Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДИЕЛ ОБЛЕЧЕ ЕДИНАДЕСЕТАТА АНТАРКТИЧЕСКА ЕКСПЕДИЦИЯ

Да продаваш канадки на канадците е голямо предизвикателство. Да обличаш с грейки водачите на кучешките впрягове в Гренландия - също. Но да предлагаш зимни облекла в Мароко и ЮАР е просто невъзможно. Диел ООД обаче е преодоляла предизвикателствата, справяйки се и с невъзможното. Българската фирма, освен че продава продукцията си в 18 страни от пет континента, облече олимпийските ни отбори в Нагано'98, в Сидни'2000 и в Солт Лейк Сити'2002. Живот и здраве ще го направи и за спортистите ни по време на олимпиадите в Атина'2004 и в Торино'2006. Междувременно създаде и топли дрехи за полярниците ни от единадесетата Антарктическа експедиция, ръководена от доц. Христо Пимпирев, който до края на март ще остане на ледения континент.Бизнесът не пречи на семейството! Напротив - сплотява го, категорични са от Диел ООД. И няма как да се усъмниш в това твърдение: цялото семейство - родители, синове и снахи, работят във фирмата. Диана Главинова е дизайнер, синът й Лъчезар, който е машинен инженер, отговаря за технологията на облеклата. Съпругата му Анна е икономист и на нея е поверен маркетингът. Другият син - Павел, и неговата съпруга Станислава са текстилни инженери. Самата фирма е основана преди десет години от Диана Главинова, която по това време е заместник-директор на Института за внедряване на новите технологии към ДСО Младост. В него са изобретявани всички нови разработки и модели на всякакви стоки и артикули. Напуснах държавната работа импулсивно. Не съжалявам, защото вече чувствам удовлетворението от частния бизнес, споделя сега Главинова. Това беше трудно решение, което баща ми подкрепи безрезервно, спомня си по-малкият син Павел. - Решихме да рискуваме, след като получихме неговата морална и финансова подкрепа. По това време той беше директор на бившия обувен завод Девети септември (сега Кавалер). И тъй като цялото семейство са запалени скиори, а по това време предлагането на облекла за този спорт е оскъдно, Диана Главинова решава да се пробва в тази ниша. С детските влогове на синовете си - Лъчезар и Павел, и със спестените пари за Москвич тя купува на старо пет машини и наема на работа пет шивачки. Първата колекция е направена и веднага е купена от веригата Стамбули. По онова време брат ми беше студент и всеки ден след лекции отиваше във фирмата, за да крои дрехи с майка ми. Аз пък след училище слагах бутон-копчета, разказва Павел. Следва втора, трета поръчка и Диел е принудена да дава сериите на ишлеме на големи предприятия към бившето стопанско обединение.Поръчките нарастват лавинообразнои тази схема става неудобна. Наложително е фирмата да увеличи капацитета си. Давахме си сметка, че собствената производствена база е задължително условие, за да предложим изделията си на външните пазари. Само така можехме да гарантираме качеството и доставката в срок, разсъждава Главинов-младши. - Инвестициите ни винаги са били много премерени. Правим ги, когато сме сигурни в бързата им възвращаемост. По това време Диел вече е позната на вътрешния пазар и има самочувствието на лидер. След дълго проучване през 1995 г. фирмата купува сградата на бивш цех за шиене на саи в родопското село Чепинци (на 250 км от София) и 25 нови машини Пфаф. Прави го с помощта на преференциален кредит в размер на 150 хил. щ. долара от фонд Малки предприятия към Министерство на промишлеността, който им позволява три години гратисен период и лихва, двойно по-ниска от основния лихвен процент. Собствените средства представляват 30-40% от общата инвестиция. Така първата поточна линия е пусната в експлоатация на 2 юли 1996 година. Обезпечението, дадено по заема на обслужващата Обединена българска банка, са ипотека на придобития имот и други лични имоти и залог върху новите немски машини. Бяхме изненадани, че инвестицията започна да се връща по-бързо от очакваното и успяхме да погасим кредита още преди да изтече гратисният период. През 1997 г. продажбите ни бяха много силни, хвалят се от Диел. И има защо. По едно стечение на обстоятелствата фирмата оцелява в период, когато на власт е кабинетът на Жан Виденов, който ще се запомни с катастрофиралата икономика, банковите фалити и драстичното увеличение на лихвените проценти.