Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЗН НАТУПА САМАРА, БУЛСТРАД СЕ СЕТИ ЗА СЪДА

Дирекцията за застрахователен надзор отново реши да се претвори на бавачка за несговорчивите, когато става дума за Гражданска отговорност. Преди седмица (24 октомври) под фаталния номер 13 тя издаде указание до подшефните си компании, което сериозно раздвижи духовете в бранша. Документът напомня на застрахователите, че са длъжни да не предоставят на застрахованите лица облаги под каквато и да е форма при или във връзка със сключване на застрахователните договори.


По-нататък в текста на фаталния документ ДЗН обяснява в три точки какво трябва да се разбира под определението облаги. Надзорниците се позовават на евентуалните разминавания между офертите на застрахователите и текстове на застрахователния закон, както и на общите условия, тарифите и застрахователно-техническите планове, които ДЗН вече е одобрила.


Може би именно заради въпросната закана доста застрахователи, изповядащи философията за преклонената глава, заявиха пред в.БАНКЕРЪ, че одобряват позицията на надзорното ведомство. Крайно време е да се сложи ред на пазара, беше коментарът на най-ентусиазираните между тях. Но еуфорията не бе широкозаразителна. Първи и засега единствени срещу указанието реагираха мениджърите на Булстрад. След като проведоха кратка, но съдържателна кореспонденция с ДЗН, те са стигнали до извода, че няма да могат да се разберат с надзорниците и на 30 октомври отправят жалба до Върховния административен съд (ВАС). В нея те искат съдът да обяви разпореждането на ДЗН за нищожно. Според мениджърите на Булстрад дирекцията няма прерогативи да налага подобни ограничения на дружествата.


Какви са основания за протеста? Въпреки че в указанието не се посочват конкретни застрахователни продукти, покрай предлагането на които могат да бъдат съблазнени с облага клиентите, за специалистите от бранша е ясно, че се визира все още препъващата се на старта Гражданска отговорност.


Вече няколко години наред сключването на задължителната застраховка става повод за конкурентни разправии в застрахователното братство.


Застрахователният пазар у нас е все още твърде ограничен, а броят на застрахователните компании - прекалено голям. А българинът няма навика да застрахова друго освен колата си. Напоследък пропуска и това. На фона на тази спестовност Гражданска отговорност се явява спасителен пояс за финансите на застрахователните компании.


Това твърдение красноречиво потвърждават цифрите от отчетите на общозастрахователните компании за миналата година. Около 26% от общия им премиен приход (277.3 млн. лв.) са формирани именно от задължителната Гражданска отговорност. И тъй като минималните цени на този продукт се определят административно, те са еднакви за всички. При което положение примамка за някой и друг клиент повече са другите облаги. Мозъчните тръстове заработиха, бяха съставени схеми и комбинации на услуги. И някои компании се оплакаха в надзора.


Първата бариера - решението за административно определяне на задължителни минимални стойности на застрахователните премии, бе пусната през 1998 г., след като няколко години подред компаниите воюваха - не съвсем коректно - за привличането на клиенти. Предлагаха се необосновано ниски цени на застраховката, много от застрахователните дружествата обявиха абсурдни отстъпки, които твърде малко контактуват с елементарните представи за икономическа целесъобразност. Съвсем естествено се стигна до невероятно искане на компаниите цената на задължителните застраховки да не се определя на пазара, а административно. Явно обаче и този акт не постигна очаквания ефект. Тази година взаимното дебнене доведе нещата дотам, че две-три седмици след старта на кампанията за Гражданска отговорност само ЗК Орел бе представила общите си условия за одобрение в ДЗН. Това принуди и надзорната дирекция да се намеси и успя да накара всички компании да депозират условията по своите полици. Интересното в случая е, че всички компании предвиждат от 10 до 40% отстъпка по Гражданска отговорност, ако клиентите им купят и някоя от другите видове застрахователни услуги.


Не е много ясно какъв бе смисълът от разбунилото духовете указание. Според клюката то не визира маркетинговата политика на всички компании, а конкретно Булстрад и предлагания от него безплатен годишен технически преглед. Затова не е случайно, че именно мениджмънтът на Булстрад възропта срещу акта на ДЗН. Всъщност по всичко личи, че интригата е заплетена от конкурентите, защото Булстрад не предлага никакви отстъпки по Гражданска отговорност. Колкото до безплатния годишен преглед - него не го предлага застрахователната компания, а неин акционер - Съюзът на българските автомобилисти (СБА), което значи, че Булстрад не нарушава застрахователното законодателство.


Конкуренцията се подразни още миналата година от безплатния годишен преглед, който предлагаше Булстрад в добавка към Гражданска отговорност. Тогава надзорниците направиха специална проверка в застрахователното дружество и констатираха, че няма никакви нарушения. Затова не е много ясно кому беше необходимо и сега въпросното указание, при положение че нарушението, което се визира, не подлежи на санкции. Има и друго твърдение - че въпросният преглед може и да не нарушава Закона за застраховането, но със сигурност погазва този за конкуренцията. Специалистите са на друго мнение: СБА е акционер в Булстрад и очаква да печели от това си участие в застрахователната компания. Предполага се, че СБА може да направи реверанс към клиентите на дружеството, в което е съсобственик за сметка на печалбата си. Освен това СБА не печели пряко, а привлича нови клиенти и рекламира косвено дейността си. Другите компании отказват коментар на действията на своите агенти, продаващи полиците им. Повечето от другите компании пък доброволно се отказват от част от полагащата им се премия и я предоставят като отстъпка на клиентите си, за да ги накарат да купят Гражданска отговорност именно от тях.


Явно е, че компаниите пак заобикалят закона. Надзорната дирекция пък влиза в ролята на кучето след кервана - дава указания и сама ги нарушава, като приема условията на застрахователите с все отстъпките. Мениджърите на Булстрад пък проявяват характер, като оспорват нещо очевидно безсмислено. Или може би смисълът е да се покаже безсмислието на начина, по който се практикува задължителното застраховане у нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във