Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЧАСТНИТЕ ЖП ПРЕВОЗИ СЕ ОТЛАГАТ ЗА БЪДЕЩЕ НЕОПРЕДЕЛЕНО

Всички се убедиха, че в Министерството на транспорта и съобщенията милеят за историята на железопътния транспорт у нас, след като на 25 септември на столичната Централна гара беше пуснат в движение ретро-влак с парен локомотив. Едва ли обаче може да се каже същото за настоящето и бъдещето на железниците. Особено при странната липса на диалог, която се наблюдава през последните седмици по коловозите между ведомството и финансово-индустриалната група РЕИ Холдинг. Частната компания засега е единственият кандидат за конкурент на БДЖ ЕАД.РЕИ Холдинг обяви публично намеренията си да участва в бъдещия пазар на железопътни превози още след влизането в сила на Закона за железопътния транспорт (1 януари 2002 година). С нормативния акт БДЖ беше разделена на две дружества - Български държавни железници ЕАД и Национална компания Железопътна инфраструктура. Откри се и възможност за лицензиране на конкуренти на монополната все още структура както при товарните, така и при пътническите превози. Но от януари досега транспортното ведомство не смогва да вземе решение по искания от РЕИ Холдинг лиценз за частен жп превозвач. Групата подаде изискваните от закона документи още през зимните месеци, само че впоследствие заместник-министърът на транспорта и съобщенията Любомил Иванов обясни, че в книжата имало неточности.Междувременно бе одобрена поредната програма за закриване на губещи железопътни линии - трета от 1994 г. насам. Първо, по препоръка на Световната банка и ЕБВР, бе разработен план за затваряне на 13 от второстепенните жп участъци. Решение за закриването им обаче не бе взето, тъй като предложението предизвиква силна реакция не само от страна на политическите сили, но и на общините, през които минават линиите. През 1998 г. бе създадена междуведомствена комисия, включваща представители на почти всички министерства, която трябваше да определи статута и съдбата на губещите трасета. До нещо конкретно обаче отново не се стига, този път поради различия в становищата на отделните ведомства.Едва тази година, след поредните експертни проучвания, бе решено да бъдат закрити 700 км участъци, които представляват около половината от националната железопътна мрежа (с обща дължина 1450 километра). Малко след оповестяването на тези намерения, с писмо с входящ номер 12-01-11347 от 19 август 2002 г. до министър Пламен Петров РЕИ Холдинг поиска концесия за поддържане и експлоатация на второстепенните линии: Левски - Свищов; Ореш - Белене; Троян - Левски; Бойчиновци - Берковица; Калотина - Станянци; Алдомировци - Бели брег и Чукурово - Вакарел. Освен към тях дружеството проявява интерес и към главната линия София - Карлово - Бургас, която не е губеща и не е включена сред предвидените за закриване. Компанията е изявила готовност да участва както в търг за отдаване на линии на концесия, така и в директни преговори - тоест посочила е и двете възможности според изискванията на Закона за концесиите, обясни бившият транспортен министър от правителството на Беров и сегашен консултант на холдинга Кирил Ерменков. Но от пресцентъра на транспортното ведомство отрекоха да е получено такова писмо. В крайна сметка възниква една огромна въпросителна около възможността частният бизнес скоро да навлезе в нашенските железопътни превози. И монополът в този полуразнебитен сектор да отстъпи пред свободния пазар. Каквито впрочем бяха обещанията на икономическия екип на Симеон Сакскобургготски.

Facebook logo
Бъдете с нас и във