Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЕПУТАТИТЕ ПРАЩАТ СЛЕДСТВИЕТО В ИСТОРИЯТА

Предстои няколко стотици следователи да сменят местоработата си. И няколко стотици хиляди папки с дела - да сменят местоположението си и подчинението си. И досега редица съдебни процеси периодично зацикляха, защото на важни доказателства и документи им поникваха крачета. Каква е гаранцията, че при сегашното велико преселение на хора и дела някои подсъдими за много пари няма да отърват кожата именно поради изчезването на важна документация? И дали целта на мащабната трансформация не е именно папките да бъдат опоскани?Надеждите за бързо и ефективно правосъдие загинаха окончателно, след като в четвъртък (16 септември), след бурни разноцветни дебати и препирни в пленарната зала, хората на Симеон Сакскобургготски, Доган и Севлиевски приеха два проектозакона за изменение на Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК). За по-малко от седмица управляващите от НДСВ, ДПС и Новото време свършиха онова, което никой преди тях не успя: ликвидираха следствието като професия и концентрираха цялата в власт в досъдебното производство в ръцете на двама-трима души. Правителственият вариант за ремонт на НПК бе сътворен от вътрешния министър Георги Петканов, от министъра на правосъдието Антон Станков и от ресорния вицепремиер Пламен Панайотов в средата на юни. Официалната версия гласи, че проектът, с който над 95% от престъпленията в България се прехвърлят за разследване от полицейските дознатели, е писан под диктовката на Европейския съюз. Други запознати обаче обясняват, че това не е вярно, защото ЕС иска от България само едно: да повиши ефективността на наказателния процес, без да се интересува как ще се случи това. Няколко обстоятелства възбуждат критиките. Най-напред в МВР не съществува дознателски апарат, който веднага да поеме всички неразкрити престъпления, извършени през последните две-три години. Неговото изграждане започна през март 2003 г. и трябваше вече да е приключило. Сметките на вътрешния министър Георги Петканов обаче се оказаха доста криви. Според обещанията, които той даде преди година и половина, до средата на 2004 г. във въпросния дознателски апарат трябваше да бъдат назначени общо 2000 висококвалифицирани юристи, но досега са назначени само 1200 души. Другият съществен проблем е, че в правителствения проектозакон за основен ремонт на НПК не са предвидени никакви мерки, които да осигурят процесуалната независимост и безпристрастност на дознателите. По силата на Закона за МВР и Закона за въоръжените сили те са подчинени на своите преки шефове, на техните началници и на професионалното и политическото ръководство на вътрешното ведомство. По силата на НПК обаче са длъжни да изпълняват всяко едно указание, дадено им от наблюдаващия прокурор по съответното дело, който пък е подчинен на всеки по-висшестоящ държавен обвинител.И накрая, като вносител на проекта за ремонт на НПК правителството (в лицето на правосъдния министър Станков и вътрешния му колега Петканов) не успя да обясни защо ликвидира следствието като неработеща структура и натоварват с огромни права и задължения друга, още по-неработеща структура, каквато е полицейското дознание. Според полицейско-прокурорските статистики през 2003 г. МВР е разследвало около 110 000 престъпления, от които през съд са минали не повече от 25 хиляди. Отчетите обаче не казват колко от тях са влезлите в сила осъдителни присъди, колко са оправдателните присъди и колко от дознанията са спрени и прекратени, поради липса на доказателства или защото не са разкрити извършителите. В крайна сметка в четвъртък (16 септември) правителственият проект за основен ремонт на НПК бе приет на първо четене с гласовете на НДСВ, ДПС и Новото време, а МВР ще носи отговорност за 95% от престъпленията, описани в Наказателния кодекс.