Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЗИ СЕ ОКАЗА ПОРЕДНОТО ПРИВАТИЗАЦИОННО ФИАСКО

ЕДВА В НАЧАЛОТО НА МАРТ ЩЕ Е ЯСНО ДАЛИ ДЪРЖАВНИЯТ ЗАСТРАХОВАТЕЛ ЩЕ БЪДЕ ПРОДАДЕН, ИЛИ ЩЕ ИМА НОВО НАДДАВАНЕ

Дали въобще ще има сделка за ДЗИ ще се знае най-рано след две-три седмици, заяви пред в.БАНКЕРЪ един от членовете на работната група за приватизацията на държавния застраховател. - Очакваме в рамките на този период Комисията за защита на конкуренцията да ни отговори дали единствената оферта за ДЗИ, подадена от консорциума между Ти Би Ай и ДЗИ-2000, нарушава по някакъв начин Закона за конкуренцията. Едва след като получим становището на КЗК, ще отворим и самата оферта, уточни служителят от приватизационното ведомство.
Голямата кошница, с която тръгна правителството, отново се оказа полупразна. Само една от спряганите за потенциални купувачи на ДЗИ компании подаде оферта за закупуване на дял от държавното дружество. До 17.30 часа на 5 февруари, когато изтече крайният срок за включване в последната фаза на наддаването за държавния застраховател, в Агенцията за приватизация постъпи една-единствена оферта от холандския финансов холдинг Ти Би Ай.
Ход на приватизационната процедура за раздържавяването на ДЗИ бе даден още през ноември 1999 година. Едва година по-късно - през септември 2000 г., държавата съумя да подготви и оповести условията за участие в самото раздържавяване. Информационен меморандум за приватизацията на ДЗИ в началото си купиха 10 компании. Само три от тях обаче подадоха писма с намерение да се включат в наддаването. Тези три компании - Дженерали, Юреко и Ти Би Ай, извършиха и собствен дю дилиджънс на държавния застрахователен институт. Самият срок за подаване на офертите за закупуване на дял в ДЗИ беше отлаган четирикратно.
Според независими застрахователни и приватизационни експерти държавата е провела приватизационната процедура безупречно. Единственият минус е бавенето на процедурата и постоянното удължаване на сроковете. Малко иронично експертите констатираха, че ако това не бе станало, може би в наддаването щяха да останат повече компании.
Приватизационното ведомство прехвърли горещия картоф в Комисията за защита на конкуренцията, тъй като Ти Би Ай притежава 66.4% от Булстрад. По данни на Дирекцията за застрахователен надзор компаниите от едноименната застрахователна група държат 15.63% от застрахователния пазар у нас. В същото време компаниите от групата на ДЗИ държат 30.44% от пазара. Ако бъде разрешена подобна сделка, общият дял на новия мегазастраховател ще е 46%, а това правело продажбата на ДЗИ недопустима. Но опитът от осемгодишната приватизация на държавно имущество у нас показва, че няма сделка, спряна заради отрицателно становище на Комисията за защита на конкуренцията. В случая и аргументите, които са представили от Ти Би Ай са железни, твърдят експерти. (Виж, по-долу интервюто на Нисим Царфати, финансов директор на Ти Би Ай.) Представителите на холандския финансов холдинг са изтъкнали в своята оферта, че ако от портфейла на Булстрад се извадят приходите от Зелена карта, които в момента по силата на Постановление на Министерския съвет от 1991 г. се сключват само от тази компания, общият премиен приход на едно бъдещо обединение между ДЗИ и Булстрад няма да надхвърля поставената от закона граница за пазарен дял от 34 процента.
Ако и КЗК е на мнение, че евентуалната продажба на дял от ДЗИ на Ти Би Ай не нарушава Закона за защита на конкуренцията, страните ще пристъпят към същинския пазарлък за държавния застраховател. Ясно е каква част от ДЗИ иска да придобие Ти Би Ай, и тя е 67 процента. Засега кандидат-купувачите не съобщават какво са склонни да платят. Според запознати държавата ще иска поне 40 млн. щ. долара за дела, който продава. Твърди се, че ако кандидатът не склони да даде тази цена, ще има нова приватизационна процедура. Така ще се постъпи и ако КЗК определи, че сделката за ДЗИ с един кандидат нарушава Закона за защита на конкуренцията. Ако по някаква причини се стигне до нова сделка, ДЗИ ще си остане държавен най-малко до края на годината, категорични са експертите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във