Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЧИСТОТАТА ИМА ЗНАЧЕНИЕ

Ричард Фармър е признатият двигател на Синтъс корпорейшън (Cintas Corporation), щатската компания за производство, почистване и доставка на корпоративни униформи. Фармър я основава преди трийсет и шест години и успява да я превърне в главен играч на този пазар в САЩ, осигурявайки й постоянен ръст на продажбите и печалбите. Синтъс е известна със строгите правила за служебно облекло, налагани на нейните трийсет хиляди работници, както и с неуморната жизненост, с която се бори срещу профсъюзите и техните начинания. Тази политика донася на Ричард Фармър лично състояние от 1.5 млрд. щ. долара. С течение на времето обаче икономическият ръст на Синтъс се забавя, особено след появата на няколко сериозни конкурентни фирми, заели 40% от пазарния дял. Това налага разширяване на предлаганите от нея услуги, включително и съхранение на документи и продажбата на обезопасителни средства за работници. Същевременно проблемите на Синтъс с профсъюзите продължават. Кризата в компанията съвпада с момента, когато на седемдесетгодишна възраст дългогодишният й водач Ричард (Дик) Фармър решава да се оттегли и да предаде кормилото на четирийсет и шест годишния си син Скот Фармър. Проблемът с предаването в наследството на компании, управлявани и доминирани за дълъг период от време от една силна личност, е често срещано явление в големия бизнес. Политиката Да спестим всяко възможно пени на основателя на Уол Март (Wal-Mart) Сам Уолтън се запазва дълго, след като той умира. Перфектно смазаният корпоративен механизъм на Кока-кола обаче загубва доста от скоростта си след смъртта на дългогодишния й президент Роберто Гоизуета през 1997 година. Историята на Синтъс корпорейшън е свързана с няколко поколения на семейство Фармър. Дик Фармър е внук на циркови артисти от началото на ХХ век. Дядото Ричард Фармър припечелва по някой и друг допълнителен долар извън цирковия сезон като борец по корабите на река Охайо. По-късно той основава първата компания, дала старт на фамилния бизнес. Акме индъстриъл лондри (Acme Industrial Laundry) се занимава с доставка на парчета плат и почистващи кърпи за предприятията в Синсинати. Тя преминава в ръцете на Хершел Фармър и до 1957-а, когато към нея се присъединява и настоящият й президент Дик Фармър, вече има годишни продажби за над 180 хил. щ. долара. Дик обаче забелязва, че конкурентите на Акме индъстриъл лондри осигуряват не само кърпи, но и работни облекла и подтиква баща си да заемат и тази пазарна ниша. Но Хершел Фармър се пази от промените. След голям спор между баща и син през 1960 г. Дик Фармър неочаквано получава ключовете за компанията и поста президент. Той е само на двайсет и пет години. Под неговото управление Акме се разраства бурно. Дик започва да дава под наем работни облекла, строи ново перално предприятие и развива своята собствена бизнес стратегия, според която броят на служителите се поддържа минимален, въпреки разширяването на дейността. Фармър е сред първите, наложили полиестерните униформи, които нямат нужда от гладене и се перат бързо. После предприемачът основава нова компания, наричайки я Синтъс корпорейшън. През 1983 г. Синтъс поглъща Акме и започва да се търгува публично. Жизнерадостен, но и взискателен, Дик Фармър е привърженик на позитивното неудовлетворение сред работниците. Пример за идеален служител на Синтъс е петдесетгодишният шофьор Дан Зауберлинг, който посещава средно по около 20 предприятия дневно, доставяйки им между една и 60 униформи. Понякога Зауберлинг се поти до 7.30 сутринта, но е горд, че е повишил доходите по маршрута си от 9 хил. на 14 хил. долара седмично, успявайки да убеди клиентите си да използват и допълнителните услуги на Синтъс като подови настилки или якета по каталог. Този бизнес модел среща ожесточената съпротива на профсъюзните организации. През 2003-а във федералния съд в Оуклънд, Калифорния, срещу Синтъс корпорейшън е заведено дело за незаплащане на извънработните часове на шофьорите. Около 2400 служители на фирмата се съгласяват да бъдат представлявани в процеса, като настояват за парични компенсации. В момента в Синтъс, която е погълнала над 200 предприятия, всяко с профсъюзна организация, само няколкостотин от нейните общо 30 000 работници са членове на профсъюзите. Тази стратегия осигурява добър темп на работа в една разрастваща се компания, която винаги успява да предложи добри перспективи на работливите си служители. Само че Синтъс корпорейшън отдавна вече не се нарежда сред бързоразвиващите се фирми в Съединените щати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във