Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДУПКИ ЗЕЙНАХА НА НОВОТО ЛЕТИЩЕ СОФИЯ

Хубава работа, ама... българска. Тази максима става все по-валидна и за един стратегически проект - строителството на новия терминал и новата писта на летище София. То започна през февруари 2003 г., когато предшественикът на сегашния транспортен министър Николай Василев - Пламен Петров, направи първата копка на важния обект в присъствието на премиера Симеон Сакскобургготски, председателя на Делегацията на Европейската комисия у нас Димитрис Куркулас, посланици, депутати и видни бизнесмени. Десет месеца по-късно градежът все си седеше на етап първа копка. Причината бе банална: главният изпълнител на проекта - австрийският холдинг Щрабаг, поиска повече от договорените пари заради допуснатите, според него, неточности в геоложките изследвания (изработени по поръчка на консултанта и строителен надзирател холандската компания НАКО). В публичното пространство започнаха да се спрагят суми от порядъка на 30 млн. евро. Но министър Василев, амбициран да оправи бакиите на Пламен Петров, се съгласи цената за строителството на терминала (112.2 млн. евро) да се увеличи само с 4.8 млн. евро, а крайният пусков срок да се удължи с осем месеца. Това стана в края на миналата година и оттогава австрийците започнаха да работят на пълни обороти. На 17 юни 2004-а Николай Василев реши да направи поредния медиен воаяж и разходи около 40-ина журналисти из строителната площадка, която трябва да заприлича на терминал до края на август 2005 година. Сред почетните излетници бяха и двама души от борда на директорите на Щрабаг - Нематолах Фарокниа и Людвиг Щейнбауер. Тяхното изненадващо посещение в България бе повод да плъзне слухът, че строителят ще иска още пари - този път заради скока на цените на желязото на международните пазари. Министър Василев опроверга тази версия и днес вече никой не говори за ново поскъпване. Но въпреки това, седмица след тържественото посещение на строежа, ентусиазмът и на министъра и на отговарящата за проекта негова заместничка София Касидова внезапно секна заради една от пътеките за рулиране (площадката, на която обръщат самолетите, за да направят заход към пистата). На места асфалтът й се е напукал и потънал, а цистерна на аеропорта дори изкъртила асфалтовото покритие, след като завила гуми на място. Пред в. БАНКЕРЪ шефът на дирекция Координация на програми и проекти към транспортното министерство Снежана Ангелова потвърди информацията за появилите се дефекти. Според запознати става дума за пътеката за рулиране Ц, която бе реконструирана през октомври миналата година от старозагорската Трейс груп. Фирмата доби известност след извършената през 2001-ва модернизация на военното летище Граф Игнатиево, където няколко месеца след това също зейнаха яки дупки. Вместо да плати неустойка, старозагорският холдинг получи тогава още 3.377 млн. лв. за допълнителни монтажни работи.Кои са причините за появилите се сега дефекти все още не е ясно. Една от версиите е, че те се дължат на некачествени изкопни работи. Другата е, че е възможно при забъркването на асфалта да е използван по-мек битум. А при третата версия не се изключва използването на евтина и неотговаряща на изискванията присадка, която се добавя в асфалта за защита от разлято гориво, масло и други подобни. В момента независима лаборатория прави пълни изследвания и едва след тяхното приключване ще можем да кажем каква е причината и кой носи отговорност за това, поясни Снежана Ангелова. По-неприятното е, че същата технология е била използвана от Трейс груп и за изграждането и ремонта на още три пътеки за рулиране на летището и стоянките за паркиране към тях с обща площ 100 хил. кв. метра. Строителни инженери набързо изчислиха, че асфалтът за един квадратен метър от настилката (два пласта по 6 см) струва около 15 лв. на едро (поне на тази цена го продават асфалтовите бази), което прави около 1.5 млн. лв. за цялата площ. И ще е интересно кой ще плаща, ако и на останалите площадки се появят подобни проблеми като на пътека Ц?Не по-розови са нещата и около новата писта (т.нар. ЛОТ А), където главният изпълнител - консорциумът между арабските фирми Мохамед Абдулмосин Ал-Карафи енд Сонс и Адмак Дженерал Контрактинг Къмпани, също поиска допълнителна сума. Искането е мотивирано със спада на курса на долара на международните финансови пазари и неточни геоложки проучвания, заради които са възникнали трудности при укрепването на пистата в частта й над река Искър. На заседанието си на 15 юли правителството разреши на финансовия министър Милен Велчев и на колегата му Николай Василев да подпишат споразумение за изменение на договора за заем от 40 млн. евро, отпуснат от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие за строителството на новата писта на софийското летище. След края на въпросното заседание, засегнат от слабото медийно присъствие, министър Василев отказа да съобщи подробности. Корекциите в договора обаче рано или късно ще излязат наяве, тъй като трябва да бъдат одобрени и от парламента. Във всеки случай запознати със ситуацията твърдят, че преговорите между транспортното министерство и главния изпълнител на проекта за увеличението на размера на финансирането и удължаване на срока на строителството все още не са приключили.Междувременно пресцентърът на транспортното министерство отрече плъзналата мълва, че арабският консорциум вече е избрал пловдивската фирма Пътни строежи да асфалтира новата писта, след като тя предложила сензационно ниска цена. Така или иначе, остава усещането, че скандалите около градежа на новия аеропорт тепърва ще се вихрят. И че пасивите от злощастния проект ще останат за сегашния министър на транспорта Николай Василев, чийто предшественик Пламен Петров обра овациите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във