Преди две седмици Новото време внесе в парламента свой вариант за изменение на НПК. Според Мирослав Севлиевски и съратниците му правомощията на следователите трябва да се разширят и те да поемат процесуалния и методическия контрол над полицейското дознание. Миналия четвъртък (9 септември) Правната парламентарна комисия категорично отхвърли идеите на Новото време, защото те нямат нищо общо с намеренията на колегите им от НДСВ за ликвидиране на следствието. За най-голяма изненада обаче нововремците не само пробутаха проекта си в пленарната зала, ами дори сключиха уникална сделка с НДСВ: Новото време подкрепя проекта на правителството за прехвърляне на 95% от престъпленията в МВР, а НДСВ подкрепя техния проект за разширяване на правомощията на следователите. Сделката си е сделка. Може би в името на положителната оценка в годишния доклад на Европейската комисия за напредъка на България (който ще бъде оповестен в началото на октомври) през следващите седем-осем дни парламентът ще приеме правителствения проект за изменение на НПК. Но по-паметливите правници и граждани още помнят, че преди шест-седем години управляващите от ОДС - по абсолютно същата рецепта - ликвидираха помощникследователския апарат и прехвърлиха 75% от престъпленията в МВР. Резултатът е известен.Според тези поправки в НПК от края на 1998 г. полицейското дознание трябваше да заработи от 1 януари 2000 г., но това изобщо не се случи. И то поради няколко много простички причини: вътрешното ведомство не разполагаше с достатъчно подготвени хора, разделянето на имуществото и сградния фонд продължи около две години, при изнасянето на томовете и веществените доказателства от следствието в полицейските управления бяха затрити не само цели преписки, ами изчезнаха и доста веществени доказателства - оръжия, дрога, крадени вещи и т. н. През лятото и есента на 2000 г. прокуратурата се усети за какво става дума и започна масово да преобразува полицейските дознания в следствия. Само за три години от МВР в следствието бяха върнати близо 20 000 предварителни производства. С тях обаче нямаше кой да се занимава, защото щатовете на 700-те помощник-следователи вече бяха ликвидирани, а на следователския фронт бяха останали само 900 юристи. Всъщност, съвсем грешно е да се мисли, че експериментите със следствието са патент само на сините и жълтите, защото БСП и ДПС също имат много сериозно участие в изграждането на неработещото правосъдие. По волята на депутатите от Великото народно събрание през 1991 г. бе приета демократичната конституция на България. В нея бе записано, че следствието излиза от МВР и става част от съдебната система. Фактическото разделение между вътрешното ведомство и Националната следствена служба продължи чак до 1994-а, когато бе приет Законът за съдебната власт, а статутът на следователите - изяснен окончателно. Равносметката от онези, позабравени вече години на демократичен кипеж, бе повече от отчайваща: в периода 1994-1996 г. около 700 следователи напуснаха системата, престъпността доби епидемиологични размери, а статистиката взе да отчита по 230 000 престъпления срещу 30 000 ефективни присъди средно на година. Нещо подобно ще се случи и сега, когато жълтите и ДПС приемат проектозакона за ремонт на НПК и на второ четене. Надеждата, че всички талантливи и честни следователи с радост ще нахлупят полицейските фуражки няма да се сбъдне, защото нито един професионален юрист няма да козирува и да изпълнява оперативно-следствените прищевки на началници, които не правят разлика между Наказателен кодекс и Наказателнопроцесуален кодекс. Така че много вероятно е следствието да се опразни, а полицейското дознание да не се напълни с кадри. С други думи - нито ще има кой да довърши залежалите следствия от 1990 г. насам, нито ще има кой да поеме новите престъпления. Но най-голямата и най-неприятна изненада за НДСВ предстои. Малцина си спомнят, че само до преди четири месеца МВР и Министерството на финансите водиха люта битка за това, кой да командва т. нар. данъчна полиция. В крайна сметка Милен Велчев надделя и правителството одобри идеята му за създаване на Агенция за фискални разследвания. Според тогавашните уговорки, проектозаконът за създаването й би трябвало да бъде внесен в Министерския съвет в края на октомври или в началото на ноември. Идеята е въпросната агенция да поеме разследването на всички престъпления срещу паричната, банково-кредитната и данъчната система. В това число финансовите машинации, прането на пари, далаверите с ДДС, данъчните измами и т. н. По най-груби сметки около 18-20% от престъпните състави в Наказателния кодекс в най-скоро време трябва да бъдат извадени от МВР и прехвърлени на Агенцията за фискални разследвания. Колкото до икономическата полиция и митническото дознание, които в момента се занимават приоритетно с този тип престъпления - на тях още не им е дошло времето за реформиране. Но... и това ще стане, няма как.

Facebook logo
Бъдете с нас и във