Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЧАВДАР ВЪРВИ ПО СТЪПКИТЕ НА ВИДАХИМ

Министерството на икономиката определи след двумесечно забавяне ликвидационната оценка на ботевградския автобусен завод Чавдар ЕАД. Кандидатите за четирите обособени части на предприятието ще трябва да платят общо 20.83 млн. лв. за 100% от собствеността му. В тази оценка влизат само дълготрайните материални активи на Чавдар. Вземането, заради което заводът не работи от години, не е включено в оценката на дружеството. А задълженията на община Бургас към него заедно с лихвите вече достигат 5 млн. щ. долара. Този дълг се натрупа от неплатени доставки на автобуси в средата на 90-те години за бургаския градски транспорт. Оттогава Чавдар ЕАД води битка с променлив успех за парите си, като казусът тепърва ще се решава от Бургаския окръжен съд.
Ликвидаторът на завода Николай Николов се надява на положително решение на въпроса чрез извънсъдебно споразумение. Надеждите за подобно развитие се подхранват от обстоятелството, че навремето Чавдар тегли кредит за 4.1 млн. щ. долара от Държавния фонд за реконструкция и развитие (ДФРР). Парите бяха използвани за производството на въпросните автобуси по бургаската сделка. Сега се чака одобрението на финансовото министерство за триъгълна операция, чрез която да се изчистят задълженията на ботевградския завод към вече бившия ДФРР, чиито активи бяха поети от държавния бюджет. В случай че такава операция приключи успешно, предприятието ще остане с дългове за 8 млн. лв. към ботевградската община, общественото осигуряване, държавния бюджет и към работници и доставчици, което е значително по-малко от размера на активите му. И ако се намерят кандидати за покупката им на определената минимална цена, то единственият акционер на Чавдар ЕАД - Министерството на икономиката, дори ще получи над 12 млн. лева.
Въпросът е дали няма да се повтори историята с видинския завод за автомобилни гуми Видахим АД, който също се намира в процедура по ликвидация? Тази година Министерството на икономиката смъкна минималната му цена за трети път, а купувачи, готови да я платят, вероятно пак няма да има.
Интерес към площадките на Чавдар досега са проявили фирми от Германия, Италия, Саудитска Арабия, както и местни компании. Дали обаче ще се стигне и до реално подаване на поне една оферта, тепърва ще се разбере.
Срокът на ликвидацията на ботевградския автобусен завод изтича на 30 юни, но почти със сигурност ще бъде удължен. Причината е, че в момента се пишат меморандумите за отделните обособени части - основната площадка, Завода за автомобилни шасита, площадката в с. Рашково и бунгалата в Шкорпиловци. След това ще се определят сроковете за тяхното закупуване и за подаване на оферти и едва тогава ще стане ясно дали одобрената от икономическото министерство цена е удовлетворила някого от бъдещите участници в процедурата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във