Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Държавата плаща за гафа на Алма тур

Не е държава мястото, където някаква си туроператорска фирма, при това затънала в дългове за милиони и популярна предимно с некоректността си, може да се изплюе без никакви последствия върху имиджа на страната. А правителството й вместо да фрасне наглите бизнесмени по носа, да тръгне да им бърше омазаното с парите от данъците на електората си. Защото дори и правителственият самолет лети благодарение на неговите постъпления в хазната. А сети ли се някой, преди да изкомандва излитане, да попита собствениците на въпросната Алма тур платили ли са те своите данъци? И в пълен размер ли?! Или пачките отлежават някъде в трезорите на Западна Европа, пък с дълговете - кога как дойде... Ало, управниците - това не е нашата държава и я не щем такава!


Дългът си е дълг и трябва да се плаща. И авиокомпания България еър с основание отказа да превозва клиентите на туристическата агенция Алма тур БГ АД. Все пак 7 млн. лв. все още са внушителна сума.


Друг е въпросът защо авиопревозвачът не спря по-рано полетите, а чака, докато положението стане неспасяемо. Резултатът от спрените пет чартърни полета е гавра с над 900 туристи от Русия, Финландия и Латвия, които с дни висяха по летищата във Варна и Бургас (без храна и вода и без място за преспиване). Разбира се, това не остана извън обсега на международните новини, което поочерни и без друго мрачния имидж на България.


Хаосът по родните аеропортове, възникнал след самодейната санкция на превозвача, се пренесе и в Министерския съвет. Предизборен ужас обхвана управниците и те решиха да изчистят проблема, поемайки извозването на част от туристите. И макар че ангажираността на кабинета със случая може да се обясни със стремежа да бъде запазен имиджът на страната като туристическа дестинация, на практика се оказа, че министрите бяха поставени в ситуацията да замазват баталиите в отношенията между две частни дружества - туроператор и превозвач. А дали нямаше някакви икономически и правни средства, вместо управляващите да клякат пред тях?


Началото на кошмара

nbsp;


Часове след като стана ясно, че чуждестранните туристи ще останат блокирани у нас за неопределено време, транспортният министър Ивайло Московски побърза да съобщи, че, ако се наложи, правителственият самолет ще бъде използван за извозването на част от тях. Така и стана. Премиерският аероплан, който по спешност излетя за московското летище Шереметиево, е извозил, по думите на министъра, предимно деца, болни, бременни жени и възрастни хора. Междувременно транспортният министър Ивайло Московски и заместник-министърът на икономиката, управляващ туризма, Иво Маринов, бяха натирени в Бургас, за да оправят ситуацията.


nbsp;


Някъде по това време в Алма тур се поокопитиха, давайки си сметка какво може да се случи занапред и разпратиха съобщение до медиите, в което се казваше, че... се извиняват на туристите.


От изявленията на потърпевшите и конкурентите в бранша пък стана известно, че въпреки шумно рекламираното име на туроператора той, меко казано, не е сред най-уважаваните в страната ни. Негативните коментари в интернет форумите срещу Алма тур набъбваха лавинообразно успоредно с нарастващото напрежение. Друг е въпросът защо след като халът на туроператора е бил ясен на бранша, многобройните звена, натоварени да го регулират и контролират, не са взели мерки овреме, така че да се избегне конфузната ситуация.


Закани, лицензи и т.н.

nbsp;


Едва след като колата се обърна, премиерът Бойко Борисов, а впоследствие и транспортният министър заявиха, че ако не се постигне споразумение между двете компании, може да се стигне и до отнемане на лицензите им. Обаче споразумение и до днес няма, а лицензите са непокътнати!


Комисията за защита на потребителите спешно провери Алма тур. Нещо повече, докладът вече бил представен в Министерството на икономиката. Новоназначеният шеф на комисията Александър Масларски обаче не посмя да обяви данните от проверката. За в. БАНКЕРЪ той каза, че резултатите са предадени в икономическото ведомство и то трябва да съобщи констатациите от нея. Пресцентърът на икономическото ведомство бе непробиваем по въпроса какви точно нарушения са открили експертите на комисията. По наша информация обаче те не са никак малко. Всъщност сигнали за нередности в работата на туроператора е имало и преди това, но очевидно предишният началник на потребителската защита не е бил склонен да ги разнищва докрай.


