Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЪРЖАВАТА СЕ ОПИТВА ДА ПРИПЕЧЕЛИ ОТ БАЛКАНКАР ЗА СМЕТКА НА КРЕДИТОРИТЕ

Две банални на пръв поглед обяви в Държавен вестник за свикването на общи събрания на 10 дъщерни предприятия на Балканкар холдинг не предизвикаха особен интерес. Форумите ще се проведат между 5 и 10 април, а основната им тема ще е увеличаването на капитала на дружествата по реда на чл.195 от Търговския закон - ще рече под условие. Осведомени източници обаче казват, че зад иначе скучния дневен ред се крият твърде интересни намерения. Според тях участие в увеличението на капитала на 10-те завода ще вземе само държавата, но това ще обърне с главата надолу акционерната структура на холдинговите поделения. Сега холдингът притежава между 51 и 60% от капитала им, но след операцията икономическото министерство, в качеството си на принципал, вече ще има абсолютно мнозинство в техните общи събрания. И какво от това, ще попита някой - нали и Балканкар е държавна собственост? Замисленото мероприятие е насочено изцяло срещу кредиторите на холдинга. В момента дълговете му надхвърлят 180 млн. лв., а от тях над 100 млн. лв. са към фалиралата БАЛКАНБАНК. Има и иск за обявяването на Балканкар в несъстоятелност, заведен от бившата Първа частна банка (нейните активи бяха закупени от Йорсет холдинг). Ако се стигне до фалит, напълно е нормално РОСЕКСИМБАНК, която купи БАЛКАНБАНК за 17.15 млн. лв. заедно с нейните вземания, да поиска от съда назначаването на синдик на Балканкар. При това положение парите от продажбата на имуществото на холдинга ще отидат главно по сметките на РОСЕКСИМБАНК. И тук се вижда каква е тънката мисъл на експертите от Министерството на икономиката, които очевидно са напълно наясно с методите на корпоративните сливания и поглъщания. При положение че описаната схема за увеличение на капитала на отделните каростроителни заводи бъде приложена, Балканкар холдинг ще притежава предимно миноритарни дялове в предприятията от системата. Така държавата ще припечели повече за сметка на кредиторите, чието овъзмездяване ще стане именно с тези дребни акционерни пакети. Всеки може да се досети каква част от дължимите 180 млн. лв. ще бъдат събрани от синдиците при този вариант. Сумата едва ли ще надхвърли 10-20% от задълженията на холдинга. По-лошото за РОСЕКСИМБАНК и за останалите кредитори е, че няма да имат никаква възможност да влияят и върху избора на купувач на дъщерните предприятия на Балканкар. Тях ще ги продава Агенцията за приватизация и парите съответно ще постъпят в държавния бюджет. За това намекна през миналата седмица и изпълнителният директор на АП Апостол Апостолов в интервю за в. БАНКЕРЪ. Той отбеляза, че е логично да се продадат добрите активи. В крайна сметка - допълни той - Балканкар е свръхзадлъжняло предприятие и не можем да извършваме много действия, без да се съобразим с волята на кредиторите. Ситуацията е много деликатна, така че трябва да сме внимателни. Какво означават думите на шефа на приватизационната агенция? Вероятно под добрите активи Апостол Апостолов разбира точно тези 10 предприятия, чийто капитал ще се увеличава. Между тях по-деликатно е положението на завода в Павликени - Балканкар-Заря. Предприятието е публично дружество и капиталът му не може да се повишава под условие. Освен това то е едно от малкото останали добри поделения в каростроителната система. От доста време заводът работи на печалба, няма никакви дългосрочни задължения, а приходите му достигат до 5 млн. лв. годишно. Така павликенското дружество няма да се изплъзне лесно от хватката на балканкарските кредитори. Както научи обаче БАНКЕРЪ, икономическото министерство няма амбиции да си връща Заря. По всичко личи, че неговите чисти активи, които по балансова стойност са близо 5 млн. лв., ще се използват за задоволяване на претенциите на РОСЕКСИМБАНК и на останалите кредитори на холдинга майка. За други три негови предприятия пък изобщо няма да се предприемат мерки за съживяване. В злощастната тройка е и заводът в Лом, който е в състояние на практически фалит. Явно Балканкар холдинг ще остане мажоритарен собственик на трите най-закъсали предприятия, а кредиторите ще се надяват да изстискат някой лев от тяхната продажба. Вписването на увеличенията на капиталите на дъщерните дружества вероятно ще стане през май. Тогава ще се открият и процедурите за приватизацията им. Тепърва обаче ще се прави конкурс за оценители на тяхното имущество ще се определя метода за продажбата им и т.н. - все операции, които отнемат време. Това означава, че заводите със сигурност ще си останат държавни до края на годината. Разбира се, пред бъдещето на Балканкар стоят все още много въпросителни, на които засега експертите в Министерството на икономиката не искат да дадат отговори. Не е ясно например с какъв размер ще бъде увеличен капиталът на холдинговите поделения, какъв ще е делът на държавата след това, с какви пари ще се запишат новите акции - дали чрез опростяване на задължения към бюджета, или чрез вкарването на живи пари? Интересите към Балканкар холдинг от 1990 г. насам почти винаги са били насочени не към неговата приватизация, а по-скоро към източването му чрез различни схеми и схемички, за които в.БАНКЕРЪ е писал неведнъж. Все пак през 2000 г. АП направи опит за продажбата на холдинга. Тогава се явиха двама кандидати - управляваната от Николай Банев АКБ корпорация, по-точно дъщерното й дружество Балканкар ин, и американската фирма Ес Ди Си интернешънъл. Офертите им - съответно 130 хил. щ. долара и 75 хил. щ. долара, не се харесаха на раздържавителната агенция и затова до сделка не се стигна. На РМД бе продаден единствено пловдивският производител на мотокари Балканкар Рекорд. А дали и при новата процедура ще се явят по-сериозни инвеститори, ще разберем догодина.

Facebook logo
Бъдете с нас и във