Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БОЯНА ФИЛМ - ДРАМА ЗАД ДЕКОРА

Съветът на директорите на Бояна филм с председател и изпълнителен директор Евгений Михайлов, заместник-председател Георги Дюлгеров и с членове Радослав Спасов, Николай Волев и Людмила Димитрова подаде оставка на 19 октомври (сряда) на лична среща с министъра на културата Стефан Данаилов. Той е получил и писмо с мотивите за това решение на борда. Още същия ден на специална пресконференция изпълнителният директор на българското киностудио Евгений Михайлов обясни, че бордът се оттегля в знак на протест срещу начина, по който протича приватизационната процедура за Бояна филм.
Една от основните причини, заради която сегашното ръководство на киноцентъра не приема Ню Имидж България ЕООД за купувач, е, че се съмнява в неговата добросъвестност. В писмото до министъра се набляга на приликата между обещанията на Ню Имидж и скандалния собственик на БГА Балкан Гад Зееви. Истината обаче е, че такава прилика може да се намери в изказванията на всички нови собственици на което и да е предприятие.
Съмненията в почтеността на Ню Имидж, според управниците на киностудиото, се опират на факта, че компанията е правоприемник на Български бизнес проекти ЕООД. Според мениджърите на киноцентъра двете дружества са ощетили държавата общо с най-малко 3 млн. лева. Български бизнес проекти е създадено през 1998 г. от американската фирма Ню Имидж, за да реализира филмови проекти у нас. Тя е представлявана от Дейвид Варод (представителя на Ню Имидж България). През 2002 г. е извършена данъчна ревизия за предходната година на Български бизнес проекти, която установява, че дружеството има да внася 1.95 млн. лв. ДДС, върху което допълнително са начислени 216.63 хил. лв. лихви. Така общо дължимата сума е близо 2.2 млн. лева. Става дума за ДДС, което според Варод е имало договорка компанията да не плаща, тъй като се получава двойно данъчно облагане. Според ревизионния акт обаче доколкото по същество не е налице услуга по обработка на стока (разпоредбата на чл.14, ал.1, т. 4 от Закона за ДДС), дружеството не би трябвало да се постави под митнически икономически режими активно усъвършенстване или обработка под митнически контрол.
Междувременно регистрираното на 8 юли 2002 г. Ню Имидж България ЕООД (с едноличен собственик американската фирма Ню Имидж и представител Дейвид Варод) е купило оборудването за извършване на дейност по заснемане на игрални филми и на Български бизнес проекти. Цената на сделката е 2.4 млн. лева. Не е ясно обаче дали тя е била платена. В момента според Михайлов данъчните задължения на фирмата надхвърлят 3 млн. лева (с начислените за периода лихви). От Ню Имидж България обаче заявиха, че ревизионният акт е бил обжалван и отменен от Върховния административен съд и не е коректно да бъде използван, за да дискредитира компанията.
Управниците на киноцентъра изразиха своето недоволство и от самата приватизационна процедура. Според тях се прави опит да се продаде земята на Бояна филм (която по пазарна оценка е 30 млн. лв.) за 5 млн. евро. Нека да припомним, че цената, която Ню Имидж предложи за българското киностудио, е 6.25 млн. евро (от тях 1.974 млн. евро ще бъдат платени с компенсаторни инструменти) и обеща инвестиции в размер на 15.6 млн. евро. Опасенията, че единствено земята примамва кандидатите за киностудиото, преди време бяха туширани с информация, че в проектодоговора е предвидено Ню Имидж да плати неустойка от 300 евро за кв. м, ако реши да се разпорежда с терените на Бояна филм. Договорено било още да се учреди ипотека в полза на българската държава върху терена от 302 дка, собственост на киноцентъра. Евгений Михайлов обаче заяви, че това не отговаря на истината. Той обясни, че дори изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов е отговорил на запитване от страна на мениджърите на Бояна филм, че няма гаранции за земята в парафирания проектодоговор. Михайлов обаче като че ли е забравил, че е участвал в изготвянето на стратегията за приватизация на дружеството, но тогава въпросът за земята не го е притеснил чак толкова.