За разлика от нашите защитници, финландската Агенция за защита на потребителите реагира светкавично. Тя забрани на компанията Алма тур да предлага почивки на финландците, докато не докаже, че разполага с необходимите финанси, за да извършва пътувания. Това стана ясно от съобщение на националната телевизия YLE. Властите в Хелзинки пък наеха полет на Ер Финланд, който да върне закъсалите у нас летовници в столицата.


nbsp;


Неусвоените поуки

От авиокомпания България ер с учудване реагираха на заканата на премиера Борисов. Те не виждат защо лицензът й трябва да бъде отнет, след като тя си върши съвестно работата. Но това, според управляващите я, в никакъв случай не включвало задължението да превозва пътници безплатно. Авиопревозвачът вече е предприел правни действия, за да събере вземанията си от дружествата от групата Алма тур.


В прессъобщението на България еър се посочва, че компанията изпитва сериозни притеснения и по повод съществуващите проблеми с обслужването на кредитите на групата Алма тур към български банки и във високия летен сезон - кредит от 8 млн. долара за финансиране на авиационна дейност и кредит от 18 млн. евро за хотелска дейност. От авиокомпанията коментират, че за разлика от Алма тур, България еър не може да си позволи да бави плащанията към свои контрагенти - за доставка на гориво, за летищно обслужване, за такси за прелитане и обслужване на полетната дейност. Що се отнася до това, че превозвачът се е озовал в ситуацията да финансира дейността на друга частна компания, мениджмънтът на авиокомпанията смята, че не може да си го позволи, тъй като ще застраши работата на самата България ер.


Управителят на Алма тур Любомир Панковски призна, че има задължения на Алма тур флай към превозвача, но призова да не се изнася непотвърдена информация за размера им. В тази връзка искаме да отбележим, че данните, които ние предоставяме на нашите читатели, са официални и всеки български (че и чужд) гражданин може да ги прочете.


Дълг до дълг

nbsp;


Проверка на в. БАНКЕРЪ установи, че задлъжнялостта на Алма тур е доста сериозна. По официални данни (от публикувания консолидиран отчет) става ясно, че към края на 2010-а са натрупани огромни дългове към различни финансови институции и не по-малки към други фирми. Само кредитите й към Уникредит Булбанк към края на миналата година са били в размер на близо 30 млн. лв. (26 678 784 лв. са инвестиционен кредит и 3 515 305.18 лв. револвиращ кредит). Според консолидирания отчет на дружеството Банка ДСК също е отпуснала на компанията два овърдрафта за близо 3 млн. лева.


Задълженията на дъщерното дружество Алма тур Флай ООД, което се занимава с продажба на самолетни билети и което всъщност е титуляр на задълженията към превозвача България еър, също не са за подценяване. Освен на авиокомпанията към края на 2010-а то дължи на Емпорики банк един милион евро.


Не по-различно е положението и на другото дружество с ограничена отговорност, което е част от структурата на компанията - Алма тур Хотелс Атлас. То пък виси към Централна кооперативна банка с още 1 млн. евро. Милион и половина щатски долара задължения към същата банка са записани и на сметката на Алма Тур Хотел Тамплиер ЕООД.


Прелюбопитен въпрос е как акционерно дружество с регистриран капитал от 1 552 750 лв. и видно нетолкова много активи е успяло да убеди банките да му отпуснат кредити на стойност близо 50 пъти по-голяма от собствения му капитал. А още по-странно е как дружество с толкова дългове продължава да стои в класацията на водещите туристически компании в страната...?!


nbsp;


nbsp;


Прокурорската намеса

nbsp;


Междувременно стана ясно, че Софийската градска прокуратура започва предварителна проверка има ли неправомерни действия от страна на служители на Алма Тур. Разследването ще прави икономическият отдел на Криминална полиция по нареждане на държавното обвинение поради съмнения за неправомерни действия на лица и от двете компании.


