Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БТА НЕ Е БАВНА, А ПРЕЦИЗНА

Максим Минчев, генерален директор на държавната информационна агенция, пред в. БАНКЕРЪГ-н Минчев, преди десетина дни раздадохте грамоти Бетеанец завинаги на дългогодишни служители на БТА, а преди по-малко от година коридорите на агенцията бяха охранявани с полиция. Изветря ли напълно мирисът на ботуши от БТА, както преди време бе описана кризата?- Без съмнение. Новият екип управлява агенцията вече десет месеца, през които животът в нея влезе в нормалното си русло и работещите се успокоиха напълно. Доказателство за моите думи е фактът, че партньорството с БТА възстановиха всички медии, които се бяха отказали от услугите й по време на кризата. Отделно непрекъснато расте броят на корпоративните ни клиенти - финансови институции, фирми, чуждестранни представителства, посолства. Дневно произвеждаме около 1000 новини и изпращаме близо 600 снимки. Категорично сме по-бързи и точни отпреди, от месеци не е правена грешка, от която да се срамуваме. Една от целите, които депутатите преследваха с отстраняването на бившия шеф Стоян Чешмеджиев и с вашето назначение, бе да не се реализират очевидно неизгодни за БТА проекти, като например създаването на телевизионен център. Смятате ли, че вашата идея за изграждане на пресклубове се оказа добра?- Абсолютно. Пресклубовете се оказаха изключително сполучливо попадение. Давам пример с Велико Търново, където пресклубът функционира от октомври миналата година. Само за броени месеци той зае ниша, благодарение на която днес вече в голяма степен се самоиздържа. В него говорят политиците, когато имат какво да кажат на избирателите, в него фирмите правят презентации на бизнеса си. И най-важното - колегите от града по-лесно си вършат работата. Сега градим пресклубове във Враца, в Пловдив, подписахме договор и за Стара Загора. За Националния пресклуб в София няма смисъл да говоря дълго - вече всички колеги са усетили предимствата от появата му. Чуждестранните ни гости също му дават високи оценки. Въобще в работата си досега се насочихме преди всичко към преструктурирането и оптимизирането на разходите. Преди да решим от какво имаме нужда, внимателно проучихме състоянието и проблемите на БТА. Стабилизирахме финансовото й състояние, за което ни помогнаха всички контролиращи органи в държавата. Преценихме внимателно всички приходи и разходи, проучихме всички дейности. Потърсихме резерви във всички ниши. Ориентирахме се кои сме, къде сме, за какво отиват парите, които държавата ни отпуска и които сами печелим, и поумувахме как да умножим вторите. Това беше особено важно за нас като предприятие, което освен държавна институция носи всички елементи на частната фирма - има мениджмънт, работи на пазара, продава информация, стопанисва имоти. Така се роди и идеята за пресклубовете. Голямата болка на всички, които преди около година слушаха директорската ви концепция, бе съдбата на списание Паралели...- През тази година Паралели навлезе в 40-ата си годишнина и просто нямаше как да не помислим за обновяването му и осъвременяването му. С него е израснало не едно поколение българи и никой в БТА не забравя, че в миналото списанието е било най-широко отвореният прозорец към света. Мога да кажа, че Паралели започна да връща стария си престиж. Не водим състезание, но вече успяхме да го качим на второ място по тираж сред седмичните списания в страната. Увеличаваме българската тематика, дайджест-публикациите, ориентираме го още повече към цялото семейство, сменихме рекламната политика. Предстои ни кардинално да променим и цялостната му визия, с което то ще стане още по-привлекателно. Искате да кажете, че не чувствате конкурентния натиск на частните информационни агенции и не сте засегнати от общия срив на пазара на печатни издания?- Говорих за върнато доверие и престиж и се опрях на фактите, които не се нуждаят от превод, за да докажа, че процесите за агенцията са положителни. Иначе, разбира се, БТА изпитва конкурентен натиск, пазарът непрекъснато предлага нови и нови неща, с които трябва да се съобразяваме. Трябва да ставаме непрекъснато по-добри на нашето ловно поле - търсенето на новини. Да бъдем максимално бързи, макар че аз не съм привърженик на състезанието кой ще спечели и ще пусне новината с минута преднина. Тази минута няма толкова голямо значение, важното е бъдем прецизни, точни и на първо място - обективни. В момента сме абсолютно независими по отношение на информацията и мисля, че всеки ще се съгласи с това. Не залитаме политически, не принадлежим нито на правителството, нито на президента, нито на парламента, принадлежим на държавата. Всякакъв клиентелизъм ни е абсолютно чужд. Голямото предизвикателство пред БТА е информацията ни да е бърза и в същото време проверена. За разлика от други, които искат да са наши конкуренти, ние сме национална институция, отговаряме и носим отговорност за казаното и написаното. Не можем да пускаме бомби без проверка и без източник - такива новини не са ценни за нас. Всеки друг може да пусне патица, да блъфира и после да се коригира - ние нямаме право на това. Затова някому може да се стори, че сме малко по-бавни от другите. Но е едно да съобщиш, че някъде има атентат, при който са загинали 50 българи и после да уточняваш, че всъщност не става въпрос за наши сънародници. А съвсем друго е да огледаш източниците си отвсякъде и едва тогава да пуснеш проверена и сигурна информация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във