Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЕПУТАТЪТ НИКОЛОВ ЛОБИРА ЗА ЦАР КИРО

Увеличаване на акциза за спиртните напитки и съответното поскъпване на ракията обеща шефът на Българската лозаро-винарска камара Никола Николов при откриването на Винария 2002 в Пловдив. Тъй като в България през последните години се говори главно за поскъпвания, приказките на Николов можеха и да не минат за новина. Но по стародавната българска традиция всеки големец да е големец в няколко работи, и лозаровинарският шеф освен такъв е и депутат. Което придава застрашителна степен на достоверност на реченото от него.Недостоверни обаче са аргументите, с които Николов обосновава предлаганата мярка. Според него така щяла да намалее консумацията на ракия, а пиячите на вино щели да се увеличат. И цялата тая работа била, щото винарските изби били пълни със залежала продукция, българинът наблягал на ракията, вместо кротко да се комка с вино, износът ни бил в ниските ценови категории, рекламата никаква я нямало, а германците и до днес мислели, че основната марка българско вино е Кадарка.Тези преказки на Винария се чуват, откакто изложението съществува. Оттогава ракията, поне тая от грозде, а не ментетата, поскъпна двойно и тройно. Двойно и тройно паднаха през последните година-две изкупните цени на гроздето. Е, защо тогава във винарните благородната напитка залежава или я преваряват в презряна ракия? Ами ето защо. През 1990 г. бутилка Мерло от Сакар можеше да се купи в Мюнхен от супермаркет за две марки. Там за Кадарка не бяха чували. В София същата тази бутилка струваше четири тогавашни лева - сиреч, около четири сегашни. След приватизацията на избите нещата не се промениха особено - винопроизводителите се мъчат да избият с цената на вътрешния пазар това, което не могат да постигнат на външния. Междувременно българинът хем обедня неколкократно, хем небцето му привикна към вкуса на Цар-Кировото производство, хем виното от класата на споменатото от четири скочи на шест лева, че и повече. Отгоре на всичко винарите може и да си имат камара, оглавявана от депутат, но няма как да се обединят за обща рекламна инвестиция зад граница. Или поне да се разберат да не си играят номера с етикетите.Глупава е идеята на депутата Николов. Ненавременна. Тя няма да увеличи винопиенето, а ще принуди все повече хора да жулят ароматизиран спирт тип Цар Киро и домашна шльоковица. От това нито ще станат по-трезви, нито по-здрави, нито винарите - по-богати.Впрочем, като вече е доказано, че депутатите първо говорят, после действат, а чак тогава мислят - не е ли редно лозаровинарите да си помислят за избор на нов председател?

Facebook logo
Бъдете с нас и във