Причина за съмненията все пак има и тя никак не е за пренебрегване. Изваденият от активите на киноцентъра терен от 582.68 дка (който през юли 2002 г. бе предоставен на областния управител на София) все още не е апортиран в дружеството Аудиовизия Орфей, както реши правителството през май тази година. Според Михайлов процедурите за това дори още не са започнали и в близката една година апортът едва ли ще се осъществи. Но още тогава бе обявено, че сделка няма да има, преди тази земя да попадне у собственика си, тъй като купувачът на Бояна филм може да предяви претенции към нея. Според експертите изваждането на 582.68 дка от активите на Бояна филм не е било редно. Още повече, след като под сурдинка се говори, че 20% от тях са застроени. Но кой е сторил и с какво право го е сторил - не е ясно, тъй като, както бе отбелязано, тази земя в момента е без реален собственик и основно това пречи да приключи приватизацията на киностудиото. Зад кулисите се говори още, че междувременно заради неизплатен дълг от активите на Бояна филм е извадена и друга сграда, която е получила фирмата Кодак. Между кинаджиите се говори, че в момента сградата е притежание на частно лице, близко до Евгений Михайлов, който от своя страна смята да направи там лаборатория. Така в непосредствена близост до лабораторията на Бояна филм (която е има значителен принос във формирането на приходите на дружеството) ще изникне още една частна. Едва ли който и да е купувач ще погледне с добро око на това.
Мениджърите на киностудиото настояват културният министър да използва цялата си власт и авторитет и да прекрати тази позорна процедура за приватизацията на Бояна филм. Впрочем в нея наистина има конфликт на интереси и той бе видян дори и от върховните магистрати. Те спряха приватизационната процедура именно с този мотив. Друг е въпросът, че тяхната дума до този момент поне е тотално пренебрегната (въпреки решението на ВАС след оттеглянето на жалбите на класираната на второ място компания Бавария филм процедурата може да продължи).
Ако тази процедура бъде прекратена и се обяви нова, със сигурност в нея няма да участва Бавария филм, обясниха запознати. Според представители на дружеството то е оттеглило всички свои искове срещу конкурса, тъй като е било разочаровано от мудността на съдебната система. Те обаче категорично заявиха, че няма сключен договор между Бавария филм и Ню Имидж за каквото и да е сътрудничество оттук нататък.
В писмото, с което съветът на директорите на Бояна филм подава оставки, се настоява и за извършването на финансова проверка на състоянието на киноцентъра. Членовете на съвета обещаха да изпълняват задълженията си, докато проверката не приключи. Според тях през последните осем години киноцентърът е работил на печалба. За този период за обновяването му са вложени 5 млн. лева. Нещо повече - след 2000 г. не е била в по-добро финансово състояние. Дружеството няма и задължения към НОИ, към НЕК, към общините и бюджета. Бояна филм не дължи и на кредитни институции.

За деветмесечието на тази година киноцентърът е приключил с печалба от 230 хил. лева. За сравнение - за същия период на миналата година дружеството е реализирало загуба от 231 хил. лева. Евгений Михайлов обясни, че второто и третото тримесечие са най-силни за киноиндустрията и тогава Бояна филм генерира най-много приходи, докато през зимния период се правят само разходи. Затова е малко чудно как компанията е излязла на печалба през 2004-а, след като през деветмесечието на тази е била на загуба. Приходите от услуги на киноцентъра за деветмесечието на 2005 г. са 4.6 млн. лв. при 4.2 млн. лв. година по-рано. Прави впечатление, че приносът на Ню Имидж към тези резултати е едва 626 хил. лв. (13.70 процента). За 2004-а пък делът й е още по-малък - 8.23 процента. Разходите му обаче са останали почти непроменени в сравнение със същия период на 2004 г. - 4.4 млн. лева. От друга страна, целевите резерви на компанията не са никак малко - близо 3.8 млн. лева.
За периода април 1997-2005 г. Бояна филм е била копродуцент на 13 български игрални филма и е оказала услуги на 32 български и 145 чуждестранни филмови продукции, от които 43 на Ню Имидж.

Facebook logo
Бъдете с нас и във