Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДОЙДЕ ЛИ РЕДЪТ НА ХЕРЪДС?

Роденият в Египет собственик на луксозния универсален лондонски магазин Херъдс (Harrods) Мохамед Ал Файед има маса проблеми. Футболният му тим Фулъм е потънал в дългове. През март богатият арабин загуби съдебната битка за запазване на специалния си данъчен статус във Великобритания и се премести в Женева. С провал завършиха и опитите му да получи английско гражданство. Ал Файед още не може да преодолее и травмата от смъртта на сина си Доди, загинал заедно с принцеса Даяна при автомобилна катастрофа през 1997 година. Инцидентът отрови връзките му с английската кралска фамилия, чийто членове вече не пазаруват в Херъдс.Напоследък се носят упорити слухове, че перлата в короната на Ал Файед - емблематичният за английската столица шикозен магазин, ще бъде предложен за продажба. Говорителят на Херъдс Пийтър Уилъси отрича мълвата, но не може да спре спекулациите около имената на потенциалните купувачи. Един от заинтересованите бил Диксън Пун - предприемач от Хонконг. В началото на тази година с помощта на Роял бенк ъф Скотланд (Royal Bank of Scotland) и срещу 137.5 млн. англ. лири той превърна лондонския съсед на Херъдс - луксозната верига от магазини Харви Никълс, в частна компания. Пун бе собственик на 50.1% от Харви Никълс, а останалите 49.9% се търгуваха на борсата. Друг потенциален кандидат за Херъдс е Филип Грийн - английски магнат с остро зрение в сферата на търговския бизнес на дребно. Той е водил няколко разговора с управата на универсалния магазин за продажбата на маркови стоки. Но всички опити за телефонна връзка с Грийн за коментар по въпроса са завършили с неуспех.Редакторът на лондонското списание за търговия Ритейл уийк (Retail Week) Нийл Дени оценява Херъдс на по-малко от 1 млрд. щ. долара. Това е една трета от сумата, която Ал Файед (който е собственик и на парижкия Риц) предложи за магазина преди осем години. Макар че хората все още се редят на опашка, за да участват в разпродажбите на луксозни стоки, Херъдс загуби престижа си сред всекидневните купувачи. През финансовата година, приключила през февруари 2002 г. (последните налични официални данни), продажбите му са намалели с 1.4% - до 811 млн. щ. долара. За сравнение, през същия период във Великобритания продажбите на дребно са се увеличили с 5 процента. Херъдс изглежда доста разхвърлян, а хората се интересуват от сериозна мода и качествен дизайн, не от външен блясък, коментира директор от голяма търговска верига. Дейвид Оливър - партньор от Лондон на консултантската фирма от търговския бранш Кърт Салъмън асошиейтс (Kurt Salmon Associates), пък твърди, че конкурентната верига Селфриджис (Selfridges) е откраднала част от блясъка на Херъдс и през последните пет години коренно е променила облика си. От старомоден универсален магазин тя се е превърнала в пазар на търговски марки с ясни и дискретни линии. Младите купувачи се тълпят в хранителните й магазини и в секциите за електроника и козметика. За разлика от Селфриджис, Херъдс е зле организиран и е затворен в неделя. Освен това той е силно зависим от туристическите потоци. Намалелият брой пътници и лошите икономически условия в световен мащаб са ограничили посещенията на заможни чужденци в него. Изправен пред необходимостта от скъпоструваща промяна, Ал Файед може да прецени, че е по-добре да продаде Херъдс. Стига да не е прекалено зает с проблемите на футболния си отбор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във