Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БОЛНИТЕ ЩЕ ГИ ЛЕКУВАТ С ДВОЙНА ТАКСА

НДСВ МАХА ДОГОВАРЯНЕТО МЕЖДУ ЗДРАВНАТА КАСА И ЛЕКАРИТЕДвойно ще се вдигне т. нар. потребителска такса, която болният плаща за преглед при семейния си лекар, специалист и зъболекар. В момента тя е 1% от минималната работна заплата в страната, или 1 лев. Сумата да се увеличи на 2%, или 2 лв., е записано в подготвения законопроект на НДСВ за поправки в Закона за здравното осигуряване, научи БАНКЕРЪ. Интересно е, че след съвместното заседание на парламентарните групи на НДСВ и ДПС по здравната концепция (на 16 април) шефът на здравната комисия доц. Атанас Щерев не разкри предлаганите конкретни промени в законите, защото те тепърва щели да се дискутират. Депутати от коалиционния партньор също не знаеха за тях. По същото време обаче вариантът с точните текстове на предложенията вече е бил подготвен от парламентарната здравна комисия. Въпреки това в нито едно от многобройните си изказвания никой от царските депутати - автори на бъдещите промени в здравната реформа, дори и не намекна на публиката как управляващото мнозинство възнамерява да я натовари с още плащания. Предлаганата нова разпоредба за потребителската такса все пак предвижда и едно облекчение. Болният ще брои два лева на доктора за всяко второ и следващо ходене при него. Но, разбира се, никак не е трудно да се прогнозира, че джипитата масово ще отчитат посещенията точно като такива и по-често ще викат болните си за контролни прегледи. С промените НДСВ залага и още по-голяма възможност за източване на здравната касапредупредиха специалисти. Досега от потребителската такса бяха освободени едни от най-честите посетители при докторите - децата, инвалидите, социалнослабите, някои хроничноболни. Привилегията за тези групи хора ще се запази и занапред, само че лекарите и стоматолозите ще си получат двата лева от... здравната каса. Резултатът е ясен, сумите и по двете направления - даваните директно от болния и тези от касата, отиват направо в джоба на лекарите. По този начин публиката ще плаща още минимум 20 млн. лв. допълнително за здраве, сочат експретни изчисления. Очевидно е, че замисленото от НДСВ пак е в интерес на джипитата и специалистите от бившите поликлиники. Те и без това спечелиха най-много от здравната реформа, получават най-високи доходи в системата - с пъти над болничните специалисти, а работата им и като качество, и като организация не е мръднала от времето на социализма. Или ако е мръднала, то е назад. Явно НДСВ забрави предизборното си обещание да регулира този дисбаланс в заплащането на лекарския труд. И игнорира основното искане на коалиционния си партньор ДПС реформата да се превърти така, че да е повече в интерес на пациентите.Учудващо е, че продължава разминаването и в позициите на самите управляващи. Записаните в законопроекта нови норми се различават от продължилите противоречиви изявления на царските депутати за насоките на предстоящите промени. С новите текстове се премахва имазолът на НДСВ - управлението на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Часове след нейното скандално общо събрание на 22 април и избора на бившия здравен министър Илко Семерджиев в управителния й съвет доц. Щерев заяви категорично пред БАНКЕРЪ: Започваме промените в ръководството й. Съдейки от подготвения проект, схемата на управление на НЗОК ще се запази. Касата пак ще си има общо събрание, управителен съвет и директор. Сигурно само от недоглеждане (а не от тотално объркване) в някои текстове се явява и нов орган - надзорен съвет, за който обаче никъде не е посочено какво ще прави. Междувременно са отпаднали вариантите управителният съвет и шефът на касата да се избират от парламента, макар че съмишленици на Щерев до последно твърдяха това. Така или иначе, управляващото мнозинство ще получи възможност да разположи свои хора в управлението на НЗОК. Като начало съставът на общото събрание ще се свие от сегашните 54 на 36 души. Правителството ще посочи 18 от тях, по