Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БОТЕВГРАДСКИЯТ ЧАВДАР Е НА НОВ КРЪСТОПЪТ

След като предишното правителство не успя в няколкото си опита да продаде неработещия от години ботевградски автобусен завод Чавдар ЕАД, сега със същото упражнение ще се заеме и ръководеното от Николай Василев Министерство на икономиката. На 28 февруари то ще проведе търгове с явно наддаване за четирите обособени части на предприятието, както и за краткотрайните му активи. Запознати обаче смятат, че определената минимална цена за автобусното производство е твърде висока. Който иска да придобие основната площадка, заедно с всички машини на нея, ще трябва да плати най-малко 16.623 млн. лева. За сравнение - цената, от която ще тръгне наддаването за активите на друго дружество от транспортното машиностроене - Варненска корабостроителница, е 20 млн. щ. долара, и то с включени в нея няколко недостроени кораба. Площадката за производство на автобуси е със застроена площ от 69 хил. кв. метра и е оценена на 7.69 млн. лв., или по 110 лв. за кв. метър. Оборудването пък е закупувано в периода 1974-1985 година. Надеждите на министерството очевидно са свързани със световноизвестните имена в бранша. Ликвидаторката на Чавдар ЕАД Юлка Пенева съобщи за в. БАНКЕРЪ, че са изпратени писма до 15-16 големи компании, произвеждащи автобуси, сред които са германската МАН и шведската Волво. Но задачата за привличането на инвеститори от такъв калибър ще е доста сложна. Особено като се има предвид, че най-сериозният кандидат за обособени части от завода на предишните търгове бе от Саудитска Арабия и той така и не подаде оферта. През последните години на оглед в Ботевград са идвали и руски фирми, като например Камаз. Интересна се очертава битката за Завода за автомобилни шасита, който също е обособена част от Чавдар ЕАД. Всъщност той се състои почти изцяло от недвижимо имущество и това го прави изгоден за развиването на всякакъв вид бизнес. Преди време кандидат за него бе италианска текстилна фирма, която имаше намерение да шие военни униформи за италианската армия. Германската компания пък искаше да развива преди месеци производството на кабели. Началната цена за обекта, който включва над 20 хил. кв. метра застроена площ, е 2 658 220 лева.Едва ли продажбата на останалите обособени части от дружеството ще успее да покрие и минимална част от дълговете му. На 28 февруари ще се предложат също така почивна база и стопански постройки в ботевградското село Рашково, както и бунгала край морето - в село Шкорпиловци. Общата им минимална цена е 163 100 лева. Ще се продават и редица краткотрайни активи, най-ценните от които са над 30 тона ламарина и около 40 тона стомана. За обектите, които останат непродадени, месец по-късно ще се насрочи нов търг. Ако и той се провали, ще се прави нова ликвидационна оценка на предприятието.В случай че основните два обекта от Чавдар ЕАД бъдат продадени, това почти със сигурност ще осигури покриването на задълженията му, които възлизат на около 19 млн. лева. Над половината от тях са към бившия Държавен фонд за реконструкция и развитие (ДФРР), чиито активи и пасиви вече са в държавния бюджет. Пари се дължат и на общината, социалното осигуряване, работници и доставчици. Заемът от ДФРР бе теглен в средата на 90-те години за производството на автобуси по сделка с общината в Бургас . Но местната управа не се разплати и ботевградският завод затъна в дългове към собственика си - икономическото министерство. Преди година за изход от тежкото финансово състояние се чертаеше триъгълна сделка за опрощаване на задълженията на Чавдар ЕАД към държавата и заличаване на задължението на община Бургас към завода. Договорка така и не бе осъществена. За сметка на това пък ботевградското предприятие започна съдебни дела за събирането на собствените си вземания. На 7 февруари се проведе поредното заседания на Бургаския апелативен съд по делото за дълга на местната община към Чавдар ЕАД. Както и да се произнесат магистратите обаче, казусът най-вероятно ще стигне и до най-горната инстанция - Върховния касационен съд. Което означава, че автобусният завод евентуално може да получи парите си не по-рано от края на тази година. Естествено е при това положение държавният му собственик да се надява единствено на приходите от продажба на обособените части.

Facebook logo
Бъдете с нас и във