Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЧЕТВЪРТО ПРАВИТЕЛСТВО СЕ ЗАХВАЩА С КАЗУСА САЛИНИ

Кабинетът на Симеон Сакскобургготски е четвъртият правителствен екип, който си поставя за задача да разреши брадатия казус Салини. Успехът до голяма степен ще зависи от работата на специалната комисия, назначена неотдавна от вицепремиера Костадин Паскалев. Екипът под ръководството на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Саев трябва да обсъди в детайли проблема и да определи до края на годината как той да бъде решен по благоприятен за България начин.Става въпрос за сключения по време на правителството на Любен Беров договор с италианския консорциум Салини Джирола Италстраде за изграждането на българската част от трансевропейската магистрала (ТЕМ). Според отдавна разпространената версия, италианците спечелили търг за строителството на 365-те километра от Калотино до Капитан Андреево. Сключеният договор бил съставен съгласно всички изисквания на западноевропейското концесионно право, а специална клауза предвиждала превръщането му в концесионен веднага след приемането на закон за концесиите. Италианците трябвало да внедрят система за таксуване на изградения участък от ТЕМ между София и Пловдив и със събраните такси и свежи инвестиции да доизградят трасето.Подготовката за провеждането на търга за избор на инвеститор, който да строи магистралата Калотино - Капитан Андреево, започна още при кабинета на Димитър Попов и продължи при Филип Димитров. Спомням си, че заместник-министър Кирил Ерменков оглавяваше тръжната комисия - коментира пред БАНКЕРЪ синият екстранспортен министър Александър Александров - и че бяхме докарали нещата до Министерския съвет. Кабинетът даде мандат за водене на преговори за сключване на договор с италианците, но под условие - т.е. след изчистване на определени въпроси. Преговорите започнаха, но не приключиха в нашия мандат и, доколкото зная, са завършили при Любен Беров.При Беров договорът е подписан. После обаче бе оспорена както самата процедура на провеждане на търга, така и правата на обявения за победител италиански консорциум. Правителствата на Виденов, Софиянски и Костов продължиха със свои сили и средства доизграждането на магистралата, въпреки че представители на италианските фирми, членове на консорциума, претендираха пред всяко от тях за правата си.Създадената сега комисия трябва да провери доколко италианците имат право да претендират и какви ще са последствията за държавата при прекратяването на договора с тях - каза Албен Родопманов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция Пътища. - Наистина има много спорни моменти, но е необходимо комисията веднъж завинаги да реши проблема.Според юристи, по-сложно ще е, ако се установи, че италианците имат право. Сложността идва и от факта, че обособената по-късно от ТЕМ автомагистрала Марица (112 км от Оризово до Капитан Андреево), беше включена в междуправителственото споразумение, подписано на 4 ноември 1998 г. с Турция и известно с краткото си название ток срещу инфраструктура. Като първа стъпка за актуализиране на постигнатите договорености правителството на НДСВ ще предложи в близките седмици на Анкара изключването на Марица от документа.Самата автомагистрала бе включена от предишната власт в Националния план за регионално развитие като приоритетна за изграждане. Новото управление също даде ясно да се разбере, че особено държи на нея. Ако комисията прецени, че претенциите на консорциума Салини Джирола Италстраде или по-точно на фирмите, които са останали от него след настъпилите промени през годините, са основателни, е възможно договорът да се актуализира и италианците да вземат на концесия целия участък от Калотино до Капитан Андреево. Освен изградените 171 километра от София до Оризово в ТЕМ влиза и участъкът София - Калотино като част от бъдещата автомагистрала София - Ниш. Тя също бе обявена за приоритетна от правителствата и на ОДС, и на НДСВ. Американската консултантска фирма Бус, Алън и Хамилтън направи прединвестиционните проучвания на трасето, а след многобройни срещи на различни нива бе решено то да се представи за финансиране като общ проект на конференцията на донорите на Пакта за стабилност в Букурещ преди три седмици.Албен Родопманов категорично отрече слуховете, че сръбската страна вече упорито изграждала своя участък от магистралата. Лично се уверих, че между Ниш и Димитровград не се строи нищо. Сърбите рехабилитират отделни части от готовата магистрала Ниш - Белград, но това няма нищо общо с нашия проект. Трасето на сръбска територия е около 87 километра. Разстоянието от Калотино до София пък е 48 км и затова прибавихме към него и 22-ата км от Северната дъга на Софийския околовръстен път, както и малка част - около 8.2 км, от автомагистрала Хемус. Целта е двата участъка да са съпоставими и като разстояние, и като цена. Предпроектната стойност на българската част е около 292 млн. евро, а на сръбската - около 350 млн. евро.Накрая трябва да се напомни, че ако все пак комисията признае и удовлетвори претенциите на италианците, осигуряването на всичките тези инвестиции ще стане тяхна грижа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във