Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БНТ-ГЛЕДАНА, БТВ-ХАРЕСВАНА, НТВ-ПЕЧЕЛИВША

БНТ бе най-гледаната телевизия в изборната нощ, според социологическата агенция Tv plan/TNS People Meter System. Но след първия тур от президентските избори медийните наблюдатели дадоха най-добри отзиви за отразяването им от Би Ти Ви. Не само защото в нейния ефир се проведе горещият дебат, който повлече надолу рейтинга на Петър Стоянов и Богомил Бонев. Журналисти и анализатори оцениха по-високо професионализма на екипите на Би Ти Ви, сравнявайки го с останалите й телевизионни конкуренти.Нова телевизия обаче е прибрала най-много постъпления от рекламни клипове на кандидати за президентския пост, въпреки че остана трета по зрителска аудитория. Това показва изследване на агенция Маркетинг-медии-анализи в шест телевизии и 46 печатни издания, базирано на рекламни тарифи на различните медии. Според същото проучване, платена кампания в медиите са провели само тандемите Стоянов - Куцкова, Бонев - Железчев и Първанов - Марин. Останалите не са похарчили никакви допълнителни средства извън безплатните публични изяви, които им гарантира Законът за избор на президент и вицепрезидент. Съгласно неговите разпоредби на БНТ бе забранено да продава рекламно време на претендентите за поста държавен глава и не получи нищо от бюджетите на кандидатите за Дондуков 2. Нова телевизия е получила 72 300 лв. от излъчени клипове на двама от кандидатите. Сегашният президент и кандидат за втори мандат Петър Стоянов е платил 52 500 лева. Остатъкът от сумата - 19 800 лв., е внесена от двойката Бонев - Железчев. Тъкмо бившият вътрешен министър в правителството Костов е разчитал най-много на класическата реклама в телевизии и печатни издания. Бонев е похарчил общо 184 000 лв. за клипове и вестникарски карета, като от тях 89 226 лв. са отишли за реклама в телевизиите Би Ти Ви, Нова телевизия, М САТ и Евроком. По време на предизборната си кампания Стоянов се е рекламирал за 86 570 лв. и от тях само 2120 лв. са отишли за представянето му по страниците на вестници. Любопитна подробност е, че единствено президентът е търсел подкрепа на повече гласоподаватели от ефира на телевизия Седем дни, известна с левичарските си забежки. Медията е получила 5850 лв., за да излъчи 12 негови клипа. Най-пестелив е бил Георги Първанов, който е похарчил общо 30 255 лв. - 22 275 лв. за печатни медии и 7980 лв. за телевизии. Той избра Би Ти Ви и М САТ, на които е броил съответно 5880 и 2100 лева. Бонев е платил най-голямата сума (62 456 лв.), за да се показва в ефира на една-единствена телевизия - Би Ти Ви. Първанов е заделил над десет пъти по-малко за нея - 5880 лв., а Стоянов изобщо не е ползвал услугите й. Може би затова по време на скандалния дебат по Би Ти Ви Бонев бе учуден, че водещите Иво Инджев и Светла Петрова се опитват да се харесат на действащия държавен глава. Общите постъпления за медията на милиардера Рупърт Мърдок от българските кандидат-президенти са за почти 68 336 лева. Правят впечатление добрите рекламни приходи на телевизии, разпространявани по кабел и сателит. Варненският канал М САТ например е получил 22 050 лв., а софийският Евроком - 13 120 лв., в първия тур на предизборната агитация.К А Р Е Може да се спори коя телевизия произведе най-много новини, но едва ли има съмнение коя отрази по-добре събитието. Би Ти Ви демонстрира най-добър професионален рефлекс по време на пресконференциите в международния пресцентър. Тази програма в най-пълна степен доближи зрителите до драмата и реакциите на шестимата участници. Особено сполучливо бе хрумването да се вкара камера в лагера на действащия президент Петър Стоянов, докато кандидатът на левицата Георги Първанов даваше своето изявление в пресцентъра. Зрителите едновременно следяха усмихнатия лидер на БСП на трибуната и нервно крачещия сред хората си Стоянов. Пак по Би Ти Ви се видя ядовитата гримаса на Кръстьо Петков след журналистически въпрос за отношенията между Първанов и фракцията Открит форум в БСП. Би Ти Ви предложи и по-разнообразната визия от зала три на НДК. Нейните камери редуваха погледите към официалната трибуна и към публиката в залата. Всички присъстващи министри и депутати бяха уважени, но Би Ти Ви залови в обектива си още няколко любопитни наблюдатели - чуждестранни посланици, Слави Трифонов, новинарския директор на конкурентната Нова телевизия Тома Томов, бившето пресаташе на Иван Костов и сегашен шеф на вътрешните новини във в.Стандарт Албена Ивайлова. Би Ти Ви показа, че братът на президента Емил Стоянов седи до главния директор на БТА Панайот Денев и че говорителката на държавния глава Нери Терзиева е предпочела компанията на главния редактор на жълтото списание Кой Борис Ангелов. В късните часове няколко пъти се видяха полузаспали хора в столовете на пресцентъра. БНТ дълго и тягостно фокусираше единствено върху официалната трибуна. Режисьорът Дамян Серкеджиев, който ръководеше и злополучното предаване на слънчевото затъмнение през 1999 г., прекалено залагаше на далечни планове. Те му изиграха лоша шега, защото в най-използвания от тях камерата се бе забила в униформата на техник от конкурентната Би Ти Ви. Зрителите на Канал 1 на БНТ останаха с погрешното впечатление, че залата е полупразна и интересът към събитието е слаб. Националната телевизия дори не си направи труда да покаже лицата на част от журналистите, които задаваха въпросите си към кандидат-президентите.След пресконференцията на Първанов от Сан Стефано пуснаха музикален клип, докато Би Ти Ви насочи вниманието към първия горещ скандал за проваленото компютърно преброяване във Велико Търново. Сред малкото добри попадения на държавната телевизия бе кадърът с водещия на По света и у нас Димитър Цонев, седнал сред депутати от НДСВ. Като оригинален ход на БНТ може да се отчете още интерактивният форум, в който водещата от сутрешния блок Добрина Чешмеджиева следеше по ИНТЕРНЕТ реакциите на избирателите от страната и чужбина. Плюс за държавната телевизия бе и използването на две двойки водещи за сутрешното и вечерното предизборно студио (Асен Инджиев - Надя Обретенова и Бойко Василев - Ивет Добромирова), за разлика от непроменената през целия ден от Би Ти Ви комбинация Иво Инджев - Светла Петрова. Регионалната Нова телевизия също успя да даде по-качествена картина и звук на своите зрители в сравнение с БНТ. Тя заложи на общи планове и продължително взиране в артикулацията на кандидат-президентите. Нейното студио бе най-стилно и създаде усещане за простор. Понрави се и елегантният вид на водещите Николай Дойнов и Цветанка Ризова.

Facebook logo
Бъдете с нас и във