Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЪЛГАРИТЕ - АУТ ОТ ХЕМУС ЕЪР

Тринайсет кандидат-купувачи се наредиха пред вратата на Хемус Еър. До крайния срок (20 октомври) информационния меморандум за приватизацията на авиокомпанията закупиха: Балкантурист, Вега еърлайнс, Зета транс, Еър Скорпио, Пирин-турист, Лизингово дружество, Людмила Димитрова Василева - физическо лице, Редстоун кепитъл корпорейшън от САЩ (представлявана от ЛБ Консулт, София), Ню Хемус Авиейшън, Делауеър, САЩ, Албениън еърлайнс, Еър България 2000, Емак Ел-Ариш, Кайро, и египтянинът Емак Марса Алам като физическо лице.


Прави впечатление, че както при раздържавяването на националния превозвач Балкан, така и сега сред кандидатите липсват имената на известни авиокомпании. Меморандум не е закупил дори Руският авиационен консорциум (РАК), който специално бе поканен от Агенцията за приватизация за участие в процедурата за раздържавяване на Хемус еър. Преди няколко дни от централата на РАК в Москва съобщиха за БАНКЕРЪ, че консорциумът не проявява никакъв интерес към втория ни национален авиопревозвач.


Колкото и странно да изглежда, при това разпределение на силите като най-сериозен играч се очертава Албениън еърлайнс. Веднъж заради вече традиционните й взаимоотношения с Хемус еър, и втори път заради собствениците й.

Албанската връзка на Хемус еър

започва преди пет години и без преувеличение може да се каже, че ако днес Албания има своя авиация, то това е благодарение на Хемус. И в момента целият авиопарк на Албениън се състои от четири лизинговани заедно с екипажите самолета - три Ту-134 и един Як-40, собственост на нашия превозвач. Единственият реактивен самолет на втората албанска авиокомпания ADR е Як-40, също нает от Хемус.


По-интересен обаче е въпросът за собственика на Албениън еърлайнс. Добре познаващи световния авиобизнес твърдят, че от няколко години тя е притежание на кувейтски бизнесмен, който имал дял и в националния превозвач Кувейт еруейз. Ако се направи и връзката, че голяма част от инвестициите - 12.3 млн. кувейтски динара (около 40 млн. щ. долара), за новата полоса на софийското летище, която ще започне да се изгражда от средата на 2001 г., ще дойдат именно от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие, то участието на кувейтски капитали в приватизацията на Хемус еър изглежда повече от очаквано и логично. А добавим ли безспорната финансова мощ на Кувейт еруейз и силното кувейтско лоби във Вашингтон и Лондон, шансовете на Албениън ейрлайнс да стане собственик на Хемус еър, изглежда, не са за пренебрегване.

Германският бизнесмен Улрих Бентелер

обяви интереса си към сделката по Дарик радио. Според столичен всекидневник Бентелер щял да участва в наддаването чрез Еър България, но това явно е недоразумение. Еър България бе регистрирана преди две години в щата Делауеър, САЩ, специално за да участва в приватизацията на Балкан. Фирмата се свързва с бизнеса на братя Боневи, собственици на МБТР, около които гравитира и името на шефа на Еър Виа Михаил Донски. Пред репортер на БАНКЕРЪ Донски обаче заяви, че ако Еър България има намерение да участва в процедурата за раздържавяване на Хемус еър, то това става без негово съгласие. Донски изрази и съмнение, че може би става въпрос за някаква друга фирма Еър България. Колкото до Улрих Бентелер, той също бе сред кандидатите за Балкан, но загуби битката.


Останалите чуждестранни купувачи на информационния пакет за Хемус еър - американската компания Редстоун кепитъл корпорейшън и кандидатите от Кайро, са забулени в информационна мъгла.


Що се отнася до

заинтересованите български фирми

в авиобизнеса се смята, че нито една от тях няма потенциала да закупи Хемус еър. А и източник от АП сподели, че на ръководството на агенцията било разпоредено да намери начин да прекрати процедурата, в случай, че оферти подадат само български компании.


Балкантурист може и да превозва туристите си със самолети, но амбициите да се превърне в балкански аналог на Некерман, който притежава собствена мощна чартърна авиокомпания - Кондор, засега предизвикват само усмивки. От друга страна, и на премиера Костов едва ли ще му хареса в края на правителствения мандат една сериозна фирма да отиде в ръцете на Мултигруп (днес България 2000).


