Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЦАРЕТЕ НА РАЗТВОРИМАТА ХРАНА

Всички обичат да си похапват, но малцина са готови да прекарват дълги часове край печката. Трудните за приготвяне храни отдавна са напуснали всекидневието на съвременния човек, подобно на твърдите корсети, сложните прически и голямото количество свободно време. Главните предимства на разтворимите напитки и храни са бързината и удобството. Заслугата за тяхното създаване принадлежи на двама души - Хенри Нестле и Юлиус Маги. Разтворимо мляко за бебетаОснователят на компанията Нестле (Nestle) Хенри Нестле се родил на 10 август 1814 г. и бил единадесетото дете в семейството на франкфуртски стъклар. Родителите му били ревностни протестанти, които учили децата си, че за да служат на Бога, трябва не само да се молят, но и много да се трудят. Хенри усвоил добре тези уроци и докато изучавал тайните на фармацевтиката, сменил четири работни места. Когато завършил обучението си, вече 25-годишен, Хенри Нестле решил да се засели в швейцарското градче Вевей, където отворил аптека. В продължение на четири години той смесвал прахчета и продавал бонбони, но не спирал да мечтае за собствен бизнес. И съдбата му се усмихнала. През 1843 г. Хенри взел назаем пари от една своя леля и купил с тях на изгодна цена малко преработвателно предприятие, което включвало фабрика, складове, дъскорезница, преса за преработка на кости и машина за производство на растително масло. В началото Нестле се заел с приготвянето на плодови ликьори и оцет, а по-късно започнал да произвежда газирана вода и лимонада. Използвайки знанията си по химия, Нестле започнал да произвежда и газ за улични лампи. Заменяйки маслените светилници с газови, Хенри не само направил мъничкия Вевей по-светъл, но и натрупал доста пари.В началото на 60-те години на ХIХ в. педантичният Хенри преценил, че размерът на състоянието му позволява да се ожени. Неговата избраница - меланхоличната и крехка Клементин Еман от семейство на франкфуртски лекари, била с 19 години по-млада. Фрау Нестле обаче била доста болнава и не можела да стане майка. Въпреки това домът на семейството непрекъснато ехтял от детски гласчета - Клементин с голямо желание се грижела за децата, докато майките им се трудели във фабриката на мъжа й. Тъкмо тя обърнала внимание на Хенри, че на кърмачетата често не им достига майчиното мляко. Пък и самият Нестле знаел, че работничките му са принудени често да напускат работните си места, за да нахранят децата си.През 1860 г. опитният фармацевт и химик Хенри Нестле започнал да експериментира с краве мляко, пшенично брашно и захар. Той се стремял да създаде заместител на майчината кърма, който може да се употребява навсякъде и при всякакви условия. През 1867 г. се появила готовата млечна смес за кърмачета .... (Farine Lactue Henri Nestle) на прах, който лесно се разтварял във вода. Първият потребител на новата млечна смес било новороденото бебе на една от сътрудничките на Нестле, което не приемало нито майчино, нито краве, нито козе мляко. Прахът на Нестле направо спасил живота му. Сега вече Клементин можела да се почувства като истинска майка. Тя наричала всички деца, които хранела от биберон с млечната смес, създадена от мъжа й, нашите деца. Картината на щастливата жена с бебе в ръце подтикнала Хенри да създаде емблема на своята продукция, която да напомня за майчинството, любовта и сигурността. Затова Нестле избрал за символ превода на своята фамилия - птиче гнездо.Седемдесет и шест годишният Хенри Нестле умрял през 1890 г., оставяйки процъфтяваща компания и популярен продукт, които имали всички шансове да носят пари и успех. Така и станало. В началото на 1900 г. компанията Нестле притежавала заводи в САЩ, Англия, Германия и Испания. Към разтворимата детска храна се прибавили първото в Европа концентрирано мляко и първият млечен шоколад. А в началото на Първата световна война компанията започнала да произвежда и други разтворими продукти - разтворимата напитка за деца Мило и маслено-млечна храна на прах.С една дума, проблемът за бързото хранене на децата бил решен. По същото време, пак в Швейцария, се намерил начин и за бързото хранене на възрастните. С това се занимавал Юлиус Маги.Разтворима храна за възрастниБащата на Юлиус Маги бил родом от Ломбардия, а майката - дъщеря на цюрихски учител. Роденият на 9 октомври 1846 г. в малко швейцарско село Юлиус съчетавал щастливо южната дързост и северното благоразумие. На 24 години Юлиус наследил семейния бизнес - мелницата в град Кемптал, недалеч от Цюрих, и станал мелничар като баща си. Маги бил готов да превърне в брашно всичко - пшеницата, ръжта, граха и боба. Юлиус научил от своя приятел, лекарят Шулер, че след сушене зеленчуците запазват хранителните се качества. Вдъхновен от това знание, Маги обзавел мелницата със специално устройство за сушене на зеленчуци и бобови растения. От тях находчивият мелничар-изобретател направил зеленчуково брашно, което представлявало първата в света разтворима супа. Домакините бързо оценили по достойнство новия продукт - с него само за пет минути те можели да сложат на трапезата гореща хранителна супа.