Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Две "карти на късмета" за летището в Пловдив

S 250 6fa5b749 b2af 42ad 8c67 d1c7904feca2
S 250 3e4588f3 d598 4528 8e1e e479a3836f14

Транспортният министър Росен Желязков изпълни заканата си и прекрати процедурата за концесията на летище "Пловдив". Предложението му бе прието според  плана - на тазседмичното заседание на Министерския съвет. Официалният аргумент на Желязков е, че иска да бъде подготвен нов търг, съответстващ на  новия Закон за концесиите, чрез който се въвеждат  правилата на Европейския съюз в тази област. Очакванията са концесията да бъде забавена с около година, а може би и с  повече, тъй като тепърва ще се изготвят анализи и ще се събират оферти. Към момента се очертават два варианта за неговото бъдеще: да бъде привлечен  частен оператор или то да бъде стопанисвано от местната власт, каквито са амбициите на кмета Иван Тотев.  

Не е изключено обаче летището да стане  обект  на съдебна сага. Поне такива индикации дава единият от участниците в прекратения търг. Става дума за местния консорциум, съставен от "Тракия икономическа зона" и от транспортната компания ПИМК. Преди дни управителят на обединението инж. Владимир Зайков заяви, че кандидат-инвеститорите ще търсят правата си на всички възможни инстанции, дори на европейско ниво. Неговата теза е, че правителството е трябвало да проведе преговори с всички кандидати, преди да прекрати процедурата. Официална покана по такъв повод  от транспортното министерство обаче не е получавана. 

От "Дондуков" 1 на свой ред контрираха, че дори старият Закон за концесиите давал възможност на Министерския съвет да реши дали да предложи на класирания на второ място участник в процедурата   да сключи концесионния договор. 

Редно е да отбележим, че пловдивското обединение предлагаше инвестиции в размер 65 млн. евро, 120 хил. лв. фиксирано годишно концесионно възнаграждение и  6% от приходите. Отделно местният консорциум искаше да се изгради карго терминал и да се ангажира  специализирана фирма, която да го управлява.

Тази оферта бе посочена като по-неизгодна спрямо предложенията на другия кандидат в предишния  търг - консорциума между китайската "Хайнан" (дъщерна компания на HNA Airport Group) и регистрираното в Холандия дружество "Пловдив Еърпорт Инвест". Консорциумът  обеща инвестиции от 79 млн. евро и концесионното възнаграждение от 600 хил. лв. и 6% от приходите всяка година. Офертата бе класирана на първо място, но до сключването на договор така и не се стигна. И в крайна сметка всичко си остана само  добро  намерение, като по този начин отново бе потвърдено, че китайските инвестиции трудно стигат до България. 

Както вече стана дума, община Пловдив вече заяви желанието си да стопанисва аеропорта. По последна информация предложението на местната власт е изпратено до транспортното ведомство и се очаква отговор. 

Планът на местната власт предвижда да се развива пътническият терминал. Пловдивската управа твърди, че ще може да покрие и загубите на аерогарата. "Загубата от 1 млн. лв. на фона на бюджета на общината от 350 млн. лв. не е нещо притеснително - заяви преди дни кметът Иван Тотев. - Към настоящия момент държавата въпреки всички опити на Министерството на транспорта не удовлетворява нашите желания за развитието на летището. Така че смятаме, че можем да се намесим и да дадем по-добро бъдеще за летището в Пловдив".

Засега обаче правителството не е дало никакви индикации, че ще преотстъпи летището. Впрочем разногласията около стопанисването на аеропорта накараха някои общини да напуснат фонда за развитие на аерогарата - става дума за община Раковски и община Асеновград. 

Рестартът на процедурата означава също, че летището вероятно ще продължи да работи на загуба. За миналата година тя достигна 919 хил. лв., след като през 2016-а беше свита на 378 хил. лева. Така натрупаната загуба на държавната компания надхвърля вече 7 млн. лева. През  2017-а значително са намалели карго превозите - със 77%, както и обработените карго товари. С 5.5% е намалял  и броят на обслужените самолети.

Загубите продължават да се трупат, въпреки че в последните години станахме свидели на немалко рокади в управата на аеропорта. През март 2015-а, след оставката на Иван Карнабитов, за директор бе назначен бившият оперативен директор на "Летище София" Владимир Щърбанов. Щърбанов почина на 22 февруари тази година след заболяване, а на негово място бе избран Христо Щерионов - също бивш кадър на столичната аерогара. На работа на "Летище София" постъпва през 1992 година. През годините се изкачва в йерархията и от 26 юни 2013-а до февруари 2017-а е изпълнителен директор на "Летище София" ЕАД.

В началото на управлението на Владимир Щърбанов в борда на директорите влизат финансовият експерт Спас Шуманов, а малко по-късно и бившият кмет на район "Западен" Павлинка Кацарова (и двамата от ГЕРБ), припомня местното издание "Марица". Те заеха местата на Божидар Носиков - бивш заместник-председател на Общинския съвет в Асеновград от БСП, и на Иванка Петкова, член на областния съвет на левицата в Пловдив. 
По предложение на Министерството на транспорта от август миналата година бе направена  нова рокада в борда на директорите. Бившият депутат от ГЕРБ в три последователни мандата и бивш заместник-кмет на Асеновград Силвия Хубенова влезе в управата на мястото на Кацарова.

Facebook logo
Бъдете с нас и във