Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЖЕНЕРЪЛ ИЛЕКТРИК - НОВАТА ЕКОЛОГИЧНА КОМПАНИЯ

Дългогодишният фаворит в световните класации за най-успешни компании Дженеръл илектрик (General Electric) има ново хоби - мултимилионния проект Ековъображение (Ecoimagination), който ще представи вековния щатски корпоративен гигант едва ли не като подразделение на Грийнпийс.Дженеръл илектрик отдавна се нарежда на челните места измежду най-омразните противници за защитниците на околната среда. Основният, публично признат грях на компанията, е легалното изхвърляне в продължение на десетилетия на над половин милион килограма химични отпадъци в река Хъдзън, САЩ. Финансовото подразделение на Дженеръл илектрик, както и медийното й Ен Би Си Юнивърсъл (NBC Universal) се приемат за безвредни, но останалите дъщерни предприятия на щатския конгломерат разчитат основно на приходите си от замърсяващи околната среда и предизвикващи глобално затопляне продукти и машини като пластмаси, дизелови локомотиви, турбини и други. В инициативата Ековъображение естествено има и доза умишлено парадиране с наболялата тема опазване на природата, но все пак Дженеръл илектрик демонстрира и доста добър усет към екологичните проблеми. Новата философия на корпорацията съвпада с издигането преди четири години на Джефри Имелт за генерален директор на мястото на прословутия Джак Уелч. Имелт споделя идеята Ако не можеш да победиш защитниците на околната среда, присъедини се към тях. При това зелената Дженеръл илектрик възнамерява не просто да се приспособи към ситуацията, а да започне да прави пари от опазването на природата. Компанията планира да реформира производствените си мощности (като намали през следващите седем години с 1% емисиите от серен двуокис), както и да заеме солидни позиции в бизнеса с производството и продажбата на екологични машини и апарати. Четиридесет и девет годишният Джефри Имелт изглежда напълно наясно с факта, че гиганти като Дженеръл илектрик трябва да продължат да функционират и в свят с все по-високи цени на електроенергията, с лимит върху емисиите от вредни газове и с редица други, още по-драстични ограничения, свързани с опазването на въздуха и водата. Щатската корпорация има ресурс да извлече полза от проблемите на другите: на авиокомпаниите, да речем, които при изтъняващите си печалби все повече зависят от поредната революция в двигателите; на железопътните компании, усещащи вече болезнено примката на контрола върху замърсяването; на предприятията, които трябва да прогнозират разходите си за ограничаване на емисиите въглерод двуокис през следващите десет години...На практика Дженеръл илектрик върви по стъпките на много други играчи от старата школа. Японската Тойота (Toyota) се стреми да лансира хибридната технология газ-електричество в доста от своите модели. Дженеръл мотърс (General Motors) пък не се отказва да осъществи своята голяма мечта - колата, задвижвана с помощта на водород, и в тази насока е най-голямата изследователска инвестиция на производителя на автомобили. На свой ред Бритиш петролиъм (BP) украсява бензиностанциите си с новото си, ведро и екологично лого (жълто цвете на зелен фон) и непрекъснато рекламира вложенията си в проучването и оползотворяването на слънчевата енергия (разчитайки обаче все още на приходите от мръсното добиване и рафиниране на нефт). Проектът Ековъображение на Дженеръл илектрик е резултат от няколкогодишното усилено сътрудничество между изследователи и ръководителите на дъщерните й компании от сектора на енергетиката и тежката промишленост. Резултатът е един списък, който включва предложения за по-екологично чисти начини за преработка на въглища, по-ефективни системи за преработване на отпадните води, както и използване на атомната енергия за мирни цели. Наистина, ревностните защитници на околната среда осмиват инициативата на корпорацията и я сравняват с бъдещ опит на Филип Морис (Philip Morris) да открие верига от клиники за болни от рак на белия дроб. Само че Джефри Имелт разчита доходите от опазващите околната среда нови машини да се увеличат от 10 млрд. щ. долара през 2004-а на 20 млрд. долара през 2010 година. Компанията идентифицира седемнайсет свои продукта, които покриват стандартите за сериозни и значителни подобрения на поведението спрямо околната среда. Сред тях са покритие, което замества обикновената боя, миялни машини, запазващи водата, реактивен двигател, нуждаещ се от по-малко гориво, и новите локомотиви Еволюция, които използват с 3% по-малко гориво и замърсяват с 40% по-малко въздуха в сравнение с предишния модел от същата серия. Дженеръл илектрик планира до 2010-а да удвои и разходите за екологично насочени научни изследвания до 1.5 млрд. долара годишно. Учените в Глобалния изследователски център на корпорацията в щата Ню Йорк неуморно разработват най-различни нововъведения - от леки пластмаси, които да заместят стоманата в автомобилите, до топлоелектрически централи на стойност 1 млрд. долара всяка, работещи с въглища, но изхвърлящи в атмосферата само водна пара. При определянето на приоритетите на компанията Джефри Имелт се различава от своя именит предшественик Джак Уелч по няколко неща. На първо място, той възнамерява да изтласка бизнеса на Дженеръл илектрик с атомна електроенергия на челно място в световен мащаб. В момента щатският конгломерат прибира от атомните електроцентрали над 1 млрд. долара приходи и се нарежда на трето място в света в този сектор. Но до средата на века само на Съединените щата им предстои да подновят значителна част от своите атомни мощности и гигантът възнамерява да е на точното място в точното време. Като друг приоритет се очертава пречистването на замърсени води - област, в която Дженеръл илектрик навлезе преди няколко години след мащабни поглъщания на фирми. Инженерите й вече работят върху нови филтри, които могат още по-ефективно да отделят замърсяванията и солите от водата. В процес на разработване е и предприятие за дестилиране на вода на стойност 260 млн. долара, което трябва да осигурява 25% от питейната вода на град Алжир.Основните надежди на новия генерален директор на Дженеръл илектрик за успех на проекта Ековъображение са свързани с бясно развиващите се икономики на Китай и Индия. Очаква се до 2010-а бизнесът на корпорацията с развиващите се страни да скача със 17% годишно, за да достигне 40% от общите й приходи. Прогнозира се съществено перо да са строежите и оборудването на електроцентрали, продажбата на локомотиви и други. Никак не е за подценяване и атомната електроенергия, особено след неотдавнашното обещание на администрацията на президента Буш да помогне на Индия при използването й за мирни цели. От своя страна Джефри Имелт посещава Китай по два-три пъти на година за срещи с висши служители от местната Комисия за национално развитие и реформи, която взема решенията за големите инвестиции в инфраструктурата, енергетиката и в сферата на водните ресурси. До 2008-а Китай има намерение да отдели 85 млрд. щ. долара за проекти, свързани с опазването и почистването на околната среда. Същата година съвпада и с откриването на летните олимпийски игри в Пекин, които ще бъдат официално отразявани от... Ен Би Си Юнивърсъл. Просто Имелт не се отказва от нито едно парче от китайския бизнес. През 2005-а Съединените щати за пореден път отказаха да ратифицират Протокола от Киото за намаляването на емисиите от вредни газове, изпускани в атмосферата. Предполага се, че основната причина е недостатъчното ограничаване на икономиките на Китай и Индия посредством клаузите в споразумението, подписано от 141 държави. Джефри Имелт обаче е на друго мнение, и то е, че всичко това скоро ще се промени. Глобалните стандарти правят бизнеса по-лесен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във