябва да предотврати предлагането им във вътрешността на страната.Хаосът, който предшества тяхното въвеждане обаче, подсказва, че едва ли проблемите ще бъдат решени с магическа пръчка. Според специалисти, най-разумното решение за бъдещето на безмитните магазини е копирането на европейската практика. Там някогашните фришопове продължават да предлагат стоки на граничните пунктове и летищата, през които минава огромният поток от стоки. За разлика от нашите обаче те не се освобождават от заплащане на сборове към бюджета и нямат проблеми с възстановяването на акцизите и ДДС, когато са продали стока за износ. Така само би отпаднала една от пречките за по-бързото европеизиране на митническата ни система.

Facebook logo
Бъдете с нас и във