Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕДИН ГИГАНТ В БЕДА

Вие пристигнахте като Зоро, за да спасите Алстом. А ето, че сега акциите й струват 1/25 от сумата, която струваха преди да дойдете, казва един от акционерите на мощната някога група Алстом (Alstom) на главния й финансист Филип Жафре. Акционерите имат пълното основание да са недоволни, защото предложената им като единствен начин за избягване на банкрута допълнителна емисия заплашва да срине и без това обезценените им с 90% за две години акции. Предложението бе направено на 2 юли 2003 г. на годишното събрание на групата в Париж и въпреки всички недоволства бе прието с 98.1% от гласовете. Два дни по-рано главният изпълнителен директор на Алстом Патрик Крон съобщи, че ще се наложи компанията да понесе загуби в размер на 58 млн. долара, за да се оправят счетоводните неуредици в американското й подразделение.Огласеният план за преструктуриране на империята, който предвижда уволнението на 5 хиляди нейни служители в Европа, предизвика протестни демонстрации във френската столица. В Англия пък премиер-министърът Тони Блеър заяви пред Палатата на общините, че правителството има намерение да помогне на Алстом с всичко възможно. Обещанието на британския премиер дойде тъкмо навреме, защото според информация на Файненшъл Тайм Алстом се подготвя да свие присъствието си на английския пазар до обслужването на произведените вече високоскоростни влакове и да закрие всички експортни операции на английското си подразделение.Семейни нравиПредшественичката на Алстом - ЖиЕСи Алстом (GEC Alstom), беше създадена през 1989 г. на паритетни начала от френската Компан Женерал д`Електрисите (Compagnie Generale d`Electricite) - днешната Алкател, и английската Дженеръл Илектрик Къмпани (The General Electric Company) - сега Маркони. Компан Женерал д`Електрисите е основана през 1898 г. от инженер Пиер Азариа. А основите на Дженеръл Илектрик къмпани били поставени през 1886 г. от двама немски емигранти - Густав Бинсварген и Хуго Херст. През ХХ век и двете фирми се развиват стремително, извършвайки множество поглъщания и отличавайки се с изключителна стабилност.Наследила нрава на родителите си, още от първите дни на своето съществуване СиЕЖи Алстом започва да изкупува активи най-вече в сектора на транспортното машиностроене. През 1988 г. тя бе преименувана на Алстом и излезе на Парижката, Лондонската и Нюйоркската борса. През 1999 г. Алстом се обедини с ЕйЕсИЕй Браун Бовери (ASEA Brown Boveri) за създаването на ЕйБиБи Алстом Пауър (ABB Alstom Power) и съвместно производство на съоръжения за електроцентрали, но пък продаде бизнеса си с промишлени газови турбини на Дженеръл Илектрик. Това производство се радваше на голям интерес и Алстом обясни нелогичната си на пръв поглед постъпка с намерението да се отърве от нестратегическите за развитието й активи. Последва продажбата и на дъщерната компания MAN. В резултат на всичките си покупки и продажби бизнесът на Алстом обхвана три основни направления - енергетика, транспортно машиностроене и корабостроене.Черната поредицаПрез 2000 г. групата Алстом понася първия удар от страна на сили, неподлежащи на контрол, както се изрази в интервю за Бизнес Уик шефът й Патрик Крон. Тя изкупи дела на съдружника си в ЕйБиБи Алстом Пауър за около 1.2 млрд долара и я прекръсти на Алстом Пауър. Но след като установи контрол над фирмата, Алстом се сблъска с неприятен сюрприз - оказа се , че продадените по-рано турбини съдържали брак, за чието отстраняване се наложи да бъдат похарчени не по-малко от 4.5 млрд. долара.С това обаче неприятностите не приключват. На западните пазари започна рецесия и в началото на ХХI век интересът към строителството на електроцентрали намаля. Другият ключов за Алстом сектор - корабостроенето - също изпадна в униние. Нито един от тези фактори, взети поотделно, не би имал сериозни последствия. Но не и когато са събрани заедно, твърди Крон.Впрочем шефът на Алстом хитрува, като хвърля цялата вина за сегашното бедствено положение единствено върху рецесията. Както констатират днес одиторите, предишният мениджърски екип на компанията не се е отличавал с особена точност при воденето на финансовите отчети. Мениджърите информирали инвеститорите, че всичко се развива прекрасно и че появилите се форсмажорни обстоятелства не заплашват бизнеса. После изведнъж изскочили непогасени дългове и факти за фискални злоупотреби. Характерен пример в това отношение е изявлението на ексдиректора Пиер Билже, направено след банкрута на Ренесанс (Renaissance), за която Алстом произвеждаше кораби. Билже отрече банкрутът да е предизвикал никакви финансови сътресения в