Кога и как ще привърши проверката на държавното обвинение не е много ясно. А кратките финансови данни, които цитирахме, правят още по-неясен отговора на въпроса кога и дали изобщо кредиторите ще си върнат парите от затъналата в борчове групировка. Вече изтече информация, че тя е напът да обяви фалит. Само да не стане накрая като в поговорката: Всяко чудо - за три дни!


БСП и министърът на икономиката, енергетиката и туризмът Трайчо Трайков взаимно се обвиниха в некадърност. В четвъртък (15 септември) Трайков отиде в парламента, за да отговори на социалистите, които ден преди това поискаха оставката му заради кризата с чужденците. Всъщност в сряда (14 септември) бяха извозени и последните 139 блокирани от дни руски туристи с извънреден полет на България Ер към Санкт Петербург.


По думите пък на министъра на транспорта Ивайло Московски малко по рано оставало само договарянето на последните два полета - на 16 и 23 септември, когато свършват почивките на още стотици туристи. Според него са били приключили и преговорите с руския туроператор, който ще заплати полетите чрез клирингова къща.


Пред депутатите министър Трайков каза, че започвал да мисли, че някой е изложил опозицията, за да предприеме тя политическа атака в рамките на предизборната кампания и за да убеди хората колко некадърни са управляващите. Той допълни, че очевидно социалистите са пропуснали факта, че авиокомпанията не се казва Балкан, а туроператорът не е държавната фирма Балкантурист. Министърът коментира още, че се води агресивна кампания срещу българския туризъм. Той добави: Не само чуждите граждани, но и ние сме заложници на война между две търговски компании.


nbsp;


Акционерите на Алма тур БГ АД ( общ капитал 1 552 750 лв.)


nbsp;


Любомир Панковски (75 751 акции) - 48.79% от капитала


Пламен Георгиев (38 766 акции) - 24.96% от капитала


Любомир Христов (23 250 акции) - 14.97% от капитала


Богдана Станоева (5952 акции) - 3.83% от капитала


Александра Велинова (5952 акции) - 3.83% от капитала


Никола Несторов (3053 акции) - 1.97% от капитала


Цветан Тончев (2107 акции) - 1.36% от капитала


Зоя Пергелова (110 акции) - 0.07% от капитала


Георги Бабаджанков (59 акции) - 0.04% от капитала


Христо Мермерски (200 бр.акции клас Б) - 0.13% от капитала


Галин Григоров (75 бр.акции клас Б) - 0.05% от капитала


nbsp;


nbsp;


Компаниите в групата Алма тур БГ АД



Алма Тур офис ЕООД - едноличен собственик на капитала е Алма тур БГ АД. Управител на дружеството е Пламен Георгиев.


Алма Тур кар ЕООД - едноличен собственик на капитала е Алма тур БГ АД и се управлява от Василка Панковска.


Алма Тур флай ООД - в него Алма Тур БГ АД притежава 4000 дяла, а останалите 1000 са разпределени по равно между Славчо Цветков и Анелия Кръстовчева. Управляващ е Любомир Панковски.


Алма Тур недвижими имоти ЕООД - едноличен собственик на капитала е Алма тур БГ АД. Управител на дружеството е Пламен Георгиев.


Алма Тур хотел Тамплиер ЕООД - едноличен собственик на капитала е Алма тур БГ АД. Управляващ е Любомир Панковски.


Атлас Голф енд СПА Ризорт ООД - негови собственици са Алма тур БГ АД, което притежава 3 543 000 дяла, Николай Милошов, Стоян Стоянов и Димитър Димитров с по 1 155 000 дяла и дружеството с ограничена отговорност Алпис 2002 (със 72 000 дяла), което е собственост на Милошов, Стоянов и Димитров. Това дружество се управлява от Димитър Димитров и Любомир Панковски.


Алма Тур-хотел Атлас ООД - собственици са Алма тур БГ АД с 494 000 дяла и Алпис 2002 с 456 000 дяла. Управляващи са Любомир Панковски, Димитър Димитров и Мария Поибренска.

Facebook logo
Бъдете с нас и във