Далеч от Некерман е и Пирин-турист.


Вега еърлайнс е регистрирана през април 1998 г. в София. Управлява се от Петър Ценков и оперира с три товарни самолета Ан-12, чиято обща пазарна цена е под 500 хил. щ. долара. Уставният капитал на дружеството е 5000 лева. Добра авиокомпания, но товарна, без никакъв опит в превозите на пътници - беше коментарът на известен авиоексперт.


Зета транс пък е регистрирана през март 1999 г., управлява се от Владимир Загоров и трудно би отговорила на изискванията на АП, според които кандидат-купувачите трябва да представят одитирани финансови отчети за последните две години от дейността си. В още по-голяма степен това се отнася за Лизингово дружество ООД. Регистрацията му е обнародвана на 14 март тази година, а съдружници в него са Общинска банка и Солитуде ООД.


Еър Скорпио на Милко Запрянов е близнак на другата негова компания - Скорпион еър, и е известна най-вече с това, че има дългосрочен договор за превоз на пратките на DHL по света.


Очевидно, помнейки перипетиите около продажбата на Балкан и сърбайки сега попарата й, този път АП постави

по-сериозни изисквания

към потенциалните купувачи на 51% от Хемус еър. Половината от договорената цена ще се плати в брой, а за другата половина АП допуска плащане с държавни дългосрочни облигации или с други разрешени от закона платежни средства. Новият собственик ще е длъжен не само да запази, но и реално да осъществява предмета на дейност на Хемус еър за срок от пет години, като през това време няма да има правото да продава или прехвърля акциите си.


Като сериозна бариера пред евентуалните кандидати за наддаването може да се приеме и изискваният висок за нашите условия депозит за участие от 500 хил. лева.


Крайният срок за подаването на офертите е 17.30 часа на 1 ноември, но тъй като тогава е почивен ден, предложенията ще се приемат до същия час на 2 ноември.


Неизяснен и до днес обаче остава въпросът

каква е причината за внезапното решение

да се продаде Хемус еър, след като и бившият, и сегашният транспортен министър нееднократно декларираха, че авиокомпанията не е в програмата за приватизация на кабинета до края на мандата му? Изтъкваше се дори и мотивът, че това няма да стане, докато не се изясни съдбата на националния авиопревозвач Балкан. По-ясна ли е сега тази съдба? На летище Хийтроу в Лондон вече цяла седмица стои арестуван самолет Боинг 737 на Балкан. Причината за тази крайна мярка са неплатени аеронавигационни такси към Евроконтрол и летищни налози към Хийтроу в размер на близо 4 млн. паунда (5.6 млн. долара). Не е за пренебрегване и фактът, че до крайния срок - 15 октомври, Балкан не бе подал документите си за подновяване на свидетелството за авиационен оператор.


Може би по-богатата информация, с която разполага правителството, го е накарало да задвижи операция Хемус еър при очевидните издънки на Балкан.


Много са и въпросителните около това, защо АП обяви за

раздържавяване точно 51 процента

от Хемус еър, а не примерно максималния размер - 80% (при запазване на 20% за преференциална продажба на служителите)? Никъде в решението на приватизационната агенция не се споменава, че държавата желае да запази някаква част от превозвача. Оттук тръгнаха съмненията, че Хемус еър е предназначена за някой, който ще плати 51% за нея, а след това ще придобие и останалото на много по-ниска от пазарната цена. Такива успешни опити у нас има и те не са един и два.


Според експерти от транспортното министерство минималната цена, която бъдещият купувач трябва да плати за Хемус еър, е поне 5 млн. лева. Но най-интересното около приватизацията на превозвача е, че поне до момента не се е чуло за него да претендира някое братовчедско РМД. Говори се, наистина, че в регистрираната в Делауеър офшорка - Ню Хемус Авиейшън, участват бивши и настоящи членове на ръководството на Хемус еър, но тази информация тепърва ще трябва да се потвърди.


БАНКЕРЪ научи още, че специално на ексминистър Вилхелм Краус от много високо място му било разпоредено да не участва под каквато и да била форма в това раздържавяване. Разумна разпоредба, като се има предвид, че Хемус еър е последната държавна реално работеща и все още финансово независима авиокомпания у нас, а Краус от 13 октомври е обвинен в длъжностно престъпление и е с наложена мярка за неотклонение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във