Банкеръ Daily

Управление и бизнес

До 10 млн. евро глоба за двойни стандарти при храните в ЕС

Край на двойните стандарти. Комисията  по вътрешен пазар в Европейския парламент подкрепи на 22 януари доклад за модернизирането на правилата на ЕС за защита на потребителите. Измененията в законодателството дават на националните органи възможност да налагат координирано санкции, които са наистина способни да променят поведението на компании нарушителки.

"Една храна, една напитка, козметика или бебешко мляко, продадени с една и съща опаковка в различни държави членки, но с различни съставки подронва не толкова авторитета на самата марка, а подронва възможността на европейските институции и на институциите като цяло, да се справим с този проблем. И точно затова, в Комисията за вътрешен пазар и защита на потребителите, на която съм член, гласувахме този тип практики да бъдат преустановени и да бъдат наказвани",  каза българският евродепутат Ева Майдел.

В същото време омбудсманът Мая Манолова защити в Брюксел петицията, която заедно с български граждани подаде срещу двойния стандарт при храните и напитките в общността.

"Предвиждат се драконовски санкции при подвеждане, заблуда или измама на потребителите при двойните стандарти при храните.",  заяви Манолова и подчерта, че глобите ще стигат до 10 млн. евро или 4% от годишният търговски оборот..

Законодателният пакет цели да намали значително разликите, които съществуват в отделните страни в Европа по отношение на защитата на потребителите. Регламентира се възможността за подаване на колективни искове срещу търговци и се увеличават санкциите за компании в нарушение. Освен това се въвеждат нови изисквания срещу двойните стандарти при качеството на стоките и за защита на данните на хората онлайн.

При покупка от голям онлайн магазин, където се продават стоки както от компании, така и от други потребители, купувачът ще трябва да бъде ясно информиран дали насрещната страна е търговец или друг човек. Отговорността за продаваните стоки, която носят търговците и частните лица, е различна, и затова потребителят трябва да знае с кого си има работа.  Законодателният пакет също така налага по-голяма прозрачност на резултатите от търсенията онлайн. Потребителите ще трябва да бъдат изрично информирани, ако дадени продукти или услуги са на челните места в резултатите от търсене, само защото за това е било платено

Ако един търговец наруши правата на голям брой потребители от много страни, те ще могат да потърсят компенсации, замяна или поправка колективно. Потребителите от различни страни ще могат да бъдат представлявани от една и съща организация, която не преследва печалба (например, асоциация за защита на потребителите). Освен това правото на финансова компенсация или прекратяване на договор при нечестни търговски практики ще бъде едно и също във всички страни от ЕС. Към момента в тази област има различия между страните членки.

Facebook logo
Бъдете с нас и във