Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДДС ТРЯБВА ДА ПАДНЕ НЕЗАБАВНО

НАМАЛЯВАНЕТО НА ДАНЪКА-УБИЕЦ ЩЕ БЪДЕ ТЕСТ ЗА ТОВА, ДОКОЛКО ЕДНА ПОЛИТИЧЕСКА СИЛА ИМА ЖЕЛАНИЕ ДА РАБОТИ ЗА РАСТЕЖА И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА ИКОНОМИКАТАД.и.н. Емил Хърсев пред в. БАНКЕРЪГ-н Хърсев, предизборните битки на партиите се водят основно на полето на данъчното облагане. Кои според вас са реалистичните обещания и кои са откровените лъжи в това, което вече бе огласено?- От доста години в България съществува т.нар. бизнес консенсус. Той изразява в общото разбиране на всички политически партии и представителите на предприемачите - браншови организации, асоциации, търговски палати, граждански сдружения и др., че стопанската политика трябва да осигури максимална конкурентоспособност на българската икономика. В областта на данъците това може да означава само едно - намаляване на единния и универсален данък върху добавената стойност (ДДС), който се прилага в страната. Ние сме единствената държава, която прилага ДДС толкова консистентно заради прословутата европейска цел. А тя е повече от ясна - достигане на равнище от 15-процентна единна ставка. Другото, към което се стреми ЕС, е намаляване на личните подоходни данъци до около 10%, каквито са ставките примерно в Латвия, Унгария и др. Пак европейските тенденции повеляват да премахнем данъка върху наследството, който пречи на формирането на капитал, няма икономически ефекти, но пък сериозно изкривява конкуренцията. Това са и основните данъчни идеи, които на българска почва като че ли се подкрепят от всички.Наскоро финансовото министерство започна работа по нов пакет от данъчни закони, който предопределя философията на облагането от началото на 2007 година. Какво е вашето виждане за проектите, предложени от ведомството на Милен Велчев?- В този пакет няма нищо, което да цели облекчаване на дънъчното бреме. Напротив, мерките водят до утежняване на облагането във всичките му форми. Примерно увеличава се обхватът на ДДС, увеличава се прякото облагане и т.н. Всъщност данъчните идеи на всички партии са еднакви. Разликата е в решимостта им тези идеи да бъдат осъществени на практика. Сегашният проект на финансовото министерство донякъде отразява намеренията за по-справедливо облагане, но с идеята за отсрочка във времето, когато ще се приложат тези мерки - някога през 2007 -а или по-нататък. Това е политическа шмекерия.Прави впечатление, че паралелно със заявката за намаляване на данъците продължават да скачат цените на административните, съдебните и други разходи, които плаща бизнесът? - Така е. Това са т.нар. квазифискални форми на облагане, които непрекъснато нарастват. Или се трансформират от една форма в друга - да речем, от пътен данък във винетка. Но посоката при тях винаги е нагоре. Всъщност именно затова икономистите очакват увеличаване на общото фискално бреме. В момента се твърди, че в номинално изражение правителството прибира в хазната близо 41 % от брутния вътрешен продукт (БВП). Някои анализи обаче показват, че това число не отразява всички приходни форми, като квазиданъците и някои социални плащания. Така че е нормално облагането да се върне на нивата отпреди 1997 г. - т.е. 35-38% като пределно ниво на данъчното облагане. Как ще коментирате изявлението на Милен Велчев, че България бавно ще върви към въвеждане на единна плоска ставка за всички данъци? Както и че основният приоритет на НДСВ, ако спечели следващия мандат, ще бъде да намали осигурителната тежест, която сега е 42.7 процента?- Хубави са тези обещания. Но не мисля, че има сериозна причина всички мерки за намаляване на данъчно-осигурителната тежест да се отлагат за 2007 година. Защото процесът на разхлабване на данъчната примка трябва да започне незабавно и да не спира. Например ДДС трябва да се намали още утре. Веднага. Разбира се, не в целия предложен размер - 2 или 5 процента. Правилният ход е това да стане постепенно - с по 1% на половин или на една година. Така максимално плавно ще се премине към едно по-ниско ниво на облагане. След като се видя, че в хазната има над 1 млрд. лв. излишък, всички тези мерки могат да бъдат проведени мигновено.Смятате ли, че предложението ви за стъпаловидно намаление на ДДС ще се хареса на данъчните? При всички случаи то би затруднило администрирането на данъка и събираемостта му. Всъщност с подобни аргументи беше отхвърлена и идеята за въвеждане на диференцирани ставки на ДДС?- Всяка промяна по условие ще затрудни работата на данъчната администрация. Но нали целта на политиката на правителството е конкурентоспособността на икономиката, а не комфортът на бирниците? Така че по-добре да товарим данъчните...Ще се натоварят ли повече бирниците, след като проходи Националната агенция по приходите от началото на 2006 година? Знаем, че стартът на мегаагенцията се отлага от няколко години?- Трудно е да се прогнозира каква ще бъде ефективността на една още невъзникнала администрация. Подозирам коварни замисли на правителството в тази насока, т.