Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БУЛГАРТАБАК СЕ УРЕДИ С ПРОЕКТОЗАКОН

След едномесечно умуване управниците решиха да разсекат възела от проблеми около продажбата на Булгартабак и БТК с изменения на приватизационния закон. Корекциите предвиждат парламентът да има последната дума по приватизацията на 12 държавни дружества от значение за националната сигурност, сред които са и тютюневият холдинг, и телекомуникационната компания. Така ще се избегне и възможността изборът на купувач да се обжалва пред съда.Одобреният от правителството законопроект за промени в приватизационния закон е подготвен от министрите Георги Петканов, Николай Василев, Милен Велчев, Пламен Петров, Мехмед Дикме, Милко Ковачев и Николай Свинаров. Промените ще създадат опростен и леснодействащ механизъм за продажба на предприятията, без той да може да бъде блокиран - коментира за БАНКЕРЪ от Санкт Петербург вицепремиерът Василев. - Причината Булгартабак да се включи в списъка на стратегическите дружества е, че фирмата държи цял отрасъл, изхранващ значителна част от населението, и евентуалният й крах ще доведе до сериозни социални сътресения, които могат да застрашат националната сигурност. Николай Василев допълни също, че холдингът и дъщерните му дружества са един от основните източници на приходи за бюджета. От данъци, мита и акцизи върху продукцията им в хазната всяка година постъпвали 600-700 млн. лева. И ако тези постъпления се стопят поради продажбата на фирмата на неподходящ купувач, това можело да застраши финансовата стабилност в България. Новият ред ще се прилага при приватизацията на повече от половината от държавния дял в дружества, в които правителството притежава над 80% от акциите. Този текст обаче на практика се обезсмисля, тъй като компаниите, попадащи под разпоредбите му, са изброени изчерпателно в специално приложение към законопроекта на кабинета. Освен БТК и Булгартабак в него попадат и електроразпределителните дружества в Пловдив, Горна Оряховица, Стара Загора, Плевен, София-град, София-област и Варна, както и Кинтекс, Тератон и ВМЗ - Сопот.Министърът на вътрешните работи Георги Петканов, който представи проекта на специална пресконференция в четвъртък (22 януари), обясни, че включването на въпросните 12 дружества в приложението е съгласувано с Националната служба за сигурност и военното контраразузнаване. Продажбата им ще става след обявяването на публичен конкурс от Агенцията за приватизация. Но на ведомството на Апостол Апостолов е отредена само поддържаща роля. То ще изготвя предложение за класация на офертите в съответствие с първоначално обявените критерии. Колкото до победителя, той ще бъде определян на заседание на Министерския съвет. Членовете на кабинета ще посочват и сроковете за подаване на декларации по чл.7 ал.3 (ЗПСПК), и времето за сключването на приватизационния договор. Не става ясно обаче дали агенцията ще може да декласира участник заради неспазване на задължителните й указания и кой ще определя точките за класирането? А инак изборът на правителството ще се одобрява от Народното събрание. Ако парламентът го отхвърли, процедурата ще се прекратява.Най-спорният момент в законопроекта е отнемането на възможността актовете на Агенцията за приватизация, включително и на нейния надзорен съвет, както и тези на Министерския съвет да подлежат на обжалване и протест по реда на Закона за административното производство и Закона за Върховния административен съд. Объркването става пълно с преходните и заключителните разпоредби на проектодокумента. Според тях конкурсните процедури за приватизация на дружествата от приложения списък, за които има подадени окончателни оферти, но няма обявен победител, ще приключат по новите текстове. Това означава, че специалното законодателство ще се приложи за Булгартабак, за която изборът на купувач бе отменен от Върховния административен съд. Но не и за БТК, при която протестът срещу избора на купувач бе отхвърлен от съда. Макар да не изглежда сложна, внезапната смяна на правилата ще предизвика доста въпросителни. Трябва ли например АП да спази решението на съда и да поиска подобряване на офертите за цигарения холдинг, или ще е необходимо просто да даде на правителството старото класиране, според което Тъбако кепитъл партнърс са на първо място? Участието на компанията, изкупена от Дойче Банк, също е проблематично - най-вече заради констатацията на Върховния административен съд, че е имало съществени нарушения на процедурата, заради които партньорите е следвало да бъдат отстранени. И изобщо, възможно ли е Агенцията за приватизация и правителството да базират следващите си ходове върху игнорирането на указанията на съда, след като така или иначе решенията им няма да може да се обжалват?Засега са ясни няколко принципа и първият е, че няма да нарушим решението на ВАС - подчерта пред БАНКЕРЪ Николай Василев. - Вторият е, че този, който е победител в конкурса, ще спечели. Вицепремиерът не бе сигурен дали трябва да има повишаване на офертите. Но каквото и да е решението на Агенцията за приватизация по този въпрос - отбеляза той - след като Дойче Банк изкупи акциите на Тъбако кепитъл партнърс, притеснението за тяхното участие отпада. А че Дойче Банк ще остане в сделката за Булгартабак холдинг, Василев няма никакви съмнения. Той щял да говори с нейни представители по телефона на 24 или 25 януари.Решението на кабинета предизвика доста съмнения. Искрено се надявам, че това не се прави заради Булгартабак. Дано някой не подведе правителството с противоправни действия, каза пред БАНКЕРЪ представителят на Росбулгартабак Тихомир Трендафилов.Юристи пък напомниха, че подобен опит за необжалваемост на актовете направи през 1999 г. и предишното правителство (по повод БТК). Конституционният съд обаче отхвърли извънредната мярка, предвидена в Закона за приватизация (решение N8 от 12 май 1999 година). Магистратите тогава се съгласиха, че може да има необжалваемост на някои изрично посочени актове, но не и на всички актове, издавани от даден орган.На състоялата се на 24 януари в резиденция Бояна конференция за реформата в административното правосъдие председателят на Върховния административен съд Владислав Славов заяви, че не вижда как опитът да се говори за национална сигурност ще даде сериозни аргументи за конституционната съобразност на новия закон. Той каза още, че от решението на ВАС е ясно как трябва да продължи процедурата за Булгартабак. И тъй като тя е висяща, все ще има някакъв акт, който да подлежи на съдебен контрол (въпреки новия закон).При подготовката на промените в закона за приватизация бе обърнато специално внимание на пълната им съвместимост с текстовете на конституцията - е становището на Николай Василев. - Те са структурирани по начин, който позволява бързото им обсъждане в парламентарните комисии и приемането им в пленарната зала. Вицепремиерът не пропусна да отбележи и че зад проекта стои целият Министерски съвет, което е залог за по-бързото му прокарване в Народното събрание и за стриктното му прилагане.

Facebook logo
Бъдете с нас и във