Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЧУЖДЕСТРАННИТЕ АВИОКОМПАНИИ НИ УДАРИХА ОЩЕ ЕДНА ТЕСЛА

От десетина дни тайфун от факсове залива 120-те български агенции, лицензирани от Международната асоциация на авиопревозвачите IATA да продават самолетни билети. Една след друга чуждестранните авиокомпании, чиито самолети летят до България, уведомяват нашите фирми, че намаляват комисионата за продажба на техните билети от 9 на 7 процента. Такива факсове изпратиха Бритиш еруейз, Малев, Луфтханза, Суис еър, Ал Италия, Че Ес А, Аерофлот...При настъпилата стагнация в световния авиобизнес мярката изглежда в реда на нещата и съкращаването на разходите е най-малкото, което превозвачите могат да направят за своето спасение. Нормалното поведение в подобни ситуации обаче предполага редуциране не само на разходите, а и постепенно сваляне на цените на предлагания продукт или услуга близо до реалната им себестойност. В случая е налице само първото - превозвачите намаляват комисионата за пласирането на техния продукт, но не и неговата цена. Така икономисаните два процента - средно около 7 долара на всеки продаден билет, излитат яко дим от България. Като се има предвид, че IATA-агенциите продават между 25 000 и 30 000 билета месечно, лесно може да се пресметне и за какви суми става въпрос. Отделна тема е, че чуждестранните авиопревозвачи регистрират у нас представителства, а не търговски дружества, поради което не плащат нито стотинка данъци. При всички положения нововъведението намалява с близо една четвърт приходите на 120-те български агенции. При това представители на тяхното сдружение смятат, че ударът с комисионата се дължи не толкова на стагнацията в световния авиобизнес, колкото на състоянието на българския авиопазар и най-вече на липсата на стабилен национален авиопревозвач. Нещо повече, според тях масовото намаляване на комисионата говори за явна договореност между чуждестранните авиокомпании за единни действия в България. И може би са прави, след като от девет месеца Балкан се намира в процедура по несъстоятелност, а неотдавна приватизираният втори национален превозвач Хемус ер, изглежда, не среща разбиране от държавните власти.Липсата на стабилна национална авиокомпания, която да играе регулираща роля чрез собственото си пазарно поведение, и на такова звено в структурата на Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация към транспортното министерство позволява на чуждестранните фирми през последните месеци да налагат безпроблемно условията си на нашия авиопазар. И да получават линии, които системно се отказват на българските превозвачи. Пресен пример в това отношение е първият полет на Еър Малта по линията Малта - Истанбул - София - Малта, проведен на 29 октомври. Малтийската компания ще лети до столицата ни и обратно два пъти седмично и на пресконференция търговският й директор Джо Калки не скри, че основната цел е да се поеме пътническият трафик от София за Северна Африка. Най-вече за Триполи и Тунис. За същата дестинация пред Гражданска въздухоплавателна администрация отдавна настояваше Хемус ер - и преди, и след приватизацията си. В същото време до Триполи последователно престанаха да летят и Балкан, и румънският национален авиопревозвач Таром, и Аерофлот. Но ето че вместо на Хемус апетитната линия е дадена на Еър Малта. Вероятно не е без значение, че дестинацията София - Малта бе разработена преди няколко години от бившия търговски директор на Балкан Чавдар Митов като сегмент от презокеанския полет до Ню Йорк. Тогава Балкан губеше по комбинираната линия по няколко милиона долара годишно. Днес агенцията на същия Чавдар Митов Ей Пи Джи е генерален агент на Еър Малта в България.Вестник БАНКЕРЪ неведнъж е писал, че покрай неблагополучията около националния ни авиопревозвач средномесечно от страната изтичат около 5 млн. щ. долара, но, изглежда, още не му е дошло времето този поток да бъде спрян.

Facebook logo
Бъдете с нас и във