Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Чужденци настъпват към ски пистите на България

. След като преди година, световно известният скиор Марк Жирардели официално представи оригинални документи, удостоверяващи, че притежава 100% от собствеността на "Такс сървисиз лимитед", компанията, която е мажоритарен собственик на "Юлен" АД и стопанисва пистите на Банско, сега италианецът Ерих Гумерер се оказва новият собственик на "Витоша ски".

Справка в търговския регистър показва, че в момента се обработва документите, в които е записано, че 100% от акциите на дружеството, което оперира лифтовете, част от влековете и пистите на Витоша, са собственост на Гумерер. Това, което се знае за него е, че той е съосновател и изпълнителен директор на една от най-големите компании за производство на оръдия за изкуствен сняг в света "ТехноАлпин" (TechnoAlpin). Компанията работи с всички наши зимни курорти и е основен доставчик за съоръженията на „Юлен“ в Банско.Тя е партньор е на Международната федерация по ски и е била спонсор на световната купа по ски алпийски дисциплини в пиринския курорт.

От публикуваната в Търговския регистър информация, не става ясно кога предишният собственик на компанията , регистрираното на Вирджинските острови дружество „Елора мениджмънт лимитид“ е продало акциите си на италианеца.

"Капитал" публикува и снимка на собственика на "Витоша ски" Ерик Гумерер с кмета на Банско Георги Икономов. Тя е направена при визита на Икономов в Южен Тирол, където е и централата на TechnoAlpin. Община Банско има дял в "Юлен", а кметът от години настоява за либерализиране на забранителните режими в парк "Пирин", за да се позволи изграждането на нови ски съоръжения в планината.

Легитимацията на инвеститор от ранга на Гумерер по всяка вероятност има за цел да реши проблема, който е като трън в петата на "Витоша ски" от години. От компанията не спират да настояват за промяна на плана за управление на природения парк. Целта е да може на Витоша да бъдат изградени нови ски съоръжения. Пречка пред тези й намерения  е сега действащата нормативна уредба, която  пречи на подмяната на старите лифтове.

Нещо повече, те периодично представят проект за обновяване и разширяване на ски зоната в планината, но до решение така и несе стига. Дори в първоначалният им проект е включено именно оборудване от TechnoAlpin.

Тъй като този проблем цикли от години, лифтовете до столицата продължават да изглеждат като декор от филми от миналия век и създават проблеми, както но самата фирма така и на контролиращаата ситуацията в парка Столична община.  По този повод през лятото на миналата година, „Банкеръ“ излезе с публикация под заглавие „Фандъкова насочи мерника си към "Витоша ски"“.

 

Причината беше, че главният архитект на София Здравко Здравков и служителите на подопечната му  Дирекция "Контрол на строителството" бяха задължени от кмета на столицата да направят пълна проверка на състоянието  на спрените лифтове на Витоша и да издадат предписания на собственика им "Витоша ски" за възстановяването или събарянето на съоръженията за негова сметка, в зависимост от това какво е състоянието им.

Фандъкова дори се закани, че ако собственикът на лифтовете не изпълни разпорежданията, които се очаква да дадат експертите, общината ще влезе в правото и ролята си да се погрижи за това. Доста категорично по това време прозвучаха думите й, че ако се стигне до това, ще бъдат предприети съответните действия  и лифтовете ще бъдат иззети като собственост на приватизаторите им.

Разбира се така и не стана ясно точно по каква формула общината има намерение да си върне владението върху лифтовете, като всеки начинаещ юрист знае, че това може да се случи единствено чрез разваляне на приватизационния договор. С други думи тежка, да не кажем невъзможна за изпълнение задача.

Тук е моментът да припомним, че контрактът, чрез  който "Витоша ски" придоби съоръженията на Витоша, е сключен на 20 декември 2007-а срещу цена от 8.3 млн.лева. В него е залегнало задължението компанията да инвестира в подмяната на съоръженията на Витоша. Много трудно е обаче такива инвестиции да бъдат открити. Да не говорим, че  три от лифтовете на Витоша - от Симеоново до хижа "Алеко", от Драгалевци до Голи връх (лифта "Бай Кръстьо") и този на Копитото, не работят  от  години.

Скандалите по повод на витошките  лифтове  от години избухват периодично. Още преди пет години  компанията се опита да принуди правителството да промени Закона за горите така, че да се даде възможност по склоновете на Витоша да се строят ски писти на държавни терени, без те да бъдат  отписвани  от горския фонд. Предложението на инвеститора беше той да плаща за отстъпено право на строеж и по този начин да спести разходите по смяната на предназначението на земята. Поправките на закона минаха на първо четене през парламента в началото на февруари 2012-а и предизвикаха гнева на екологичните организации.

По това време столичното кметство беше доста по-благосклонно към приватизатора. Беше обявено, че ангажиментите на частното дружество по приватизационния договор са  "преизпълнени" и че единственото нарушение, което е било установено, е за частично неизпълнение на задължението за работните места. Наложена беше и санкцията от 120 хил. лв., които собственикът платил.

Що се отнася до ангажимента за инвестиции, изискването в  контракта за половин милион инвестиции според тогавашните проверки от Общинската агенция по приватизация били надхвърлени. Това е станало с купуването и монтирането на пропускателна система и модули за валидиране на карти за 501 430 лв., отчете по това време  Фандъкова. Тя  обаче не скри, че на практика инвестиции в остарелите лифтове не са правени.

Стана ясно, че "Витоша ски” има задължение да запази предмета на дейност на дружеството за срок от 25 години - до края на 2032- а, но в него не съществува задължението... съоръженията да работят.

И тъй като тонът на общинските началници към компанията рязко се промени, очевидно в момента се търси начин тя да стане по сговорчива, „за да не се излагаме пред чужденците“

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във