През 2000 г. Диел прави нова инвестиция за 150 хил. лв. - машините са още по-модерни - автоматизирани и полуавтоматизирани с компютърен панел, а броят на работните места е увеличен на сто и петдесет. Още през 1996 г. Диел решава да се пробва и на световните пазари. Първа стъпка в тази посока е участието на дружеството в най-голямото изложение за спортни стоки и аксесоари ИСПО в Мюнхен. Главинови се завръщат в България с първия подписан договор за износ за Словения - партньор, с когото и досега работят. Следват Холандия, Дания, Белгия. В момента фирмата продава 70% от продукцията си в 18 страни от пет континента, с гордост отбелязва търговският директор Илко Илков.Не всичко в Диел обаче тече по мед и масло. През 1998 г. бащата - Лазар Главинов, загива при автомобилна катастрофа. Шокът е огромен, защото от четири години той стои начело на семейния бизнес. Баща ми даде един силен тласък като президент на Диел. Благодарение на него изградихме собствената фабрика и я пуснахме в експлоатация. Помогна му опитът в държавната работа, тъй като през целия си живот е бил ръководен кадър в много по-големи предприятия. Той беше човекът, обърнал пазарната ориентация на завод Кавалер. Баща ми не се отказа от държавното предприятие, но в нашата фирма той видя по-големи перспективи. Беше постигнал целите си и обичаше да казва, че е напуснал завода в най-добрите му години, споделя Павел. Пак по стечение на обстоятелствата - когато се случва трагедията новата зимна колекция е готова, осигурени са поръчките и са заявени материалите за сезон 1998/1999. Това дава сигурност на фирмата за следващата половин година. Оттам отбелязват, че обличането на българските олимпийски отбори от Диел е също заслуга на Лазар Главинов. През 1997 г. фирмата сключва договор с Българския олимпийски комитет за изработването на екипите на спортистите за предстоящите зимни олимпийски игри в Нагано през 1998 година. Конкуренцията е огромна - за тази поръчка се състезават предимно чуждестранни фирми. Направихме колекцията, представихме я и целият Олимпийски комитет беше впечатлен, твърдят от Диел. Поръчката е изпълнена перфектно и доставена в срок. Което отново изненадва БОК. Тази олимпиада ще се запомни и с първия олимпийски медал на биатлонистката Екатерина Дафовска. От фирмата се ласкаят, че принос за успехите имат и техните красиви и функционални екипи. Отзивите бяха отлични. Имиджът ни нарасна и вече имахме самочувствие на световен производител, защото за пръв път нашите изделия се конкурираха със световните и получиха високи оценки, обобщава сем. Главинови След Нагано БОК удължава договора с Диел. Фирмата става и спонсор на българските отбори, които участват в следващите две олимпиади - в Сидни'2000 и в Солт Лейк Сити'2002. Колекцията за лятната олимпиада малко ни затрудни, защото ние сме специализирани в изработване на зимни облекла, които за сметка на това са изключително сложни, признават от Диел. В Солт Лейк Сити обаче екипите на българите са класирани на трето място по дизайн и функционалност. Класацията е направена от акредитираните там журналисти. На първо място е германската фирма Богнер - световен лидер в тази област, а второто място е за екипите на италианския отбор.След Солт Лейк Сити БОК отново решава Диел да бъде доставчик на екипите за отборите ни в Атина'2004 и Торино'2006. Новият договор с Иван Славков е подписан на 8 октомври 2002 година. Доверието на тази институция е важна за нашия имидж, заключават от фирмата. През последните няколко години тя се е специализира и в производството на т. нар. индустриални облекла. Международното признание и за тях е налице - Диел вече е доставчик на френската полиция за елитните й подразделения на пристанището в Ротердам, както и на няколко елитни жокейски клуба във Великобритания. Дължим го на агресивния си маркетинг, на перфектните си уеб-страници и на контактите, създадени чрез Българската търговско-промишлена палата, чрез Българската стопанска камара и чрез Агенцията за насърчаване на износа, отбелязва търговският директор на дружеството Илко Илков. Конкуренцията не ни притеснява. Ако я няма, няма да има тръпка, няма да има стимул, категорични са собствениците на дружеството. Въпреки че, според тях, малко са фирмите, които имат куража да рискуват и да инвестират в авангардни и високотехнологични производства, каквото е тяхното. И признават, че 70% от печалбата си реинвестират всяка година в развойна дейност. Благодарение на това дизайнерът на Диел Диана Главинова е автор на колекциите на световни марки като Блак Смит и Райсер за 2003/2004. Това носи на фирмата финансови постъпления и дългосрочно партньорство, коментират от дружеството. До края на 2003 г. Диел ще вдигне и свой собствен офис на Цариградско шосе. Инвестицията се оценява на 200 хил. щ. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във