През 1886 г. Маги вече търгувал с три вида разтворими супи, които се продавали в пакетчета. Филиали на Маги енд Къмпани (Maggi Company) били открити в цяла Европа. Юлиус привличал най-известните хора по онова време, за да рекламират продуктите му. Всички те го хвалели в един глас: Еманципацията донесе на жените песимизъм и претоварване. Те все по-често трябва сами да взимат решенията си. Но вече има начин да облекчат съдбата си. Тава е разтворимата супа Маги. Много скоро обаче Юлиус разбрал, че бързината и удобството не са единствените фактори за успеха на неговите продукти. Те трябвало да бъдат възможно най-вкусни. През 1890 г. Маги предложил на клиентите си друга новост - особена подправка за подобряване на вкуса на храната. Бурканчетата с универсалния прах се разграбвали мигновено, защото той можел да се използва за приготвянето на супа, на сосове, на месо и на зеленчуци, на гарнитури и на салати и се добавял както по време на готвенето, така непосредствено преди сервиране. Но Маги не изоставил идеята да смила на прах всичко, което може да се яде. Така дошъл редът и на месото. И по-точно - на концентрирания месен бульон, който приел формата на разтворими кубчета. Популярността на новия продукт била толкова голяма, че през 1901 г. бившият мелничар станал притежател на компания с филиали в няколко държави. Той построил първия си задграничен завод не къде да е, а в самата Франция, която винаги е била законодателка в кулинарната мода. Успехът на Маги до голяма степен може да се обясни с това, че той се отнасял към рекламата толкова сериозно, колкото към производството си. Още през 1886 г. той открил агенция Реклама и преса, която трябвало да популяризира бързо новите изделия. За да привлече вниманието на потребителите към бульона на кубчета, Маги разгърнал грандиозна рекламна кампания. По улиците плъзнали хора с табли, отрупани с мостри на новия продукт, които се предлагали безплатно на минувачите. Демонстрациите, плакатите и лъскавите афиши спомогнали за бързото популяризиране на стоката. Компанията Маги продължила да отделя голямо внимание на рекламата и след смъртта на основателя си през 1912 година.Но най-доброто поле за реклама на разтворимата храна създали Първата, а след това и Втората световна война.Разтворима храна за истински мъжеИзвестно е, че еднообразната каша далеч не повишава бойния дух на армията. Така че разтворимите супи, бульонът на кубчетата на Маги и млякото на прах на Нестле намерили истински ценители в лицето на войниците и офицерите. По време на Първата световна война двете компании нараснали съществено благодарение на големите държавни поръчки. Към края на войната Нестле вече разполагала с 40 завода, а асортиментът на Маги се разширил значително. Втората световна война допринесла не по-малко за успеха на двете компании. Нестле увеличила обема на продажбите си от 100 млн. долара през 1838 г. на 225 млн. долара през 1945 година. В същия период на пазара се появил още един непознат дотогава продукт -разтворимото кафеПрез 1938 г. светът за първи път опитал вкуса му. Заслугата за това принадлежи на швейцарския химик Макс Моргенщалер. Той не се опитвал да спасява гладни деца или да направи преврат в кулинарията като своите предшественици Нестле и Маги. Моргенщалер бил учен и се интересувал изключително от научната страна на нещата. В течение на няколко години той правил експерименти, в резултат на което разбрал, че зърната на кафето съдържат около 50% разтворими във вода вещества, които могат да се извлекат в разтвор. Пресилено е да се твърди, че първото разтворимо кафе имало голямо успех. Вкусът и ароматът на новата напитка трудно можели да се сравнят с истинското, приготвено по традиционния начин кафе. Самият Моргенщалер се отнасял твърде скептично към своето произведение и сутрин предпочитал да пие чаша силно кафе, сварено по традиционния начин. Разтворимото кафе обаче се оказало незаменимо за армията. След като САЩ се включили във Втората световна война, нескафето се превърнало в основна напитка за американските войници, воюващи в Европа и Азия. През 1943 г. годишните продажби на новия продукт достигнали един милион кутии. Към края на войната шефовете на компанията Нестле се оказали притежатели на световен концерн за кафе.Оттогава много неща са се променили. През 1947 г. двамата пионери на разтворимата храна - компаниите Нестле и Маги се обединили. Качеството на разтворимото кафе значително се повишило, а споровете за неговите достойнства отдавна са забравени. Защото и най-изисканите ценители на добрата храна не могат да отрекат двете главни предимства на разтворимите храни и напитки - бързината и удобството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във