Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БСП даде на Цацаров търга за столичното летище

На път за прокуратурата социалистите бяха предвождани от Филип Попов, Елена Йончева и Явор Божанков.

БСП поднови офанзивата си за спирането на конкурса за "Летище София". За целта социалистите внесоха сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров. Червените депутати твърдят, че са открили законово нарушение при процедурата. Конкретно, те се позовават на чл.24 от Закона за концесиите, който гласи, че: "Не се възлагат концесии при опасност за националната сигурност и отбраната на страната, за живота и здравето на гражданите, за околната среда, за защитените територии, зони и обекти и за обществения ред, както и в други случаи, определени със закон." Освен това цитират постановление на Министерския съвет от 2009-а, където е записано, че столичният аеропорт е обект от националната сигурност. Между правителствения документ и закона се създавало противоречие, а това било достатъчно основание търгът да бъде прекратен. 

Депутатът Филип Попов намекна, че за определен кръг хора имало облага от тази процедура. Иначе - по думите му, нямало смисъл печеливш обект да бъде концесиониран. В числа -  за последната година печалбата на аерогарата възлиза на 11.2 млн. лева.

Ако офанзивата на БСП даде резултат, това ще е вторият прекратен конкурс за софийското летище. През април 2017-а служебното правителство на проф. Огнян Герджиков зачеркна концесията. Аргументът му бе, че тя не защитава обществения интерес, ще се стигне до отлив на пътници и поскъпване на летищните такси. Служебният кабинет се противопостави и на идеята с приходите от цялата операция да се погасяват задълженията на железниците. Друг мотив беше, че не е подготвен предконцесионен анализ. 

Такъв бе направен със завръщането на Бойко Борисов за трети път във властта. За него бяха платени около 2 млн. лв. на Европейската банка за възстановяване и развитие. На база на този анализ ексминистърът Ивайло Московски заложи 35 години срок на концесията и прогнозна стойност 3.89 млрд. евро. Отделно има задължение за 600 млн. евро инвестиции и построяването на нов терминал.

Преди седмица британският летищен оператор Manchester Airport Group официално потвърди интереса си към надпреварата. Възможностите за участие в търга проучва и германският оператор Fraport, който е концесионер на морските летища във Варна и Бургас. Спрягат се също руската банка VTB  чрез нейно дъщерно дружество, оператора на летището в Цюрих, че дори австралийски и корейски претенденти. 

Засега оферти ще се приемат до 22 октомври, но усилено се твърди, че този срок може да бъде удължен, за да се привлекат повече кандидати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във