Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДОКАЗАХМЕ, ЧЕ СМЕ НАЦИОНАЛНООТГОВОРНА КОМПАНИЯ

Митко Събев, председател на Надзорния съвет на Петрол АД, пред в. БАНКЕРЪГ-н Събев, пристанището за обществен транспорт Петрол - Варна, което Нафтекс България Холдинг придоби, закупувайки през 1999 г. мажоритарния пакет на държавния дистрибутор на горива Петрол, според собствениците на плевенската Плама, вече втора година е основният препъни камък за пускането на плевенската рафинерия в действие. Техните адвокати коментират, че портът неправомерно е станал обект на приватизационната сделка, че официално прехвърляне на пристанището в активите на Петрол не е имало нито при преструктурирането на предприятието през 1992 г., нито при увеличението на капитала му през 1994 година. От това се прави извода, че държавата не си е свършила работата и при приватизацията на Петрол през 1999 г. му е продала и пристанището, което всъщност не принадлежи на дружеството. Вашият коментар по тази теза?- Нека първо да уточним нещо. Казахте, че собствениците на Нова Плама твърдят, че тя не може да работи заради казуса с пристанище Петрол - Варна. Бихте ли пояснили къде са направени тези твърдения, за да ме улесните?Изявленията са правени много пъти и то по време на серията срещи, организирани от икономическото министерство за разрешаване на проблема Плама. - Аз си позволих да ви задам този въпрос, защото бяхме поканени да участваме в телевизионно предаване, заедно с представителите на Нова Плама, но те са отказали, като са заявили, че нямат отношение към темата и нямат никакви проблеми с Петрол АД и не виждат причина да участват в предаването...Няма нищо чудно, г-н Събев, защото те винаги са заявявали, че претенциите им не са отправени към Петрол, а към държавата, от която очакват съответни действия да си върне пристанището, което, според тях Петрол незаконно владее.- Според тях, но не и според законите. Държавата много точно е преценила, когато е продавала кое е в активите на Петрол и кое не. Ние притежаваме документи, от които става ясно, че както така наричаното от вас пристанище, така и петролната база са в активите на приватизираното дружество. Тези документи могат да бъдат представени на всички журналисти и институции, които проявяват интерес.В документите има ли ясно записани текстове, че това пристанище със сегашните си граници, съоръжения и прочие влиза в активите на Петрол? - Ако го наричаме пристанище ще допуснем грешка. Навремето, когато е взето решение да се строят съоръженията (наричам ги така, защото така са се водили по баланс), с разпореждане на тогавашното Министерство на химическата промишленост е започнало строителството на сегашните пирсове. На много по-късен етап, те започват да се използват и за разтоварване на нефтопродукти. И въпросните съоръжения и пирсове са дадени за стопанисване на държавното предприятие Петрол?- Те не са дадени, а са построени с парите на Петрол. Но ако говорим за пристанище ще е доста пресилено. Пристанището по принцип е едно много сложно съоръжение, за което трябва да се направят специални проекти и те да бъдат изпълнени.В конкретния случай става дума за една база, която е била построена преди 30 години и по-късно е дооборудвана с няколко пирса и така се е появила възможността да извършва разтоварни дейности, но без да има цялостен проект за изграждането на порт.Смятате ли, че при замисляното разпарчетосване на пристанището за обществен транспорт Петрол - Варна, когато петролната база ще остане във вашата компания, а кейовете и пирсовете отново ще станат държавни, то ще може да изпълнява нормално функциите си?- Категорично да. В България има няколко случая, които показват, че обектите могат да съществува и отделно. Пример е пристанището в Росенец. Там пирсовете са държавни, но всички резервоари за нефт и петролни продукти са собственост на Нефтохим. Така стоят нещата и с пирса в Бургас. От него навътре в морето в продължение на 2 км. имаме тръбопровод, който стига до наша база. И когато на бургаския пирс застане кораб той може да разтовари в базата, но това не означава, че тя е пристанище. Затова категорично твърдя, че няма да има проблем с функционирането на пристанището. Нито пък ще бъде проблем за дружеството Петрол, ако кеят не е негова собственост. Искам да кажа нещо повече. В продължение на три години - не на година и половина както се говори, ние се стараем да решим спорния въпрос със собствеността на пристанището. Държавата обаче изопачи нещата, за да може да каже Ето ние си вършим работата, дори насилствено. Работата обаче си вършим ние - поискали сме в законовия срок да бъде учредена концесия върху обекта, но неясно защо не я получихме. Нещата се представят така, като че едва ли не ние сме против отделянето на на кейовете. За радост днес създадената специална комисия е стигнала до конкретни решения. В момента (б.