Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БУРНОТО ЛЯТО НА АВИОКОМПАНИИТЕ

По правило лятото е решаващият сезон за световните авиокомпании. Именно тогава те имат шанс да наклонят решително везните на годишния си баланс в положителна посока. През лято на тази година обаче болните още от 2001 г. авиопревозвачи не дават признаци за оздравяване. Както картинно се изрази журналист от щатския всекидневник Ню Йорк таймс (New York Times), за момента състоянието на самолетните компании все още напомня пациент след операция, който въпреки лекарствата и безбройните молитви все още с мъка отваря единия си клепач.В началото на юли няколко от най-големите американски авиолинии обявиха, че въпреки края на сраженията в Ирак и затихващата световна истерия около азиатската атипична пневмония трафикът през юни е бил по-слаб, отколкото през същия период на предишната година. Действително делът на предварителните заявки за билети е нараснал значително в сравнение с пролетта, но това се обяснява с нормалното за отпускарския сезон нарастване на пътуванията въобще. Сега авиокомпаниите пълнят по-голям процент от наличните си свободни места, но през кризисния зимен период приземиха доста от самолетите си. Съмнително е дали в близко време активността на въздушните пътувания и съответно цените им ще нараснат толкова, че международните превозвачи да излязат с положителен баланс в края на годината. Най-големите играчи в авиоиндустрията бяха принудени да смъкнат бизнестарифите за много дестинации, билетите за които традиционно осигуряваха годишните им печалби. Това се обяснява с неохотата на средностатистическия бизнесмен напоследък да лети активно (предвид нестабилната международна обстановка и страха от ТОРС), както и с неотслабващия конкурентен натиск, упражняван от нискобюджетните авиокомпании. Според откровеното мнение на анализатор от щатската инвестиционна банка Джей Пи Моргън Чейз (J. P. Morgan Chase), въпреки че през това лято самолетите ще бъдат толкова пълни, колкото е обичайно за сезона, на хоризонта не се е появил достатъчно окуражаващ знак, че общото потребление на въздушни пътувания нараства. Още по-малко може да се твърди, че най-доходоносните за индустрията бизнеспътувания излизат от периода си на зимен сън. И шефовете на най-големите авиолинии в света признават, че изобщо не се наблюдава масирано завръщане на пътниците, загубени през последните няколко кризисни години. Дори Гари Кели, главен финансов директор на най-печелившата в момента, поради ниския си бюджет, авиокомпанияСаутуест Еърлайнс(Southwest Airlines), се възторгва умерено от летните заявки: В момента наблюдаваме период на активни пътувания, което е естествено за сезона. Това обаче не бива да ни подвежда, че нещата са се подобрили драстично. Напротив. Но поне не са се влошили.Асоциацията на европейските авиолинии (Association of European Airlines) също обяви, че въздушният трафик до средата на юни е бил под средните си стойности за сезона, като пътуванията към Далечния изток са спаднали с рекордните 24 процента. В началото на юли Бритиш Еъруейз (British Airways) съобщи за ръст от 5.8% на пътуванията през юни. Този оптимистичен знак обаче не гарантира скок на печалбите, тъй като се дължи на драстично смъкване на цените на билетите. Може би най-показателни за състоянието на този бизнес са резултатите на щатския превозвачАмерикън Еърлайнс(American Airlines) - най-големия в света. Тази компания също заяви на 1 юли, че констатира спад на прелетените пътникомили (стандартна мярка в индустрията) и по вътрешните, и по международните полети, макар и само в рамките на 1 до 4 процента. Единственият регион в света, в който Америкън Еърлайнс бележи ежегоден постоянен ръст на пътниците, е Латинска Америка. Но подобно на много от своите конкуренти в бранша и световният авиолидер успя да запълни по-голям процент от местата в самолетите си, като оряза летателните си мощности със 7.7% в глобален мащаб. Сериозно задлъжнялата щатска авиокомпания обяви, че през следващото лято ще приземи още 57 самолета от своята флота. Така тя ще работи горе-долу с толкова машини, колкото имаше през март 2000 г., преди да погълне Транс Уърлд Еърлайнс (Trans World Airlines). На 1 юли Америкън уволни още 3100 от своите стюардеси. В същото време Юнайтид Еърлайнс (United Airlines), вторият по големина превозвач в света, който в началото на декември 2002 г. потърси съдебна защита от кредиторите си, обяви, че ще възстанови някои от презокеанските си полети към Азия, които бяха отменени поради епидемията от атипична пневмония. Но и тази щатска авиокомпания съобщи, че ще ограничи капацитета, за да си осигури финансова стабилизация. Старото правило в авиобранша - че повечето заети места означават и повече пари за превозвачите, отдавна вече не важи. Теоретично - колкото по-ограничено е предлагането на места в самолетите, толкова по-високи могат да станат цените на билетите. В момента обаче съвсем не е сигурно дали хората са склонни да плащат по-високи такси - особено след като в усилията си да преодолеят кризата, големите авиокомпании ги приучиха да се радват на постоянно спадащи цени на билетите. По официални данни средната цената на самолетните билети е падала почти всеки месец от март 2001 г. насам. На фона на общата стагнация в индустрията единствено т. нар. икономични или нискобюджетни авиокомпании се радват на жизнен и стабилен бизнес. Те летят на по-ниски цени, използват по-малки и икономични самолети, не предлагат пълно обслужване на пътниците си и са обвързани от далеч по-леки пенсионни и осигурителни задължения към малкото си служители, които освен това не са обединени в профсъюзни организации. Лидерите в бранша вече са се примирили с факта, че в момента, в който някоя евтина авиокомпания се намеси в техния пазар, те ще бъдат принудени да смъкнат цените на билетите си. Американ Еърлайнс например вече взема по не повече от 299 щ. долара за еднопосочен билет между летище Кенеди в Ню Йорк и три от най-големите градове в щата Калифорния, тъй като по този маршрут се състезава с нискобюджетните Джетблу Еъруейз (JetBlue Airways) и Фронтиър Еърлайнс (Frontier Airlines). Евтините4 превозвачи също страдат от спада във въздушните пътувания, но по общо мнение те първи и най-бързо ще се възстановят от него. Още повече че някои от тях продължиха да повишават печалбите си, въпреки многобройните фактори, които упорито подяждат авиобизнеса от две-три години насам. Американските нискобюджетни превозвачи са в още по-изгодна позиция от своите европейски конкуренти. След като напоследък Саутуест Еърлайнс и други щатски евтини авиопревозвачи предпочитат да не летят извън територията на САЩ, те изобщо не почувстваха драстичния спад в пътуванията към най-критичните региони на света. По мнение на специалисти лидерите Америкън и Юнайтид имат да извървят още доста, докато отново се превърнат в наистина здрави компании. А това ще стане далеч по-лесно, ако веднъж завинаги се откажат от амбициите си да останат на водещите първо и второ по големина място в бранша. И ако дадат път на по-малките си нискобюджетни конкуренти, които все по-агресивно (и успешно) им дишат във врата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във