Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЯДО КОЛЕДА ПОМИРЯВА И НАЙ-ВЪРЛИТЕ КОНКУРЕНТИ

Българите обичат празниците. Така че и през ум не им минава да не ги отбележат, и то подобаващо. Прогнозите са, че около Коледа и сегашната Нова година сънародниците ни ще изхарчат около 200 млн. лв. за подаръци. Въпреки всеобщото мнение, че българските фирми нямат кой знае какви традиции в посрещането на коледните и новогодишните празници, вече започваме да усвояваме западния модел с типичния за българите привкус към купона. ПодаръцитеОще след Освобождението у нас се налага традицията да се изпращат коледни картички на близките като израз на добра воля. Затова днес почти няма човек или фирма, които да не поздравят с весела рисунка или красив пейзаж своите приятели, партньори и дори конкурентите си. Картичките никак не са за подценяване, особено като се има предвид, че понякога могат да се окажат и най-оригиналният подарък, който сте получили. Като честитката на Иван Гарелов например, изпратена по Коледа до говорителя на МобилТел Константин Каменаров, която имитира чек за 1 млн. лева. Компаниите вече традиционно прибавят в празничните пакети календар, химикалка или бележник с тяхното лого, които също могат да впечатлят с оригиналния си вид. Напоследък в по-щедрите варианти на Дядо Коледа в торбата попада и бутилка от отбрани червени вина, особено когато тя попада при по-близките приятели и по-богатите партньори. Любители на нестандартни подаръци също не са малко. Половинлитрова бутилка, облечена в тениска, от Коледа привлича окото в офиса на изпълнителния директор на Загорка Димитър Алексиев. Той разказа пред в.БАНКЕРЪ и за други интересни дарове, които пивоварната е получила. Такъв е комплектът от стъклени напръстници за ракия, които се превръщат в луксозни чаши за вино, след като им се поставят конусообразни фунийки. Старозагорската пивоварна също не е забравила своите партньори и приятели. Заедно със задължителните празнични картички те са получили и кашончета с бира Хайнекен. През миналата година избрахме за коледен подарък същата марка пиво, но в нестандартни трилитрови бутилки. Тогава много хора ми се обадиха да ме попитат дали това не е вино. За да не изпаднем и сега в подобна ситуация, решихме през тази година да поднесем бирата в познатите на всички бутилки, обясни Алексиев. Работниците и служителите на пивоварната също са получили подобни подаръци. Изпращането на собствени продукти е често срещана практика сред фирмите производители. Козметичната компания Арома не прави изключение. На лакомствата на Нестле България ще се наслаждават покрай Коледа и Нова година и нейните партньори и приятели. Най-често те се поднасят в кутийка с оригинален дизайн. На свой ред Нестле България също получава оригинални подаръци. Най-интересни са произведения на изкуството, които им изпраща компанията майка в Швейцария. Това са най-вече различни подноси или картини, задължително придружени с луксозна бонбониера. Сладката компания пък дарява своите служители, работници и приятели с шалове, вратовръзки и портфейли с логото на фирмата. Прави впечатление, че с всяка година асортиментът на сувенирите на различните дружества става все по-богат и разнообразен. Туроператорската фирма Алма тур, която има най-много работа тъкмо по време на празниците, е прибавила тази година към подаръците, които раздава, чаши и чанти с нейното лого. Чуждестранните авиокомпании от години изпращат чрез куриери коледни кейкове на своите партньори, приятели и верни клиенти, като не са пропуснали българското туристическо дружество. Застрахователят Булстрад пък му е засвидетелствал вниманието си с красиво опакована кутия, пълна с орехчета, мандарини и шоколад. С най-много артикули, подготвени специално за празничните дни, могат да се похвалят футболните клубове. За Коледа и Нова година Левски разполага с над 15 сувенира с логото на клуба. Най-новото попълнение в подаръците ни за тази година е специална пирамида с лика на отбора, обясни пред в. БАНКЕРЪ изпълнителният директор на Левски Константин Баждеков. Разбира се, по-голяма част от тях отиват на витрините на магазините на футболния клуб. Освен обичайните сувенири партньорите на дружеството традиционно получават и бутилка вино с надпис 90 години Левски. По-скромни са подаръците за служителите на клуба - те са получили по пет календара за 2005 г. а футболистите - по 30. Народните представители, които симпатизират на клуба, са дарени с по 100 картички. В някои компании, освен подаръци, на Коледа се раздават и награди. Столичният футболен клуб ЦСКА например организира специален коктейл, на който отличия получиха както действащи играчи, така и ветерани. Конкурентите Може би Коледа и Нова година са единствените празници, които сближават конкурентите и ги карат да забравят поне за момент спортната злоба. Е, не изцяло, разбира се. Все пак кой от дипломатичност, кой от благородство изпраща поне по една поздравителна картичка на своя съперник. Изпълнителният директор на Загорка Димитър Алексиев, който по принцип е ценител на джентълменските жестове, не пропусна да се пошегува с поговорката Не вярвайте на данайците, когато ви носят подаръци. Купоните Новогодишните и коледните купони също не са пренебрегнати. Твърде често те са единствената възможност за служителите и работниците от дадена фирма да се повеселят заедно. Напоследък по-големите компании у нас са възприели практиката, възприета в Западна Европа и САЩ, да правят партита и за децата на служителите. Те, разбира се, не минават без клоуни и подаръци. София ленд е едно от най-предпочитаните места в столицата за организирането на фирмени веселби - не само за децата, но и за родителите им. Нестле България също ще направи празничния си купон там през януари. На него са поканени всички 1200 работници на компанията. Козметичното дружество Арома пък събра своя персонал от 1000 души на коледно парти в НДК на 21 декември. Екипът на Алма тур също вече е зареден положително от спомените от предновогодишния купон в столичното заведение Кабаре. Старозагорската пивоварна организира тържества на две места - в София и Стара Загора, а според Димитър Алексиев и в цялата страна, защото продуктите на компанията са неразделна част от празничната трапеза на българите. ПремиитеНай-дълга традиция компаниите имат в раздаването на коледните премии. За разлика от предишни години, когато те обикновено се равняваха на една заплата, сега фирмите прилагат друга схема, взаимствана от практиката на Дядо Коледа. Всеки получава премия в зависимост от резултатите, които е показал през годината, или, иначе казано, според това колко е бил послушен. Колкото и да се е старал служителят обаче сумата рядко надвишава редовното месечно възнаграждение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във