Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАХА ТАКСИ И ЗА НЕПОСТРОЕНИТЕ ПЪТИЩА

Промените в Закона за пътищата бяха одобрени по спешност на първо четене от парламента на 17 декември. Измененията уреждат въвеждането на винетните такси за преминаване по пътищата. А изтеглянето на този закон напред в дневния ред на Народното събрание стана след застъпничеството на министъра на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски. Новите такси ще заместят пътния данък, който се събира по Закона за местните данъци и такси, а първите вноски по него ще се правят от 1 януари до 31 март. Ето защо забавянето на корекциите в закона за пътищата и по-късното влизане в сила на винетките можеше да доведе дотам, че данъчната администрация да връща пътния налог на тези, които вече са го платили.Идеята е винетната система да бъде въведена на три етапа - от 1 януари 2004-а за товарните автомобили, от 1 юли - за автобусите, и от 1 януари 2005 г. - за леките коли. Новите такси ще се отнасят за цялата републиканска мрежа и ще се плащат за седмица, месец или година. Собствениците на коли, които ги карат само в рамките на града или по четвъртокласната (общинска) пътна мрежа, ще могат да си спестят този разход. От това плащане ще бъдат освободени и линейките, полицейските и военните автомобили. Инвалидите, притежаващи коли с мощност до 100 конски сили, пък ще получат безплатни винетки. Конкретно за товарните коли винетната такса ще е 500 лв. годишно. Очаква се по тази линия догодина да постъпят 54 млн. лв., които ще се използват за кърпене на междуградските пътища. Предвижданията са през 2007 г. сумата да нарасне на 180 млн. лева.Освен винетките ще бъде въведена и т. нар. ТОЛ система, или казано с други думи - такси за преминаване през магистралите. Те ще се плащат според броя на изминатите километри, но едва след като магистралите ни бъдат достроени. За довършването им ще бъдат привлечени и чуждестранни инвеститори, които ще ги вземат на концесия. Така таксите за преминаване през аутобаните би трябвало да осигурят възвръщаемостта на вложените в тях средства.Плащания са предвидени и за ползването на определени съоръжения като тунели и мостове. В момента пари за ползване на инфраструктурата броят само чужденците. Намеренията са до 2007-а таксите за местни и чуждестранни лица да се изравнят. При обсъждането на промените в Закона за пътищата народните представители поискаха да научат точния размер на всички такси и начинът, по който те ще се променят до 2007 година. В отговор получиха уклончивото обяснение, че разчетите са представени на парламентарната транспортна комисия. Заместник-министърът на регионалното развитие Румен Митов все пак призна, че трафикът по магистралите ни е незначителен и е съмнително дали инвеститорът ще успее да си върне парите за доизграждането им. По тази причина се предлага заедно с аутобаните да се отдават на концесия и крайпътните комплекси. Това ще завиши прихода на концесионера с 5 до 7%, заяви Митов в отговор на депутатските съмнения за нещо нередно в това предложение.Въвеждането на винетната система в комбинация с една от промените в Закона за акцизите ще отвори дупка в общинските бюджети и във финансирането на републиканската пътна мрежа, каза за в. БАНКЕРЪ председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев. Въпросната промяна предвижда сегашните пътни и екотакси, включени в цената на горивата, да бъдат трансформирани в акциз. Пътните такси при бензините сега са 180 лв. на тон, а при пропан-бутана - 140 лева. Заради тази трансформация от 1 януари 2004 г. увеличението на акциза е значително (например за пропан-бутана той се вдига от 120 на 340 лв. на тон, като реалното му повишение всъщност е с 80 лева). Включването на пътната такса към акциза не засяга данъкоплатците, но за Агенция Пътища това е от съществено значение, тъй като тя вече ще постъпва в централния бюджет. Досега от нея Агенция Пътища получаваше близо 280 млн. лв., твърди Мирчев. С тези пари се поддържаше републиканската пътна мрежа, 25 на сто отиваха за общинските пътища, 30% - за шосетата в планински райони, и 10% за железопътната инфраструктура. Същевременно от винетната система догодина се очакват многократно по-малко средства - едва 54 млн. лв., като не са предвидени пари за общинските пътища. Подобна теза по време на дискусиите в пленарната зала разви и бившият строителен министър Евгени Чачев. По негово мнение през последните две години е спряло изграждането на републиканската пътна инфраструктура. Заместник финансовият министър Любомир Дацов обаче бе категоричен, че като цяло парите за пътища през 2004 г. няма да са по-малко, отколкото са сега.ПОНЕ 2 МЛРД. ЕВРО СА НЕОБХОДИМИ ЗА МАГИСТРАЛИТЕСумата от 500 млн. лв., предвидена под черта в бюджета за 2004 г. за увеличаване на капитала на Автомагистрали АД, е само малка част от необходимото за доизграждането на целия магистрален пръстен в страната. За довършването на аутобаните ще трябват някъде между 2 и 2.5 млрд. евро. От 1200 км магистрали досега са изградени 313 километра. Големият проблем е, че заради недоизградената инфраструктура 90% от трафика от Турция за Европа заобикаля България, изтъкна в парламента заместник финансовият министър Любомир Дацов. Разчетите са показали, че за да се изплатят новите пътища, натоварването им трябва да нарасне от три до пет пъти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във