е. това ще бъде поредното увеличаване на бюрократичния апарат, лудо харчене на пари и мимикрия, която да прикрие колко всъщност незадоволителна е събираемостта на данъците в сравнение с европейските показатели. Факт е, че всяко преструктуриране на администрацията води до набъбване на чиновническата маса. Затова в България тя е средно три пъти по-многобройна на глава от населението, отколкото е в Швейцария.През 2007 г. и по-нататък е планирано сериозно покачване на акцизите в страната. Ще бъде ли овладяна инфлацията при това положение?- В условията на Валутен борд инфлацията се овладява много лесно. Просто паричното предлагане се ограничава като абсолютна сума. Лошото е, че в този случай заради покачването на фирмените разходи се посяга на разполагаемите доходи на реалните икономически субекти или на домакинствата. Става дума за реално преразпределение на доходи, каквато е и политиката в момента. Това е вредно, още повече че и без това твърде голяма част от БВП се концентрира в ръцете на правителството. А реално функциите му в икономиката намаляват или се приватизират. Точно затова ако искаме работеща и ефективна държава, администрацията трябва да бъде драстично и жестоко съкратена. Но вместо това правителството все повтаря, че бюрократите трябва да се увеличават заради присъединяването ни към ЕС.Освен данъчните обещания на партиите, кандидатки за властта, бе прокламирано и постигане на икономически ръст от 8 до 10% през следващите години? Доколко реалистични са подобни намерения? - Това са само някакви подхвърлени в пространството числа. Конкретни мерки за тяхното постигане така и не посочва нито една партия. В момента правителството прави точно обратното. Свидетели сме на едно все по-утежнено данъчно облагане, което симулира мънички и незначителни стъпки на облекчаване. Отново повтарям - решителната крачка е незабавно намаляване на ДДС, който е една обща тежест върху целия продукт, произвеждан от нацията.Това ще бъде и тест за това, доколко една политическа сила има желание на работи за растежа и конкурентоспособността на българската икономика. Всичко друго са леснопостижими мерки за залъгване на избирателите.Един от митовете, свързани с конкурентоспособноста на икономиката, е, че в България има качествена работна ръка?- Работната сила е всеки един от нас. И всеки би се дисквалифицирал в мига, в който няма къде да прилага познанията, които е придобил. Ако аз имам умения да карам космически кораб, но в България няма космодрум, аз ще загубя познанията си в рамките на месеци. Нещата са взаимосвързани. Трябват производства, които са конкурентоспособни и високотехнологични. Както и образование, което да е в крак с тяхното развитие.Вашето име се свързва с една от политическите формации, които заявиха желание за участие на парламентарните избори тази година. Каква е офертата ви за избирателите? - Федерацията на свободния бизнес (ФСБ) е нов и различен от досегашния опит за участие на бизнеса в политиката. Надявам се да е успешен. Става дума за пряко номиниране на представители на деловите среди за участието им в Народното събрание. Това ще бъдат най-активните и най-ангажираните в икономическото развитие на страната хора. Сигурен факт е, че в момента в парламента отсъстват автентични представители на българския бизнес. Сега всички партии търсят начини да привлекат в листите си представители на предприемачите. Друг е въпросът доколко те ще могат да изразяват своите интереси в традиционните (за последните 10-15 години) политически рамки. Затова ние решихме, че прякото излъчване на свободни, самонаети и независими икономически субекти ще бъде по-полезно за избирателите.Иначе казано, ФСБ ще бъде нещо като ракета-носител за бъдещи парламентаристи?- Не, федерацията е по-скоро нещо като консорциум, като бизнес проект. Това е начинът, по който обикновено се реализират бизнесначинания, надхвърлящи възможностите на отделната фирма. Мисля, че така бизнесът може да отстоява интересите си на политическата сцена.Във въздуха вече витае усещане за червено-жълто правителство след изборите ...- Никакво усещане не може да има, докато не се премине през теста на изборите. Другото е рекламно послание. Да, има PR-акция за подобен модел на управление. Но аз се надявам, че българският избирател ще даде вота си за по-широко политическо представителство в бъдещия парламент. Дано този пък той да има политическия и жизнен опит, за да не гласува отново компактно. Това е вредно за него, защото голяма част от интересите му остават извън законодателната власт. Важното е формирането на коалиции да става максимално трудно. Защото когато политическите сили много лесно правят отбори помежду си, те просто си разпределят администрацията и кранчетата за сучене на благини. Иначе при широкото представителство в парламента вероятността за взаимен контрол между партиите е много по-голяма.Вашата лична прогноза за нагласите на избирателите?- Не съм специалист в тази област. А аз даже за неща, в които съм специалист - като курса на долара примерно, се изказвам резервирано.В такъв случай, какви са очакванията ви за курса на долара, особено след сигналите, които идват за китайската валутна система?-Трудно е да се пророкува, има различни прогнози. Но общото мнение е, че курсът на долара ще расте през тази година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във