Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЪЛГАРИЯ ЕР ИГРАЕ РУСКА РУЛЕТКА

Летенето с националния авиопревозвач България Ер много прилича на руската рулетка - има риск, но човек може да оцелее и... даже да изкара някой и друг лев. На това мнение са щастливците, прекарали по няколко часа на аерогарите в очакване. Когато закъсненията са от порядъка на час-два, пасажерите се облажват с около стотина долара компенсация за забавянето и лесно преглъщат това неудобство. А цената на билета пада и под тази на т.нар. нискобюджетни авиокомпании (low-cost). Но всяко неудобство си има цена. А когато ти се наложи да седиш осем часа на крак, без вода и храна в компанията на над 150 човека в едно тясно помещение, каквото е залата Заминаващи на столичния аеропорт, приятното чувство от това, че си напред със стотачка, се изпарява много бързо. В бр. 35 от 4 септември разказахме за драмата, преживяна от пътниците на полета до Франкфурт на 28 август, които изкараха на крак повече от осем часа, натъпкани като сардели в столичното летище. Тази дата вече е известна като черната събота в авиокомпанията, защото в рамките на няколко часа се развалиха три от самолетите на България Ер, пътуващи по три различни линии. Първи излезе извън строя Браво - Оскар - Хотел (BOH), който трябваше да закара 120 пътници до Франкфурт. А на дошлия да го смени Боинг 737-300 BOК (Браво - Оскар - Кило), взет през май от американската лизингова фирма Дженеръл Електрик Кепитъл Авиейшън Сървисис (General Electric Capital Aviation Servicesсе), пък му се счупи хидравличната помпа. Хитът в серията на трошките се оказа Боинг-ът с инициали BTL (наричан Браво Танго Лима), който също е взет от Дженеръл Електрик. Официалната версия за неговата повреда звучи повече от смешно: вследствие на проливен дъжд се навлажнили кабелите и навигационната му система излязла от строя на път за Дания. Редно е да отбележим, че технически проблеми със самолетите има всяка авиокомпания по света - машина е, чупи се. Разликата между нашата държавна и чуждестранните компании обаче е съществена - при най-малкия проблем западните превозвачи разнищват случая до най-малкия детайл и взимат всички мерки това да не се повтори. Но, изглежда, в България Ер нещата не стоят точно така. Според хора от този бранш след черната събота самолетите, с които лети националният авиопревозвач, се чупят още повече. Един от най-фрапантните случаи, който се пази в дълбока тайна, е от 12 септември, когато т. нар. Браво - Оскар - Джулия (BOJ) по време на полет от Бургас до Щутгарт се разхерметизирал. За щастие обаче пробойната не била голямаи екипажът успял да овладее положението, като снижил самолета. Няколко дена по-рано, на 6 септември, при кацането в Палма де Майорка уредите на т.нар. Лима (BOL) засветкали тревожно, предупреждавайки, че левият колесник на машината не е спуснат. Самолетът покръжил малко над летището и от кулата успокоили пилота, че вероятно има грешка в уредите, защото колесникът е спуснат. Лима-та кацнала и за няколко часа механиците отстранили проблема, но полетът закъснял с повече от три часа. За да не се излагаме пред чужденците, пътниците не били оставени да висят на аерогарата, а били настанени в луксозния хотел на летището в Палма де Майорка. Така че, който от пътниците не е имал бърза работа, едва ли се е оплаквал - хем си е лежал, хем са му платили... Обратният полет минал успешно, но когато дошъл моментът за кацането в София, апаратурата на Лима-та пак замигала като в дискотека заради проблемния колесник. За щастие и сега тревогата се оказала фалшива, но машината била вкарана за ремонт. Това принудило ръководството на България Ер да подари два от полетите, които е трябвало да направи Лима-та, на конкурента си Бългериън Еър Чартър. За съжаление обаче, като те подгони лошият късмет, отърване няма. Няколко дена след като техниците се справили с проблемния колесник на Лима на 14 септември, машината отново угаснала и то пак в Палма де Майорка. Този път обаче възникнал проблем с генератора. Отстраняването му отнело три часа и естествено с толкова е закъснял самолетът. Хора, запознати с проблемите на авиокомпанията, споделят, че последните няколко месеца самолетите все по-често се развалят. През април горе-долу около 20% от закъсненията са поради технически проблеми с машините, твърдят служители на България Ер. През следващия месец обаче, когато България Ер удвоява самолетния си парк, като взима четири нови машини, закъсненията се увеличават над шест пъти, като близо 70% от тях са по технически причини. През юли и август проблемът с техническите закъснения е овладян и забавянето на полетите по тази причина намалява с 40 процента.Непрестанните опити на в. БАНКЕРЪ да получи отговори на въпросите: защо се чупят толкова често самолетите, вярно ли е, че двете машини, взети през май от американската лизингова компания, трябва сериозно да се кърпят, как е възможно на един самолет да му се навлажнят кабелите или кабината му да се разхерметизира по време на полет, останаха без резултат. От България Ер отговориха, че това са прекалено технически въпроси, за които нито една авиокомпания в света няма да обели и дума. По-притеснителното ече в следващите няколко месеца до края на януари България Ер ще трябва да се раздели с три от самолетите си, с които ознаменува създаването си в края на 2002 година. Макар и да не са безпогрешни, въпросните машини (Боингите, Голф, Хотел и Джулия) по-рядко излизат от строя. Обезпокоителен е и фактът, че проблемите с техническата изправност на самолетите се знаят много добре в бранша, а това по никакъв начин не вдига акциите на компанията в предстоящата приватизационна процедура.

Facebook logo
Бъдете с нас и във