Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЪРЖАВАТА ЩЕ ОСТАНЕ И БЕЗ КОРАБИ

След приватизацията на Параходство Български морски флот (БМФ) страната ще остане без кораби, освен ако не се броят малкото частни съдове. Опасността е съвсем реална, ако в стратегията за раздържавяването на флота не бъдат включени конкретни икономически ангажименти, които да направят националния трибагреник атрактивен за корабособствениците, алармира през седмицата депутатът Стефан Минков. Според него няма правни гаранции, че ще бъде запазен флагът на националния ни морски превозвач. Бъдещият собственик на 78-те кораба, които влизат в активите на параходството, не може да бъде задължен с административни мерки да не сменя знамето. Засега обаче липсва дори намек за подобно изискване в подготвяната стратегия за продажба на мажоритарния дял от корабната компания. Окончателният вариант се очаква преди края на годината, след като срокът за нейното изготвяне е удължен с три месеца. Около Коледа най-вероятно стратегията ще бъде гласувана от Народното събрание. Възможно е в нея да залегнат някои от условията, поставени при процедурата за приватизацията на България Еър. Като например купувачът да е фирма, регистрирана в България, и да внася налозите си у нас, пояснява Минков. Приемлив вариант за корабособствениците е въвеждането на тонажна такса и отпадането на задължението за плащане на данъка при източника на доходите. За това се говори от години, но до момента не е направено нищо.В сряда (15 септември) министърът на транспорта Николай Василев обяви във Варна, че неговото ведомство ще настоява тонажната такса да бъде въведена от началото на следващата година. По думите му никой от останалите му колеги в кабинета не е изказал мнение против подобна промяна в Закона за корпоративното подоходно облагане. Василев ще иска и отмяната на плащането на данъка при източника на доходите за някои видове услуги в морския и въздушния транспорт (основно 15-процентния данък върху ремонтите). Според експерти в морския бранш въвеждането на тонажната такса е само част от пакета икономически мерки, които трябва да бъдат приети, за да заработи морският бизнес по-ефективно. Останалите са преференции за определени товари, осигуряване на моряците за сметка на хазната (по справки на Изпълнителна агенция Морска администрация само за последните пет години са издадени 30 хиляди моряшки паспорта) и други. От Българската асоциация на корабните брокери и агенти поясняват, че такава промяна дори в страните от Европейския съюз първо се консултира с Европейската комисия, която може и да не даде зелена светлина за нея.

Facebook logo
Бъдете с нас и във