Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЪЛГАРИЯ ЕР СЕ СДОБИ СЪС ЗАСТРАХОВАТЕЛ

ИМЕТО НА ПРЕЗАСТРАХОВАТЕЛЯТ СЕ ПАЗИ В ТАЙНАМинистерството на транспорта обяви на 7 юни избора си за застраховател на националния авиопревозвач. Печелившият билет изтегли ДЗИ-Общо застраховане. На 21 май транспортното ведомство обяви конкурс за подновяването на застраховките на самолетите на авиокомпания България ер. Той е бил организиран по Закона за упражняване на правата на собственост на държавата, а не според Закона за обществените поръчки, тъй като авиокомпанията е държавна и е носител на националния флаг. Обект на застраховката са осем самолета тип Бойнг 737 (четири от тях бяха доставени съвсем наскоро, през май този година). Съгласно конкретните лизингови договори, подписани с Луфтханза, с Дженеръл Илектрик, със Си Ай Ти и с Де Ес Еф, тя трябва да гарантира високи лимити на отговорност - от порядъка на 600 млн. щ. долара за всяка машина. В конкурса са участвали също ЗПАД Алианц България и ЗПАД Булстрад. Тръжни документи е купила и ЗК Армеец, но впоследствие се отказала от участие.Изборът на самолетен застраховател, според специалистите от бранша, в български условия е относително понятие. Местните компании не разполагат с ресурси да изплатят евентуалните обезщетения за катастрофирал самолет и затова авиационните застраховки, съгласно изискванията на лизинговите договори, се нуждаят от презастрахователни покрития, приемливи за лизингодателите или за собствениците на въздухоплавателните средства. Затова може би по-правилно е било да се обяви конкурс за избор на презастраховател, смятат хората от бранша. Поради невъзможността да се поеме рискът от евентуални злополуки със самолетите, според тях българските компании се явяват в ролята на застрахователни агенти. Авиокомпания България ер е отговорна за всичките рискове, свързани с евентуално неблагоприятно събитие със самолетите. Ето защо в случая са обхванати застраховките Каско - всички рискове (т.е. корпусът и резервните части), застраховка Гражданска отговорност към трети лица, към пътници, към стоките, пощата и пътническия багаж на борда на самолетите, както и при военен риск, застраховка Каско - военен риск, застраховка Каско - франшизи ( т.е. допълнително застраховане на самоучастието на авиокомпанията в покриването на щети). Най-висок е лимитът на отговорност за неимуществени и за имуществени вреди ( т.е. максималният размер на обезщетението, което трябва да се изплати за всеки самолет) при застраховките Гражданска отговорност - 600 млн. щ. долара за всяко едно събитие за всеки отделен самолет. В случай на настъпване на застрахователно събитие от военно или терористично естество този лимит също е 600 млн. щ. долара. Това, както бе казано, е изискването на лизинговите договори. Поради големия размер на лимита на отговорност се изисква да има 100% презастрахователно покритие. Премията в конкретния случай е между 2 и 3 млн. щ. долара. Срокът на договора е една година. Премиите се изплащат на презастрахователната компания на четири вноски поради големите й размери. Възможно е и разсрочването й на 12 вноски. Около 10% от нея се задържат от българската застрахователна компания, която осъществява авиационната застраховка -около 250 хил. щ. долара. Рейтингът на презастрахователите в случая се изисква да е от порядъка на А и по-висок, според скалата на американската агенция Standard Poors .Съгласно конкурсната документация 70% от риска трябва да бъде пласиран при презастрахователи с рейтинг минимум А - , а останалите 30% - с рейтинг ВВВ. Рискът е пласиран на лондонския пазар - обясни за БАНКЕРЪ Валери Алексиев, прокурист на ДЗИ-Общо застраховане. Той обаче се въздържа да назове имената на фирмите на презастрахователите.ЗПАД Булстрад, според твърдения на нейни служители, е недоволно от подхода при организацията на наддаването и е обжалвало резултатите от конкурса. Според тях за пореден път процедурата е опорочена от начало до край. Написахме няколко писма до България Ер с копие до транспортното министерство, в които призовахме за повече отговорност при провеждането на конкурса, за да не се получи фалшив като миналогодишния, но никой не обърна внимание - твърдят от компанията. Там смятат, че тази година ще се използва презастрахователният пазар от т.нар. трети свят. Затова са атакували процедурата. Пресаташето на министър Николай Василев обаче реагира, че засегнатата страна просто злослови по адрес на спечелилата конкурса застрахователна компания и сделката е съвсем изрядна. Въпреки това хората от Булстрад твърдят, че не са им показани сертификатите за застраховане на самолетите и недоумяват защо министерството им отказва, при положение че от 11 юни тези документи би трябвало да са разпратени до всички летища, където кацат тези самолети.

Facebook logo
Бъдете с нас и във