а. в сряда, 30 юли) изпълнителният директор на Петрол АД Светослав Йорданов е в София, в агенция Пристанищна администрация и както разбрах с нейните експерти са постигнати договорености за границите на порта, които удовлетворяват и двете страни. Държа да подчертая обаче, че по пътя към това споразумение ние правим компромиси в името на разбирателството, както и за да докажем за пореден път, че сме национално отговорна компания.Каква е стратегията на дружеството от тук нататък? Кои ще са приоритетите на Петрол, който вече е собственик и на Евробанк? - На първо място, за да можем да представим на всички наши клиенти една функционална компания, каквато е Петрол, сме разработили няколко проекта. Единият от тях е вече широко известен - кредитната карта Транскарт, която се радва на много добро търсене. С нея може да се пазарува във всички наши комплексни обекти, не казвам бензиностанции, защото това е съвсем остаряло понятие. Създадохме Трансат - дружеството има лиценз за оператор на наземна сателитна станция, която дава възможност всички тези обекти да се свързват помежду си в реално време. Това е едно изключително улеснение и за нашите клиенти, на които се стремим да осигурим максимален брой разнообразни услуги. Скоро посетителите на обектите на Петрол ще могат да водят международни телефонни разговори, чиято цена ще е значително под стойността на тарифите на БТК. Колко от бензиностанциите на дружеството са променили облика си и са се превърнали, както казахте вие в модерни комплексни обекти?- Процесът е доста сложен. Общо взето може да се каже, че на всеки 18-20 дни, ние пускаме по един нов обект. Смятам, че това е максималната скорост, с която някога се е правила реконструкция в България. Реновирани са напълно 50-те бензиностанции, които са с визуализация на ЛУКойл и 20-те с визуализация на Петрол. Каква част от горивата, които продавате в страната купувате от Нефтохим и каква внасяте?- С изключение на пропан-бутана, който получаваме от други вносители, почти всичко друго купуваме от Нефтохим.Съизмерими ли са цените на нашите горива с тези на вносните?- ЛУКойл често прави ценови изменения. Не мога да преценя дали те са съизмерими с цените на вносните горива и доколко са навременни. Във всеки случай от ЛУКойл следят пазарните процеси и знаят много добре, че ако стойността на тяхната продукция е висока ще отворят вратата на вноса.А каква част от пазара на дребно държи Петрол и как координирате ценовата си политика с другите играчи?- Петрол държи 20 процента от пазара на горива на дребно, като нашата цел е 30-35 процента. За да я постигнем разработихме проектите, насочени към разширяване на услугите в нашите обекти. По отношение на ценовата политика в онези райони на страната, където има по-голяма безработица и няма достатъчно индустриални обекти сме определили по-ниски цени на горивата. Фрапиращи разлики между цените на отделните компании, които играят на този пазар обаче няма. Не може да се каже, че между тях има някаква координация. Цените се определят в зависимост от местоположението на бензиностанциите по отношение на петролните бази.Кои са конкурентите ви?- Мога да кажа, че в търговията на дребно видях чудеса. Свидетели сме на истински бум в строителството на бензиностанции. В последните три години у нас се появиха над хиляда и петстотин. Малките играчи заемат вече над 50 процента от пазара.Това опасно ли е за цялостта и нормалното поведение на този пазар, каква е вашата оценка на тази ситуация?- Не е опасно, стига да няма нелоялна конкуренция.А има ли я?- Сигурно я има. Ние предложихме всички бензиностанции да бъдат свързани в он-лайн режим с данъчните власти, за да се избегне нелоялната конкуренция, криенето на обороти, ощетяването на държавата и данъкоплатеца. Ако при цена 1000 лева за 1 тон бъде платено ДДС, това са 200 лева. А ако се икономисат тези 200 лева, всеки може да си позволи да предложи временно по-ниска цена или да прави дъмпингова продажба с цел бързо да продаде всичко, за да не бъде хванат от данъчните. Има такива случаи. Ние не можем естествено да докажем това с документи, но ако се направи поредната стъпка от страна на държавата за регулация на пазара и стане възможно продажбите да се следят във всеки един момент, измамите ще намалеят.Но може би някой от конкурентите ви би казал, че и в практиката на Петрол могат да се намерят такива операции?- Ако вие сте следили внимателно отговора ми на предишния въпрос, ще разберете, че такива операции при нас са невъзможни. Петрол е публична компания, стремим се всичко да е прозрачно. Даваме максимална информация на всички заинтересовани, на всички наши акционери, за да са наясно във всеки един момент какво се прави, какви са целите ни. Пожелавам на инвеститорите ни да печелят заедно с нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във