Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Дишайте, България черпи!

Така изглеждаше столичният парк "Гео Милев" на 9 януари. Във Фейсбук озаглавиха снимката: "София, мой малък Перник".
S 250 9c56dbcd fbe0 42e4 83a0 e828e254c0a7

Дори и у нас хората вече се интересуват с какво се хранят, каква вода пият и какъв въздух дишат. И това със сигурност не се харесва на политиците, тъй като колкото повече гражданите изискват от тях, толкова повече лъсва тяхната некомпетентност. В продължение на години управниците ни не могат да намерят адекватен начин на решаването на проблема с мръсния въздух в София, а вече и в други големи наши градове. Всъщност активността на екоминистерството и градската управа в столицата се изчерпва с прокламирането на мерки, които обаче са неефективни. Затова и от началото на Българското председателство на Съвета на ЕС нивата на замърсяване в София, която е домакин на маса официални евросъбития, отново достигнаха опасни стойности. Неслучайно някои се пошегуваха в социалните мрежи, че можем спокойно да раздаваме на гостите от Европа по един противогаз при кацането им на софийското летище...

Отвъд шегите, колажите и вицовете темата за мръсния въздух доминираше и в новинарските заглавия. Данните от бюлетина на Изпълнителната агенция по околна среда показаха, че още в първите дни на 2018-а нивата на замърсяването с фини прахови частици у нас достигна рекордно високи нива в над 10 града. Замърсяване над нормата бе отчетено във всеки от първите седем дни на новата година. Най-мръсно беше на 7 януари (неделя), когато наднормени нива отчетоха 22 станции в цялата страна, а навръх Нова година 19 станции "светеха червено". Логично, рекордите се държат от столицата, където на места замърсяването е било пет пъти над нормата. След нея се наредиха Пловдив, Благоевград и Горна Оряховица. През следващите дни положението не се промени особено, само дето на 9 януари тежък смог покри София. И дори след вдигането му в следобедните часове качеството на въздуха остана много лошо.

Една от мерките, които Столичната община обяви, бе създаването на система, която да предвижда с дни напред какъв въздух ще дишаме. Поръчката за разработването й бе поверена на Българската академия на науките. Само че на пръв поглед системата не работи адекватно или работи в полза на управниците, тъй като в дните от 6 до 9 януари тя вещаеше чист въздух на софиянци, което бе доста далеч от истината.

"Системата за ранно предупреждение, която представихме преди около месец, е разработена от специалисти от БАН. Нормално е, когато една система започва да работи, да има период с евентуални грешки. Очакваме в следващите дни срещи с екипа, който я разработи, за да може да се постигне достоверна информация", обясни пред една от телевизиите председателят на Екокомисията в Столичния общински съвет Лорита Радева.

Сериозно разминаване в стойностите се наблюдават и при уредите, които са монтирани в София от граждани (около 200), и петте на Изпълнителната агенция по околна среда. Засега и двете страни твърдят, че предоставят реални данни, но на кого да се вярва остава въпрос на лична преценка. А и по-важното е, че въздухът в столицата си остава с "много лошо" качество на Европейската карта и като цяло няма изгледи скоро да се промени, след като властите "стрелят напосоки" и от мерките, които ще въведат най-рано през април, ефект може би ще има след години. 

Според анализите на администрацията на кмета Йорданка Фандъкова 69% от вредните емисии идват от транспорта в София, докато 27% са от битовото горене. Внимателният преглед на данните обаче показва, че замърсяването е било най-голямо точно когато по столичните булеварди коли почти не са се движели, а градският транспорт е с празнично разписание - става въпрос за времето между 1 и 7 януари.

При все това градската управа си знае нейното и подхвана акцията с нашумелите газоанализатори. Преди дни в КАТ бяха доставени първите устройства, които измерват вредните емисии, изпускани от ауспусите на автомобилите. Идеята е ясна - първоначално ще бъдат проверявани колите, които минават за регистрация, а впоследствие ще се спират от движение тези, които замърсяват прекалено много въздуха. Предстои Общинският съвет да обсъди и въвеждането на "зелен билет" за градския транспорт на цена от 1 лев. За капак - в опит да свали софиянци от колите, градската управата ще качи и цената за паркиране в т.нар. синя зона на 4 лв. за час.

Това, че не са много хората в България, които могат да си позволят на пет-шест години да подменят автомобила си с нов или да обслужват вноските по лизингова схема, кметството не го интересува. Нито пък че в Скопие, където също има проблеми с въздуха, транспортът вече е безплатен. Така се натрапва усещането, че в битката с мръсния въздух общината проявява по-скоро алчност, отколкото загриженост за здравето на столичани.

Противно на общинските анализи, експерти предлагат въпросната битката да започне от битовото отопление. В подкрепа беше разпространено австралийско изследване, според което печки, камини и други отоплителни уреди на дърва и въглища изпускат много повече фини прахови частици в атмосферата от колите. В него се посочва, че дори най-новите и модерни печки замърсяват за 10 часа толкова, колкото един автомобил за цяла година. Печка или камина, когато изгарят 2 т дърва, отделяли вредни емисии, равняваща се на тези от 1000 возила. Тези данни се потвърждават и във Великобритания, където кметът на Лондон Садик Хан дори обмисля да наложи забрана за отопление с твърди горива.

За разлика от Лондон, нашенските общинари засега са се концентрирали само върху спиране на горенето на отпадъчни материали - гуми, отработено масло, пластмаси, едрогабаритни отпадъци, текстил. "До момента сме събрали около 3000 гуми. Целта ни е гумите да не достигат до недобросъвестни граждани, които да ги използват за горене. Организираме и акция по събиране на текстил, която също има за цел да предотврати вторичното му събиране от контейнерите и горенето му", отчете кметът г-жа Фандъкова. И понеже не могат да се правят проверки по домовете, тя помоли столичани, които имат възможност, в дните с прогноза за превишение "да не използват твърдо гориво за отопление и да използват градския транспорт за всекидневните си пътувания в града". Очаквано, първата реакция в социалните мрежи бе управниците да дадат личен пример и да слязат от служебните коли. Това, разбира се, едва ли ще се случи, при все че преди дни холандският премиер Марк Рюте бе заснет как ползва услугите на обществения транспорт в Холандия.

На този етап на развитие на Рюте, Жан-Клод Юнкер и на другите евролидери можем само да кажем: Дишайте, България черпи!

Facebook logo
Бъдете с нас и във