Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЪЛГАРИЯ Е АТРАКТИВНА, ОРГАНИЗАЦИЯТА НИ КУЦА

На прескочи кобила си играха представителите на всички български фирми и агенции, участвали в московскатата туристическа борса, която се проведе от 23 до 27 март в Москва. В първия ден на изложението хиляди руснаци атакуваха като скакалци огромния Експоцентър в руската столица, но влизането им бе забавено от милицията, която пропускаше всички само през две единични врати и проверяваше чантата и дрехите на всеки посетител.На големите борси обикновено първият ден е определен само за професионалистите, защото омесването с посетителите прави хаоса невъобразим - отбеляза Красимир Торолов от издателска къща Крас - Но руснаците искат да се вижда колко голям е интересът към борсата, и кошмарът е за нас.Българският павилион, разположен на 200 квадрата, заемаше стратегическо, централно място и интересът към него го правеше да прилича на полудял кошер. Всяка туристическа фирма разполагаше с тъмносиня катедра от половин квадратен метър, върху която бяха разположени всичките й рекламни материали и фирменият знак, а под нея лежаха купчини лъскави бумаги. Липсата на пространство изнерви всички участници - мнозина се спъваха и падаха върху натрупани чанти, кашони и други нужни вещи, разхвърляни наоколо. Оформлението на павилиона ни бе достатъчно ярко и свежо, за да привлича погледа още от входа. Петнайсетгодишният Райчо Палачев от Смолян, облечен в народна носия, самоотвержено се провираше из гъмжилото и звучно ручеше на гайда. Туристите се снимаха с него. Служители от българското посолство и доброволци непрекъснато разнасяха сандвичи и напитки, а когато не свиреше, Райчо също грабваше табличката в ръка. Липсата на стройна организация бе видима за българите, но не пречеше на руснаците. От фирма Крас бяха недоволни, че посетителите неуморно отмъкват техния информационен каталог за всички туристически комплекси в България (а той струваше 200 рубли, или 7 долара). Наложи се служителите й да полягат връз книгите, за да не ги задигне отново някой в движение.Зад българската палата се намираше тази на Турция, която през дните на изложението приложи широкоспектърна музикална атака - от руски частушки и съветски революционни песни до ирландската музика на спектакъла Lord of the Dance. В почивките между тях Райчо отново взимаше думата.Сред новите оферти на България бяха тези за детски туризъм в китни и здравословни места из страната. С брошурите, предвидени за младите туристи за Москва, пътуваше директорът на Националния център за отдих, възстановяване и спорт към Министерството на образованието Валентин Заяков, който получил една поръка от своя шеф: Привличай всички с детския туризъм! Имаме база, има бъдеще в това!. Заяков обаче бе доста изненадан от един от рекламните текстове - туристическият комплекс е отлично място за почивка на хора. Представянето ни и на това изложение предизвика гранддамата на българския туризъм Донка Соколова да заключи: Абе, благата вест за предстоящата национална стратегия за туризма я знаем всички, но кой ти гарантира каква ще излезе?На пресконференцията, дадена от заместник-министъра на икономиката Димитър Хаджиниколов, от изпълнителния директор на Агенцията за национална туристическа реклама Ивайло Гюров и от българския посланик в Москва Илиян Василев, станаха ясни две неща: българското посолство в Русия обработва руските визи за 24 часа и създава всички възможни облекчения за руските туристи - групови и индивидуални, докато руското посолство в София вгорчава живота на българите, престрашили се да пътуват до великата руска страна. И докато през наближаващия активен сезон у нас се очакват 170 хил. руски туристи повече от предишната година, през 2003-а в Русия са отишли всичко на всичко 14 хил. българи, от които само 5% са били туристи. Изложението показа още няколко дефекта в организацията ни. Сред обитателите на нашия павилион имаше руски фирми, които не доказаха по никакъв начин, че реално извършват тур.операторска дейност, свързана с България. При това именно те бяха довели най-много свои служители, което допълнително увеличаваше напрежението на терена. Изпълнителният директор на Агенцията за национална реклама Иво Гюров обаче постигна сериозни договорености за представяне на български туристически обекти на руския медиен пазар - две от най-популярните програми на националната телевизия ОРТ ще направят филми и предавания за страната ни. Именно телевизията е най-добър източник на реклама - руснаците няма да се впечатлят от няколко билборда, които при това можем да наемем на немислими за нас цени!, разясни той.По време на изложението се чуха и някои типични български реплики. Според едни от туроператорите (които трескаво се тъпчеха със сандвичи и сокове), ние сме напълно скапани откъм представяне и нищо не разбираме от туризъм. Според други - за участие в Московското изложение са се вредили най-тъпите агенции (макар за това да е спазена цялата процедура). А приемът, организиран в българското посолство за всички участници и свързани с българския щанд бизнесмени, бе коментиран като ненужна глупост, макар и критикарите да не пропуснаха напитките и хапките.Извън тези детайли стана ясно, че обслужването в българските хотели продължава да е по-качествено от руското, цените на нашите туроператори са несравнимо по-добри и смазващият поток от хора покрай българските туристически представители обнадеждава. Във всеки случай, на следващото изложение България щяла да ангажира двойно по-голяма площ (400 квадрата).За мен има една приоритетна задача - сподели на довиждане Ивайло Гюров - не просто да създадем качествена стратегия за туризма, а да постигнем взаимодействие между всички институции, ангажирани в този бранш. Твърде дълго разни министерства и агенции работят сами за себе си, а щом имаме единни интереси в туризма, и информацията трябва да стане единна. Завръщайки се, започвам с това!

Facebook logo
Бъдете с нас и във