Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЪЛГАРИЯ ЕР СЕ ОБЗАВЕДЕ С ДВА ВЪЗДУШНИ КОВЧЕГА

Лятната чартърна програма на националния авиопревозвач е провалена. Задкулисни игри осигуриха на частниците доходоносен бизнес, а за държавната компания оставиха само плащането на неустойките Ще издам инструкции към ръководството на авиокомпания България Ер да подмени поетапно самолетите си с машини, които са на възраст под десет години. Тези тежки слова са изречени в средата на януари от вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев след срещата му с водещи български авиокомпании и браншови организации. Тогава той призова частниците да последват примера на държавната компания и да обновят самолетните си паркове по същата схема. Според Василев, до края на 2004 г. България Ер трябва да наеме четири нови машини, а местните й конкуренти - поне десетина. Модернизацията, освен че е много важна за сигурността, е и въпрос на имидж, гордо отбеляза тогава Василев и... сметна въпроса за приключен. Три месеца по-късно държавната авиокомпания претвори творчески препоръката на ресорния си министър, но с известни изменения. В смисъл такъв, че нае два самолета Боинг 737 - 300, но произведени в далечната вече 1989 година. Хора, запознати със състоянието на двете придобивки, заявиха пред БАНКЕРЪ, че новите самолети са не с три, а само с две тоалетни. Колкото и да звучи невероятно, сред два от основните критерии, определящи цената на всеки пътнически самолет, са броят на WC-тата в тях и помещенията за товарене на обслужващите колички. Поне от две петилетки всяка уважаваща себе си авиокомпания работи със самолети, разполагащи с по три тоалетни. Ето защо изглежда странно, че националният авиопревозвач е решил да върне часовника си поне три петилетки назад. Договорът, с който България Ер нае двата вехти самолета, е подписан на 19 април в Лондон от изпълнителните директори на компанията Константин Тасков и Филип Алексиев. От другата страна на сделката е американската лизингова компания Дженерал Електрик Кепитъл Авиейшън Сървисис (General Electric Capital Aviation Services) и с това се изчерпва цялата информация по случая, сведена до знанието на широката общественост. Всичко по-любопитно около сделката - условията в договора, цената на лизинга, техническото състояние на самолетите, задълженията на България и на американците - все още са грижливо пазена тайна. Е, БАНКЕРЪ успя да научи туй-онуй по случая, но от това едва ли на някого ще му стане по-леко на душата, ако знае, че негови близки летят с въпросните самолети. Според източници, запознати с основните параметри на лизинговата сделка, новите машини са 149-местни и са наети за срок от две години. Всеки месец България Ер ще плаща на американците общо 260 000 щ. долара за двата вехти Боинг 737-300, докато за същия тип самолети, но по-висок клас - Боинг 737-500 и които компанията повече от година е наела от Луфтханза, които отговарят на съвременните стандарти, месечната рента е 100 000 щ. долара. Ако всичко приключваше само с разликата в лизинговите вноски и броя на тоалетните на борда, все някак американската сделка можеше да бъде преглътната. Източници на БАНКЕРЪ обаче твърдят, че голямото прецакване тепърва предстои. Най-напред България Ер е длъжна да плати данъци за двата самолета и в България, и в САЩ. Причината е, че лизинговата компания е регистрирана отвъд Атлантика, а между САЩ и България няма спогодба за избягване на двойното данъчно облагане. След това ще се наложи въпросните два самолета да бъдат ремонтирани доста сериозно, защото техническото им състояние било твърде далеч дори от санитарния минимум. Осведомени твърдят, че в момента, когато България Ер и Дженерал Електрик Кепитъл Авиейшън Сървисис са уточнявали последните детайли по договора, единият от самолетите е бил изтърбушен за ремонт, като са били свалени дори двигателите му. Не по-розово е положението и с другите две машини, които България Ер трябва да наеме. В понеделник (10 май), на сбирка в транспортното министерство, Николай Василев е отрязал мераците на ръководството на авиокомпанията да наема самолети по свое усмотрение. В продължение на месец националният авиопревозвач води тежки преговори с дъщерна фирма на Дойче Банк на тема самолети на лизинг, но явно условията на сделката не са се понравили на министър Василев. Според експерти в бранша, докато се чудели как точно да обновят самолетния си парк, шефовете на България Ер изпуснали няколко много изгодни оферти (общо за 12 машини) и в момента немците се оказали единствените, които били склонни да ни дадат самолети. Причината е, че подготовката за активния летен сезон вече приключи и, както се казва по друг повод, който взел - взел. Който не взел - ще се задоволява с онова, което е останало. На пръв поглед не е ясно защо ръководството на България Ер не потърсило пряк контакт с немския авиопревозвач Луфтханза, който вече ни е предоставил два самолета и би могъл да ни предложи преференциална оферта като на редовен клиент. Клюката обаче дава отговор и на тази мистерия: двата самолета, които ядосаха министър Василев, са на Луфтханза, но някой предпочита да ги наеме през посредник, а не директно от техния собственик. Според хора от авиокомпанията, единият от изпълнителните директори - Константин Тасков, вече получил жълт картон от Николай Василев, защото вземал решения, без те да се съгласуват с директорския борд на България Ер. Включително и за четирите нови самолета. На 2 април 2004 г. от името на транспортния министър беше разпространена новината, че сменят Тасков, но само ден по-късно се разгласи вестта, че не се маха никой, а всъщност се назначава още един изпълнителен директор. Дубльорът на Тасков, който явно е назначен с цел засилване на контрола, се казва Филип Алексиев и допреди няколко месеца също бе изпълнителен директор на България Ер. През октомври 2003 г. обаче, по нареждане на Николай Василев, той бе освободен от тази длъжност и зае поста финансов директор в авиокомпанията. На 14 май (петък), ден преди четирите нови самолета да поемат чартърната програма на България Ер, ръководствата на транспортното министерство и на компанията се събраха да търсят изход от поредния авиопровал. До редакционното приключване на вестника не стана известно открит ли е въпросният изход, или не е, но това не е толкова интересно. По-важното е, че първият от четирите нови самолета трябваше да литне по предварително договорена чартърна линия в... събота (15 май). Както обаче стана дума по-горе - двата американски ковчега още не са ремонтирани, а двете немски машини още не са договорени. Ето защо най-вероятно чартърите на България Ер ще бъдат поети от частни авиокомпании, а за държавния превозвач ще останат само две задължения. Едното е да плати неустойките на всички туроператори, с които има предварително сключени договори. Второто задължение също е свързано с изваждане: България Ер е длъжна да покрие разликите в цените на билетите, които неминуемо ще се появят, щом частниците поемат нещата в свои ръце.

Facebook logo
Бъдете с нас и във