Алстом, забравяйки за дълговете към доставчиците в размер 125 млн. долара. Проблемите с турбините, създадени по времето на ЕйБиБи Алстом Пауър, също били представяни на инвеститорите по подобен начин. На 11 август 2003 г. Комисията по ценните книжа на САЩ (SEC) започна разследване на счетоводните нарушения в американската Алстом Транспортейшън (Alstom Transportation). Експертите й бяха заинтригувани от подписания през 1999 г. договор за 289 млн. долара с Ню Джърси Транзит (New Jersey Transit). Проверката показа, че не са отчетени загуби за 58 млн. долара, които местните мениджъри на Алстом се опитали да укрият, разхвърляйки ги в различни договори. В изясняването на случая бяха включени и служители на ФБР, а сътрудниците на Комисията по ценните книжа започнаха проверка и на другите договори на подразделението, сред чиито клиенти е и нюйоркското метро.Ръка за помощСлед всички тези събития бизнесът на Алстом представлява доста печална картинка - загубите й възлизат на 1.7 млрд. долара, дългът й надвишава 5 млрд. долара (според някои оценки общата задлъжнялост с отчитане на пенсионните плащания стига до 10.1 млрд. долара), а обезценените й с 3-3.5 долара акции бяха определени от някои финансови анализатори като нищо неструващи. Френското правителство гледа с болка руините на компанията, защото групата Алстом се смяташе за перлата на френската икономика. Та нали в нейните корабостроителници се изгражда най-големият в историята морски лайнер Куин Мери 2, една пета от електричеството в света идва от електростанциите, съоръжени от Алстом, а в транспортното й поделение се произвеждат световноизвестните свръхскоростни влакове TGV.За да спаси промишления гигант от неизбежно разорение, френското правителство предвижда да окаже с помощта на международни банки финансова помощ на Алстом в размер на 2.8 млрд. долара и освен това да придобие 31.5-процентен пакет от акциите й. Държавната енергийна компания Арива Груп (Areva Group) пък предложи на Алстом да изкупи енергийното й подразделение, за да намали тежестта на задълженията й. А контролираната от държавата Газ дьо Франс (Gaz de France) прехвърля все повече поръчки към закъсалата империя. Благодарение на нашите усилия Алстом може отново да се изправи на крака, смята френският министър на промишлеността Никол Фонтейн.Европейската комисия и нейният председател Марио Монти обаче имат друго виждане за нещата. Шестдесетгодишният г-н Монти, известен още като Супер Марио, често се явява в кошмарните сънища на шефовете на международните корпорации. В случая с Алстом той също няма намерение да се отказва от амплоато си на привърженик на честната игра и заяви, че всяка помощ, оказана от френското правителство, ще бъде подложена на щателна проверка. Марио Монти вече посочи и някои от възможните условия за одобряване на държавната поддръжка - намаляване на пазарния дал на Алстом, продажба на части от активите й и дори нейното разделяне. Негов опонент е френският финансов министър Франсис Мер, който подчерта, че възстановяването на позициите на Алстом е в интерес на Европа с осигуряваните от нея 75 хил. работни места. Колкото до акционерите на компанията, те ще вземат решение за правителствената помощ на извънредно събрание, което ще се състои на 24 септември тази година.Перспективите Амбициозният Патрик Крон също не бездейства. След като смени през ноември 2002 г. Пиер Билже на поста главен изпълнителен директор, той е твърдо решен да спечели 3.4 млрд. долара от продажбата на част от активите на Алстом. Освен това компанията се опитва да си осигури кредитни линии и увеличава капитала си чрез допълнителни емисии. Всичко това трябва да помогне на групата да се справи със задаващите се през 2004 г. големи плащания по задълженията й. Независимо от масовите протести на работниците, Крон не смята да преустановява и програмата за преструктуриране, която може да намали издръжката с 570 млн. долара годишно. В тази ситуация много неща зависят от управленския усет на Крон, от способността му да довежда започнатото до край и от готовността му да прави отстъпки, колкото и да са болезнени. Предпоставки за оздравяването на Алстом има - енергийното и железопътното й подразделения са печеливши, а правителствата на Франция и Англия са готови да й окажат помощ. Има обаче и още много нерешени въпроси - разследването на американската Комисия по ценните книжа не е приключило, корабостроителните фирми на групата не получават големи поръчки, а окончателната присъда на Европейската комисия още не е произнесена. Със сигурност може да се предскаже само едно - Алстом никога няма да е същата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във