шест представители ще имат работодателите, работещите и общините. Мандатът и на общото събрание, и на управителния съвет, който то избира, ще стане от четири на три години, като някои членове на ръководните органи ще може да се освобождават и предсрочно. Клопката с мандата на сегашния състав, който изтича през януари догодина, вбеси най-много НДСВ. Доста любопитно е как царските депутати си представят бъдещия директор на здравната каса. Разпоредбата в законопроекта изисква на тази длъжност да е магистър по медицина, с призната основна медицинска специалност, придобита квалификация, специалност или магистърска степен по здравен мениджмънт и трудов стаж над десет години. Изискванията нямат нищо общо с течащия в момента конкурс за директор на НЗОК, кандидатите в който трябва да са само висшисти и с една година управленски опит.Странно е, че е отпаднал вариантът шефът да бъде и икономист - особено на фона на пред- и следизборните заявления на новите депутати, че е необходимо той да е финансист, защото касата на практика е здравна банка. Изглежда, за уравновесяване в проекта изрично е записано, че един от заместник-директорите трябва да е точно такъв.Сериозно преосмислен е и един от най-силните аргументи на НДСВ за неотложния ремонт на управлението на касата. Досега депутатите подчертаваха, че действащият в момента закон дава прекомерно голяма финансова власт в ръцете на директора и че той еднолично се разпорежда с парите на НЗОК. Предвидените промени в него обаче дават... повече правомощия. Например, директорът ще внася в надзорния съвет проекти за решения за използване на средствата от резерва на касата и ще сключва разпоредителни сделки за нейното имущество.По нов начин ще се харчат и парите от здравните вноски. В законопроекта е залегнало задължението НЗОК да прави през годината разходи равни на приходитеплюс до една трета от преходния остатък. Освен това плащанията за медицинските услуги трябва да са не по-малко от 80% от общите разходи. Така искаме да спрем натрупването на свободни средства в касата, а че събраното ще се харчи по предназначение, обясни Щерев. Само че такова скоростно изсмукване на натрупаните 716.6 млн. лв. може да застраши финансовата стабилност на НЗОК, предупреждават икономисти. На всичко отгоре, както писа БАНКЕРЪ, и здравното министерство, и касата имат други планове по този животрептящ за някои царски депутати финансов въпрос. В бюджетната си прогноза за 2003-2005 г. двете ведомства залагат на деблокиране на излишъка и на постепенното използване на парите от него. С този номер касата пак ще увеличи финансирането на лечебните заведения, но без да има нужда да се пипа самият закон.Проектът за промените в него на практика премахва и договарянето между НЗОК, лекарите и стоматолозите за вида, количеството и цените на услугите, които хората получават срещу здравните си вноски. Според новите виждания, здравният министър ще утвърждава задължителен пакет от медицински дейности - с определен обхват и обем, които касата ще заплаща. А с Националния рамков договор (който ще се сключва наведнъж за две години вместо за една) няма да може да се договарят други дейности, извън обхвата и обема на този задължителен пакет. Това напълно обезсмисля договарянето, след като здравната каса се оказва в менгеме, заявиха експерти. От една страна, тя е ограничена от бюджета, който й е гласуван. От друга, няма никакъв избор каква медицинска помощ да заплаща - няма мърдане извън рамките на задължителния пакет, за да предложи (или не) повече услуги. Тогава де факто няма и какво да се договаря. Неизвестна остава само цената на отделните прегледи, изследвания и клинични пътеки. Но за това е достатъчно общата сума да се раздели на спуснатия обем дейности.Независимо че законопроектът е готов, депутати от НДСВ изразиха пред БАНКЕРЪ съмненията си, че той скоро ще бъде разглеждан. Според тях, ще се чака малко да поулегнат отрицателните настроения, които авторският екип на доц. Щерев предизвика.

Facebook logo
Бъдете с нас и във