Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БУЛСТРОЙ-21 ПРИВАТИЗИРА С ИСПАНСКИЯ ДЪЛГ НА МИНЕРАЛБАНК

Надзорният съвет на Агенцията за приватизация одобри продажбата на 100% от Пътни строежи-Велико Търново ЕООД, на Булстрой-21 АД, София. Купувачът е дружество, свързано с компаниите на Гриша Ганчев, действащи под името Литекс. Председател на борда на Булстрой-21 е Искра Григорова. Те е управител и на софийското Лазурит ЕООД, което е 100% собственост на Литекс АД. Тази връзка не е случайна. Седемдесет на сто от Булстрой-21 и 52% от Литекс АД държи една и съща компания - швейцарската АСП асистънс холдинг (ASP Assistance Holding), която преди година спечели конкурса за строеж на международната автогара в София.Това не е първата сделка на регистрираното преди година и половина Булстрой-21. Миналия декември дружеството купи на търг с явно наддаване 92% от капитала на Хидро ЕООД - Девин, като плати 400 хил. лева. Сделката за Пътни строежи-Велико Търново бе договорена още през февруари, но одобрението й бе забавено вероятно заради начина на плащане. Цената по договора е 3.8 млн. лв. и ще се издължи според рамковото споразумение за изплащане на испанския дълг на МИНЕРАЛБАНК. Става дума за суаповите схеми, по които задълженията към испанската агенция за застраховане на експортните кредити ЦЕСЦЕ и към италианската САЧЕ може да бъдат заменени срещу собственост в български държавни предприятия. Чрез участие в приватизацията досега бяха изчистени 21.2 млн. евро от испанския дълг. Солвей Соди успя да плати по този начин купените в пакет Геосол - Провадия, Завод за добив на варовик и ТЕЦ Девня. През 1999 г. Ти Би Ай пък покри чрез суаповата схема закупените 31% от Булстрад (7.61 млн. щ. долара). А през тази година за сметка на испанския дълг бяха платени 70% от цената за контролния пакет в Инкомс телеком холдинг и три негови дъщерни дружества (стойността на цялата сделка бе 9 млн. лева). В края на миналата година споразуменията с испанците и италианците бяха удължени с още 12 месеца. Сделката за търновските Пътни строежи може да се окаже предпоследната, която ще се направи с дълга към ЦЕСЦЕ. Но ако до 19 октомври 2003-а не се намерят инвеститори, които да се възползват от останалите около 4 млн. евро от испанските задължения, държавата ще трябва да извади пари от бюджета, за да ги плати.По-сложно е положението с италианския дълг, който е около 56 млн. евро, а споразумението за него изтича през януари догодина. Единствен пробив засега е сделката за Порт флот - Бургас - ЕООД, Бургас, сключена в началото на тази година. Тогава 100% от капитала бяха продадени на АРЗ - Холдинг 2002 ЕООД срещу 9 млн. лева. От тази сума 90% са платени според споразумението за изплащане на дълга на Стопанска банка и МИНЕРАЛБАНК към САЧЕ - Италия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във