Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЕЛИКАТНИЯТ ЧАР НА КОРПОРАТИВНОТО СЪЧУВСТВИЕ

След разрушителните природни бедствия в Южна Азия светът на бизнеса не остана безразличен. Нещо повече, водещи световни компании обединиха усилията на рекламисти, на агенции и медийни фирми, които да открият най-деликатния начин за изразяване на корпоративното съчувствие. Бе им поставена задача да не допуснат в никакъв случай да се създаде впечатление, че помагат на пострадалите по комерсиални причини. Популяризирането на благотворителните усилия на компаниите е особено важно поради нарастващия интерес към т. нар. маркетинг за благородни цели. Все повече потребители предпочитат да похарчат парите си за продуктите и услугите на фирми, които са си изградили човеколюбив имидж. Но просперирането за сметка на благотворителността е твърде деликатно изкуство, особено след превратния 11 септември. Обществеността вече следи изкъсо дали усилията на корпоративния свят са искрени, или просто целят самореклама. Опитни рекламисти разкриват, че вече се смята за твърде неподходящо да развяваш знамето си над пресни рани. Специалистите в бранша научиха какви са горчивите последици от няколко маркетингови провали, когато бе публично разкрит фактът, че компаниите са похарчили по-малко за жертвите на дадена катастрофа, отколкото за блестящите рекламни кампании, популяризиращи корпоративната им съпричастност. Сред най-фрапиращите случаи се цитира акцията на тютюневия гигант Филип Морис (Philip Morris Companies), днес Алтрия груп (Altria Group) от 2000 г., с която компанията рекламира даренията си в полза на жените, жертви на насилие, и пострадалите от наводнения. Тя струваше 100 млн. щ. долара. Според рекламистите фиаското на тютюневата компания е най-често даваният днес пример за недопустима реклама. Фирмите трябва просто да помагат на жертвите, без да шумят много около действията си. След последното катастрофално земетресение в Индийския океан дори Алтрия съобщава за даренията си от 1 млн. щ. долара в полза на пострадалите само на фирмената си ИНТЕРНЕТ-страница (www.altria.com), без никаква допълнителна реклама. Говорител на Дженеръл илектрик (General Electric) не пропуска да сподели, че фокусът на благотворителността е и трябва да бъде съсредоточен основно върху жертвите. Компанията предоставя продукти и услуги в помощ на засегнатите от бедствените вълни цунами в Южна Азия, като например мобилни устройства за пречистване на водата и преносими комплекти за първа помощ. Нещо повече, Дженеръл илектрик дари и 1 млн. щ. долара за нуждите на Червения кръст.Нюйоркската телевизия WNBC-TV, собственост на подразделението на Дженеръл илектрик Ен Би Си Юнивърсъл (NBC Universal), продуцира многочасова програма на живо за подпомагане на жертвите от природното бедствие. Тя се излъчва в праймтайма на телевизията в сътрудничество с УНИЦЕФ. Програмата ще тече по четиринайсет от станциите на канала, включително и по тези в големите градове като Чикаго и Лос Анджелис. През това време няма да бъдат излъчени реклами и по мнение на специалисти от това WNBC-TV ще губи около 100 000 щ. долара само за времето между 19 и 20 часа всяка вечер. В много случаи компаниите, които вземат дейно участие в подпомагането на жертвите от азиатското цунами, използват местните си структури в засегнатите райони. Например сътрудниците на Кока-Кола къмпани (Coca-Cola Company) и Пепси (Pepsi Co), бутилиращи напитките им в Индия, Индонезия и Шри Ланка, сега разпространяват безплатно питейна вода в тези страни. Говорител на Кока-Кола подчерта, че компанията не е направила нито една реклама, с която да оповести своите дарения в размер на 10 млн. щ. долара в помощ на жертвите от бедствията. Америкън експрес (American Express) също няма никакво намерение да шуми с реклами около дарените от нея един милион долара в помощ на Червения кръст и Червения полумесец. Нещо повече, компанията изтегля една от последните си реклами поради затормозяващите сцени в клипа. Рекламата, създадена от нюйоркския офис на Огилви енд Мейдъ (Ogilvy Mather), показва популярния сърфист Лард Хамилтън, който кара сърф сред огромни, бурни вълни, заемащи целия екран на телевизора. Компютърният гигант Дел (Dell) също сваля от ефир свой клип, рекламиращ 24-часовата телефонна линия за обслужване на клиенти, показвайки хора, изпадащи сред поредица от трудности, включително и цунами. В момента ИНТЕРНЕТ-страницата на компанията предлага линк към сайт за правене на онлайн дарения по примера на други водещи ИНТЕРНЕТ-компании като AOL.com, Amazon.com, Google.com, Apple.com и Yahoo.com.Дарение от 1 млн. евро за засегнатите от бедствието райони в Югоизточна Азия ще направи финансовата група Алианц и компаниите й в Индия, Индонезия и Тайланд. Към тях ще се присъедини и германската правителствена организация за развитие и подпомагане GTZ (Gesellschaft fur technische Zusammenarbeit). В електронния ИНТЕРНЕТ-сайт Allianz. com на 4 януари бе цитирано изявление на Вернер Цеделиус - член на борда на директорите на Алианц, отговарящ за Азиатско-Тихоокеанския регион. Групировката работи в 15 от страните в региона в сферата на имущественото, животозастраховането и здравното осигуряване, управлението на активи и банкирането. За нея тук работят над 12 000 служители.Фондацията за директна помощ на Алианц в Германия откри и специална сметка, по която се набират дарения от служителите на компанията. Още на 29 декември Мондиал Асистанс (асистанс компанията на Алианц Груп) изпрати екип от 13 лекари на остров Пукет, Тайланд заедно с медицинско оборудване и лекарства. Мондиал Асистанс в момента работи по 90 случая, от които 76 са в Тайланд. Досега компанията е организирала пренасянето на 24 пострадали от Тайланд и един от Шри Ланка. В Индонезия компаниите към групата и техните служители заработиха заедно с местна организация за доставка на медицинска помощ по въздуха и възстановителни действия на непроходимия регион на Aceh. В Тайланд Ayudhya Allianz C.P. Life подпомага местните организации в усилията им да осигурят подслон, медицински материали и чиста вода. В засегнатите райони на курорта Тай представителите на Алианц оказват помощ и дават съвети на засегнатите застраховани. Служителите на Алианц имат готовност да изпратят в Сингапур контейнер със стоки от първа необходимост.

Facebook logo
Бъдете с нас и във