Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЕПУТАТИ ОТ ВСИЧКИ СТРАНИ СКОЧИХА СРЕЩУ МИЛИАРДА НА ДОГАН

Наливането на 775 млн. лв. от фискалния резерв в строеж на пътища и други активни мероприятия, за което БАНКЕРЪ първи писа (виж факсимилето), се превърна в голямата новина при обсъждането на проектобюджета за 2004 г. в парламентарните комисии. Сумата е записана като възмездно финансиране, тоест под черта, а не като разход на хазната. Тя е добавка към 200-те милиона, които финансовото министерство предвижда да отпусне като извънредна субсидия на държавното предприятие Автомагистрали от тазгодишния бюджет.Още в началото на съвместното заседание на бюджетната и икономическата комисия на 12 ноември депутатът от ОДС Муравей Радев насочи вниманието към смущаващо голямата величина на възмездното финансиране. Заместник финансовият министър Любомир Дацов поясни, че тази сума включва 500 млн. лв. за увеличаване на капитала на Автомагистрали, 100 млн. лв. за фонд Земеделие и 43.9 млн. лв. за държавната Национална горска компания, която предстои да бъде учредена. Единствената нова сума, която бе съобщена на депутатите, е трансферът за предприятие Околна среда, който е в размер на 20 млн. лева. Не стана ясно за какво ще се изхарчат останалите над 100 млн. лв., но със сигурност има мераклии и за тях. Дацов отбеляза, че отнасянето на тези суми под черта съответства на международната статистическа методология и се дължи на факта, че става дума за инвестиции, а не за текущи плащания.Криенето на разходи под черта означава, че изкуствено балансирате бюджета при дефицит 0.7% от БВП - заяви депутатът от левицата Георги Пирински на финансовия министър Милен Велчев. - Независимо дали отчитате тези пари като разход или не, ефектът за икономиката няма да се промени. Това ще е ефектът на един небалансиран бюджет. Пирински внесе смут сред колегите си, допълвайки, че бюджетът прави подарък от 500 млн. лв. (парите за Автомагистрали - б. ред.), за да е доволен коалиционният партньор ДПС. Именно лидерът на движението Ахмед Доган поиска да се дадат 1 млрд. лв. от резерва (по 500 млн. лв. през 2005 и 2006 г.) за строежа на магистрали.Радев на свой ред пресметна, че ако сумите, които ще бъдат извадени от фискалния резерв, се качат над черта (т.е. ако се признаят за разход), то дефицитът ще нарасне от 0.7 на 3.3% от БВП. Как Международният валутен фонд ще погледне на това, запита риторично той.Тези 775 млн. лв. правят наложителна промяната на Закона за устройство на държавния бюджет и въвеждането на правила за управление на фискалния резерв, смята пък депутатът от БСП Атанас Папаризов. Заедно с група народни представители Папаризов е вносител на подобен законопроект, който бе съгласуван с БНБ и Министерството на финансите още през юли 2003 година. Поводът за написването му бе изваждането на 185 млн. лв. от депозита на правителството в Централната банка и прехвърлянето им по сметки в търговските банки. Тогава Атанас Папаризов бе в основата на исканията на опозицията да се въведат правила за прозрачно управление на фискалния резерв, а сегашният опит за наливане на държавни пари в пътища и земеделие той определи като огромна опасност. Финансовият министър Милен Велчев се опита да успокои депутатите, че харченето на пари от резерва няма да се уреди само с един ред в закона за бюджета. Велчев обеща, че ще бъде проведен дебат по този въпрос в парламента и дори че ще се приеме специален закон за фискалния резерв. Разправиите за използването на парите на държавата вероятно ще се разразят с пълна сила през следващата седмица, когато бюджетът ще се гледа в пленарната зала. Отсега може да се предвиди, че скандалът ще получи и политически оттенък заради подозренията, че поетият набързо ангажимент за харчене на фискалния резерв е резултат от натиска на ДПС.

Facebook logo
Бъдете с нас и във